Дослідження соціально-економічних змін у Дніпропетровській області за період 2014–2017 рр.

Протягом останніх чотирьох років в Україні тривають «реформи», які не оминули жодної сфери життя громадян і торкнулися кожної родини. Це термін, за який можна повністю реформувати економічні, соціальні, правоохоронні та інші галузі й процеси в країні.
Тож, за допомогою офіційних статистичних даних проаналізуємо реальні результати реформ на прикладі Дніпропетровської області. Адже політики регулярно звітують про економічні успіхи, зростання добробуту громадян, соціальний захист, боротьбу з корупцією та злочинністю, прозорість і відкритість влади. Проте чи насправді це так?
У цьому дослідженні наведено динаміку змін демографічної ситуації в області; показників зайнятості та безробіття; доходів місцевих жителів (здійснено порівняння середньої реальної заробітної плати, а також номінальної; за таким же принципом – пенсій). Крім того, вивчено, як змінювалися ціни на всі соціально значущі товари. На тлі цього проілюстровано, наскільки стрімко підвищилися тарифи на житлово-комунальні послуги за останні чотири роки. Наприкінці дослідження подано аналіз щодо того, яка криміногенна ситуація склалася на території регіону.
Документ підготовлено на основі інформації, офіційно оприлюдненої Державною службою статистики України; Головним управлінням статистики у Дніпропетровській області; обласною прокуратурою; НКРЕКП.

І. ДЕМОГРАФІЧНА СИТУАЦІЯ     

  

  ІІ. ЗАЙНЯТІСТЬ ТА БЕЗРОБІТТЯ

ІІІ. ДОХОДИ

ІV. ЦІНИ НА СОЦІАЛЬНО ЗНАЧУЩІ ТОВАРИ

Мясо та м’ясні вироби

Хліб

Борошно, крупи, макаронні вироби, цукор

Олія та яйця

Молочні вироби

Овочі

Пальне

V. ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ

Тарифи

Борги за ЖКП

VI. КРИМІНОГЕННА СИТУАЦІЯ

ВИСНОВКИ

  1. За період 2014–2017 рр. населення Дніпропетровської області скоротилося на 59 393 особи. Негативна демографічна тенденція викликана в першу чергу критично низьким рівнем життя населення та суттєвим погіршенням криміногенної ситуації в області.

  2. Стрімкий ріст тяжких та особливо тяжких злочинів в області, крім наднизького рівня їх розкриття (22 %), зумовлює рекордне скорочення зайнятого населення за 2014–2017 рр. на 147 600 осіб, суттєве зростання кількості безробітних (на 22,1 %) і скорочення кількості штатних працівників підприємств, установ та організацій області на 113 081 працівників (12,6 %).

  3. Значне зниження рівня життя населення області, крім росту безробіття, пов’язане зі стрімким зменшенням реальних доходів: середньої заробітної плати – в 1,7 рази $ 417 до $ 249) та середньої пенсії – в 2,1 рази  $ 203 до $ 98) на фоні шаленого росту цін на соціально значущі товари (100–300 %) і тарифів на житлово-комунальні послуги (200600 %).

  4. За останні чотири роки кожен з працюючих мешканців Дніпропетровської області втратив за рахунок знецінення заробітної плати в середньому по 10 тис. Загальні втрати працюючих мешканців регіону за рахунок знецінення заробітної плати за чотири роки сягнули понад 14 млрд.

  5. За останні чотири роки кожен із пенсіонерів Дніпропетровської області втратив за рахунок знецінення пенсії в середньому по 5 500. Загальні втрати пенсіонерів за рахунок знецінення пенсії за чотири роки становлять понад $ 5,4 млрд.

  6. Викликаний антисоціальною політикою дисбаланс між доходами та необхідними для існування людини витратами призвів до росту боргів населення області за ЖКП на 127 % – до 4 622,0 млн грн станом на кінець 2017 р.

  7. Крім того, незбалансована тарифна політика зумовила рекордний ріст (у 35,8 разів) заборгованості бюджету перед надавачами житлово-комунальних послуг (за субсидіями) – з 52,2 млн грн до 1 872 млн грн.

___

ПРОПОЗИЦІЇ

  1. Термінове проведення повної та справедливої індексації доходів населення за період 2014–2017 рр., за результатами якої середня заробітна плата по Дніпропетровській області на січень 2018 р. має становити 11 625 грн, а середня пенсія – 5 858 грн на місяць.

  2. Невідкладне двократне зниження тарифів на житлово-комунальні послуги шляхом зменшення податкового навантаження в структурі вартості газу, впровадження прозорого механізму моніторингу сфери енергетики та комунальних послуг, спрямування українського газу на задоволення потреб населення та посилення відповідальності монополій за неякісні послуги.

  3. Негайне відновлення державного регулювання та контролю цін на соціально значущі товари й послуги.

  4. Відсторонення від займаних посад та притягнення до відповідальності (у т. ч. кримінальної) посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування, дії або бездіяльність яких призвели до суттєвого погіршення рівня життя населення Дніпропетровської області у 2014–2017 роках: зростання безробіття та злочинності, падіння рівня доходів громадян та скорочення чисельності зайнятих осіб, зростання тарифів на житлово-комунальні послуги та цін на соціально значущі товари.

ГО «Публічний аудит»