Держскарбниця України перевищила історичний максимум
Станом на 1 вересня сума на Єдиному казначейському рахунку склала 61 млрд 151 млн грн, що становить історичний максимум. Про це повідомляє прес-служба Держказначейства.
Відзначається, що залишок коштів на ЄКР зріс у серпні на 17,08 млрд грн, або на 38,8%. Крім того, збільшилися і залишки на кореспондентських і транзитних банківських рахунках. У серпні вони виросли на 0,47 млрд грн і тепер становлять 45,3 млрд грн.
Обсяг коштів на єдиному казначейському рахунку постійно змінюється. Зростання відбувається під час надходження податків та інших обов’язкових платежів до державного та місцевого бюджетів, зниження — під час пікових навантажень за видатками.
За даними Мінфіну, профіцит держбюджету України за підсумками січня-липня склав 27 млрд грн у порівнянні з дефіцитом у 49,9 млрд грн за той же період у 2016 році.
За даними Казначейства, станом на 01.08.2024 усіма підрозділами ДФС з початку 2017 року зібрано 412,2 млрд грн (податкова — 249,3 млрд грн, митниця — 162,9 млрд грн). У той же час автоматичне відшкодування ПДВ за відповідний період склало 68,2 млрд грн, у зв’язку з чим сальдо адміністрування податків органами ДФС досягло 343,69 млрд грн, а це на 26,8% більше, ніж за аналогічний період попереднього року.
Слід зазначити, що профіцит бюджету був сформований за рахунок надходжень прибутку від НБУ в сумі 30 млрд грн. Крім того, річний фінансовий план зведений з дефіцитом у 77 млрд грн, що свідчить про перевищення витрат над доходами.
Запланований рівень доходів держбюджету (+ 21% до 2016 року) навряд чи буде виконаний через відсутність економічних передумов (прогнозоване зростання реального ВВП — 1-1,6%, інфляція — 14-6%), що створює ризики збільшення бюджетного дефіциту. Тому акумулювання значних коштів на ЄКР свідчить про затримку фінансування державних бюджетних програм.
Так, за станом на 31 серпня Мінфін затвердив 437 паспортів бюджетних програм, а не затвердив 50. Замороження коштів на ЄКР може привести до погіршення соціально-економічного стану в зв’язку з нефінансуванням бюджетних програм.
Україна наростила транзит газу до рекордних за 6 років показників
За 8 місяців 2017 року Україна наростила обсяги транзиту газу до 61,95 млрд кубометрів, що є максимальним показником з 2011 року. Про це йдеться в повідомленні «Укртрансгазу».
Повідомляється, що з початку року українська ГТС прокачала в європейські країни 61,95 млрд кубометрів природного газу, що на 23,4% більше, ніж за аналогічний період 2016 року. Варто зазначити, що цей показник став максимальним з 2011 року.
Незважаючи на рекордні обсяги транзиту в поточному році, радіти тут нічому. Це, так би мовити, «дембельський акорд». Українська ГТС доживає останні роки як транзитер російського газу. Ще в 2015 році РФ офіційно заявила, що поставила за мету припинити транзит газу через територію України до 2019 року, для чого будуть запущені «Північний» і «Турецький» в обхід України.
10 жовтня 2016 року РФ укладено договір на прокладку двох ниток газопроводу потужністю 15,75 млрд м на рік кожна (сумарна потужність — 31,5 млрд м³) з можливістю розширення до чотирьох ниток на ємність 63 млрд м³ («Турецький потік»). Перша нитка газопроводу призначена для поставок газу турецьким споживачам, друга — для газопостачання країн Південної та Південно-Східної Європи. «Північний потік-2» пройде з Росії до Німеччини через Балтійське море пропускною спроможністю 55 млрд м³ газу на рік.
Якщо ще рік тому українська влада говорила про збереження за собою статусу транзитера російського газу і про блокування з боку Європи будівництва «Північного потоку-2», то на сьогодні риторика зовсім інша. 7 серпня 2017 року ефірі «5 каналу» комерційний директор НАК «Нафтогаз України» Вітренко відверто заявив, що з 2019 року транзиту російського газу через Україну не буде. А на запитання журналіста, що робити з ГТС, відповів: «Можна порізати на метал». Щоправда схаменувшись він додав, що в майбутньому, коли Україна раптом стане добувати дуже багато газу, через нашу ГТС можна буде його експортувати в Європу.
Загалом, після 2018 року втрати України від відсутності транзиту складуть $ 2 млрд на рік.
