Депутатську недоторканність в Україні скасовано

Скасувати чи не скасувати – із двох зол депутати обрали перше і таки відмовилися від власної недоторканності. Так, у вівторок, 3 вересня, 373 голосами народні депутати проголосували за Проект Закону про внесення змін до Ст. 80 Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України) № 7203.
Чинна редакція Нова редакція
Стаття 80. Народним депутатам України гарантується депутатська недоторканність. Виключається.

 

Народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання у парламенті   та   його   органах,  за винятком відповідальності за образу чи наклеп. Стаття 80. Народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання у парламенті та його органах, за винятком відповідальності за образу чи наклеп.
Народні депутати  України  не  можуть  бути без згоди Верховної Ради України притягнені до кримінальної відповідальності, затримані чи заарештовані.  

Виключається.

Таким чином, скасовано депутатський імунітет у частині притягнення до кримінальної відповідальності, затримання або арешту. Як справедливо зауважив Президент Зеленський, у депутатів залишилася друга частина недоторканності, або так званий  депутатський індемнітет: депутат не несе жодної відповідальності за свої рішення і висловлювання у парламенті. Основна мета існування зазначеного інституту в системі права – це, по суті, гарантування виконання депутатом своїх повноважень, що включає охорону належної гідності, ефективності та незалежності законодавчої гілки влади. Умовно можна виокремити деякі складники індемнітету:

  • право народного депутата брати участь у дебатах, ставити запитання доповідачам і голові на засіданні; висловлювати свою думку щодо кожного питання, яке розглядається на засіданні;
  • народний депутат не несе юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання в парламенті та його органах, за винятком відповідальності за образу чи наклеп;
  • голосування та позиція, висловлені народним депутатом у роботі Верховної Ради України та її органів, не можуть бути предметом розгляду в парламенті та його органах;
  • народний депутат не зобов’язаний розголошувати джерело інформації, якою послуговується.

Проте, як неодноразово наголошував «Публічний аудит», обмеження депутатської недоторканності має відбутися паралельно (і це вкрай важливо) зі скасуванням імунітету Президента та суддів, оскільки тепер парламентарі ризикують опинитися в залежності від волі президента.

Адже на сьогодні жодних противаг владі Президента в Конституції не передбачається – таких законодавчих ініціатив немає. Щоправда, у парламент внесено розроблений Офісом Президента «Проект Закону про особливу процедуру усунення Президента України з поста (імпічмент)» (№ 1012), але це абсолютно не нівелює ризики посилення влади Глави держави, оскільки:  

  • не закріплюються чіткі строки проведення процедури імпічменту;
  • процедура формалізована та залежна від Конституційного та Верховного судів;
  • необхідна велика кількість голосів для прийняття фінального рішення про усунення Президента з посту – ¾ від складу ВРУ (понад 339 депутатів), що при нинішньому розкладі сил у парламенті практично не реально здійснити.