Дострокові місцеві вибори: що для цього потрібно?

Місцеві вибори можливі після завершення формування Об'єднаних територіальних громад та прийняття відповідного закону. Про це заявив керівник офісу президента України Андрій Богдан, повідомляє «РБК-Україна».
«Публічний аудит» проаналізував, чи можливо достроково припинити повноваження місцевих рад та провести позачергові місцеві вибори і які умови для цього передбачені.
Основна умова перевиборів – підготовка відповідної законодавчої бази. Так, відповідно до Ст. 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п’ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради означає припинення повноважень депутатів відповідної ради. Чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах.
Згідно з п. 30 ч.1 Ст. 85 Конституції України до повноважень ВРУ входить призначення чергових та позачергових виборів до органів місцевого самоврядування.
Таким чином, Конституція не містить чіткого механізму проведення позачергових виборів до органів місцевого самоврядування, лише передбачаючи можливість для парламенту їх призначити, не вказуючи підстав.
Відповідно до Ст. 78 ЗУ «Про місцеве самоврядування» повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках:
1) якщо рада прийняла рішення з порушенням Конституції України, цього та інших законів, прав і свобод громадян, ігноруючи вимоги компетентних органів про приведення цих рішень у відповідність із законом;
2) якщо сесії ради не проводяться без поважних причин у строки, встановлені цим Законом, або рада не вирішує питань, віднесених до її відання;
3) передбачених ЗУ «Про військово-цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану».
Повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті ради за наявності підстав, передбачених пунктами 1, 2 частини першої цієї статті, та в інших випадках можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму. Порядок проведення місцевого референдуму щодо дострокового припинення повноважень ради визначається законом про місцеві референдуми.
Питання про призначення ВРУ позачергових виборів сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради може порушуватися перед Верховною Радою сільським, селищним, міським головою, головою обласної, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації.
У разі дострокового припинення повноважень ради позачергові місцеві вибори призначає ВРУ не пізніше ніж у 90-денний строк із дня дострокового припинення повноважень відповідної ради. Порядок проведення позачергових виборів рад визначається законом про вибори.
Тобто, чинне законодавство, справді, не дозволяє провести позачергові вибори до місцевих рад одночасно по всій країні.
Крім того, варіанти для розпуску місцевих рад в Офісі президента розроблені; для їх імплементації необхідно внести зміни до закону про місцеве  самоврядування. Швидше за все, голова Офісу лукавить (як приклад, щоб розслабити політичних опонентів), вказуючи, що особисто він не бачить механізму для позачергових виборів, – це питання має вирішити парламент. Справді, голосування – за Радою, але право законодавчої ініціативи має й президент, і з огляду на високі рейтинги президентської партії Зеленський може настояти на проведенні позачергових виборів до місцевих рад уже найближчим часом. Схоже, в Офісі Президента поки що відмовилися від ідеї позачергових місцевих виборів.