Гольдарб: українська влада неправильно трактує рішення ЄСПЛ про виплату пенсій на Донбасі

Рішення Європейського суду з прав людини щодо виплати пенсій на Донбасі неправильно трактується українською владою. Про це в ефірі телеканалу NEWSONE заявив керівник ГО «Публічний аудит» Максим Гольдарб.

Він зазначив, що дійсно на сході країни не працює система держінституцій, у тому числі Пенсійний фонд не в змозі проводити виплати пенсій на непідконтрольних Києву територіях.

«Але це не означає, що ЄСПЛ сказав, що уряд України в зв’язку з непідконтрольністю сходу взагалі не повинен віддавати пенсії донецьким і луганським пенсіонерам. Якщо люди приїжджають на територію України, вони мають повне право на отримання своїх пенсій. Рішення ЄСПЛ, яке спробували трактувати таким чином, ніби пенсіонерам з окупованих територій пенсії можна не платити — абсолютно про це не говорить. Так, сьогодні Пенсійний фонд України, як і інші інституції, не може перебувати на окупованих територіях і видавати там пенсії, але «він зобов’язаний видавати пенсії в тому випадку, якщо український пенсіонер, де б він не був зареєстрований, звернувся за виплатами до відповідного державного органу на підконтрольній українській території».

У цілому, суд у справі «Цезар та інші проти України» стосувався забезпечення правосуддя на непідконтрольній території, а саме: громадяни, які проживають в Донецьку і яким припинені соціальні виплати, не можуть оскаржити такі рішення української влади за місцем проживання, оскільки українські суди там не працюють.

Основні висновки рішення ЄСПЛ такі:
– перед зверненням до суду важливо вичерпати національні засоби захисту, чого в даній ситуації зроблено не було;
– уряд України з об’єктивних причин не може забезпечити функціонування судів на окупованій території і вжило всіх можливих заходів для ефективного функціонування судової системи в умовах триваючого конфлікту;
– уряд не може ефективно підтримувати діяльність судів і соціальних виплат на непідконтрольною території.

Саме остання фраза суду і стала підставою для того, щоб заступник міністра юстиції вказав, що на території Донбасу Україна пенсії може не виплачувати. Хоча в рішенні суду взагалі не розглядалося питання законності обмеження виплат.

Європейський суд вказав, що заявники не оскаржували рішення про призупинення своїх соціальних виплат в національних судах, оскільки вважали, що доступ до цих судів відсутній. Але влада України перемістила всі суди із зони АТО в райони, які їй підконтрольні, тобто жоден із заявників не був обмежений у своєму праві на доступ до суду, хоча ті й були територіально перенесені. Вимога ж про те, щоб заявник спочатку використав внутрішні засоби правового захисту до звернення в ЄСПЛ — є важливим аспектом механізму захисту, встановленого Конвенцією.

Варто також зазначити, що відносно виплат пенсій громадянам, які проживають за межами України, є позитивна практика в іншій справі — «Пічкур проти України». Суд вказав, що «підвищення мобільності населення, більш високі рівні міжнародного співробітництва та інтеграції, а також розвиток банківського обслуговування та інформаційних технологій більше не виправдовують технічних обмежень щодо осіб, які отримують соціальні виплати, проживаючи за кордоном». Тобто, виходячи з зазначеному, ЄСПЛ дійшов висновку, що припиняти виплати пенсій громадянину у зв’язку з його знаходженням за межами України — незаконно.