ДФС посилила власні контрольні функції

Державна фіскальна служба повідомляє, що автоматизована система моніторингу оцінки ступеня ризиків (СМКОР) у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) від початку повноцінної роботи дозволила додатково нарахувати до держбюджету 3,5 млрд грн. ДФС заявляє, що економічний ефект від роботи системи в тестовому режимі лише з квітня по липень склав 7 млрд грн.

За даними відомства, станом на 1 вересня комісія ДФС прийняла до розгляду близько 103,7 тис. повідомлень на підтвердження реальності проведених операцій щодо зупинених ПН. При цьому рішення прийняті по 91,6 тис. накладних, із яких 63,3 тис. — позитивні.

У той же час у ДФС визнають, що система потребує вдосконалення.

«Зараз необхідно розглянути питання про єдину комісію при ДФС замість нині діючих двох, рішення якої платники і зможуть оскаржити в суді», — зазначив М. Продан.

У «Публічному аудиті» вирішили детальніше пояснити, що являє собою СМКОР та в чому її плюси й мінуси.
Що це таке?

Автоматизований моніторинг відповідності податкових накладних/розрахунку коригування (ПН/РК) критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинки реєстрації підприємств. Завдяки їй фіскали ведуть боротьбу з так званими «скрутчиками» (перепродаж імпортного ПДВ, сплаченого на митниці) і «податковими ямами», через які проводяться фіктивні угоди для незаконного отримання податкового кредиту за ПДВ.

За даними ДФС, кількість заблокованих податкових накладних (ПН) скоротилося з 1,1% станом на першу декаду липня до 0,5%, або 201 тис. ПН станом на 1 вересня.

Із 3 липня система запрацювала в постійному режимі, і з цього часу, як повідомляється, припинилася реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування на 3,1 млрд грн – тобто, по-перше, ці гроші мали б іти «в обхід» держбюджету; по-друге, підприємства порушували закон, працюючи за фіктивними угодами. У цілому ж за два місяці було зареєстровано близько 40,6 млн ПН/РК на суму ПДВ понад 225,3 млрд грн.

Із мінусів

Під автоматизовані санкції фіскалів масово потрапляють сумлінні платники податків — реальний бізнес, що призводить до додаткового нарахування зобов’язань покупцям.

Для розуміння, призупинення реєстрації накладних відбувається за двома критеріями:

1) наявний «пересорт» товарів — невідповідність обсягу або відсутність придбання товару при його реалізації;

2) відсутність ліцензій, що підтверджують право підприємства на виробництво, експорт, імпорт, оптову та роздрібну торгівлю підакцизними товарами.

Проте, як показала практика, застосування цих критеріїв відбувається дещо інакше:

  • система «бачить» так званий «пересорт» не тільки при купівлі й продажі товарів – вона  робить те ж і з послугами;
  • блокуються податкові накладні, виписані неплатникам ПДВ, які теоретично взагалі мали б проходити без проблем;
  • безліч платників, всупереч прямим нормам Податкового кодексу, взагалі не отримують квитанції про підтвердження реєстрації податкових накладних у ЄРПН, так само, як і повідомлень щодо припинення реєстрації.

Якщо платник позбувся реєстрації, він має право протягом 365 днів подати в ДФС документи, що підтверджують реальність здійсненої ним операції. Комісія в податковій може відмовити в реєстрації ПН (яка вже заблокована в авторежимі), якщо платник подав копії документів, недостатні для реєстрації ПН/РК.

«Окрім безперечних переваг, пов’язаних із боротьбою з недобросовісними платниками, ця система легалізувала й повний контроль органів ДФС над фінансово-розрахунковими операціями в країні. Тепер система автоматично блокує всі ризиковані операції, залишаючи право в ручному режимі розблокувати потрібні та регулювати рівень сплати. Наразі ж у ДФС сконцентровано всі основні контролюючі функції, у зв’язку з чим Служба може стати інструментом політичних розправ», – прогнозує керівник «Публічного аудиту» Максим Гольдарб.