Гра у «ва-банк»: громадянам Росії заборонили бути спостерігачами на виборах

Верховна Рада сьогодні заборонила громадянам Росії бути спостерігачами на президентських виборах. За відповідні правки до ЗУ «Про вибори Президента України» проголосували 232 народні депутати. 

Парламентарі передбачили, що офіційним спостерігачем не може бути громадянин країни, яка визнана українським парламентом країною-агресором і/або країною-окупантом. Також спостерігачами не можуть бути особи, чиї кандидатури запропоновані країною-агресором/країною-окупантом.
«Публічний аудит» розібрався, яких змін зазнав Закон, як відреагували на них авторитетні міжнародні інституції, зокрема в ОБСЄ, та на що реально спрямовані такі дії влади.
Так, відповідно до ухваленого ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України з нагляду за виборчими процесом в Україні», Статтю 68 ЗУ «Про вибори Президента України» доповнено новою Ч. 3:
«3. Офіційним спостерігачем не може бути:
1) особа, яка є громадянином (підданим) держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом;
2) особа, пропозиції щодо якої ініційовано або внесено державою, визнаною Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом».
Також Ч. 1 Ст. 70 Закону доповнено новим абзацом такого змісту:
«Офіційним спостерігачем від іноземних держав, міжнародних організацій не може бути:
1) особа, яка є громадянином (підданим) держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом;
2) особа, пропозиції щодо якої ініційовано або внесено державою, визнаною Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом».
Аналогічні за змістом норми щодо заборони бути спостерігачами громадянам із РФ внесені до законів «Про вибори народних депутатів» та «Про місцеві вибори».
Як ідеться в пояснювальній записці до документа, законопроект розроблений задля гарантування безпеки всередині нашої держави. Втім, як показує практика, під таким приводом у нинішньому скликанні парламенту приймається більшість спірних рішень. Наприклад, у записці зазначено, що РФ спробує впливати на Україну через втручання у виборчий процес і, за інформацією Служби зовнішньої розвідки, для цього на роботу спецслужб РФ вже закладено близько $ 350 млн. Нещодавно СБУ нібито заблокувала відповідний механізм російських спецслужб  (йдеться про встрявання у вибори через соціальні мережі). Ще одним із таких інструментів, як переконані нардепи, може стати напрям офіційних спостерігачів, у тому числі через міжнародні організації.

«Звісно, жодних інших вагомих доказів щодо підготовки фальсифікації виборів не наводиться. За описаних обставин вплинути на вибори можуть спостерігачі і з інших дружніх до РФ країн, але їм не заборонено бути спостерігачами на виборах в Україні», – вказує юрист «Публічного аудиту» Володимир Тарчинський.

Ще до ухвалення Закону Київ повідомив ОБСЄ, що він не має наміру впускати спостерігачів від РФ навіть у складі місії європейської організації. Проте вчора з’явилась інформація, що Бюро демократичних інститутів та прав людини ОБСЄ (БДІПЛ ОБСЄ), яке планує спостерігати за нашими виборами і є найбільш впливовою міжнародною організацією у Європі в цьому напрямі,  збирається все ж таки включити двох російських громадян до складу Місії.
Після того, як Закон набуде чинності, швидше за все, українська сторона знову спрямує листа до БДІПЛ ОБСЄ, посилаючись на параграф 8 Копенгагенської наради «Конференції з людського виміру СБСЄ» (29 червня 1990 року), відповідно до якого запрошення спостерігачів від країн-учасниць Організації відбувається в тій мірі, в якій це допускається законодавством, прогнозують у «Публічному аудиті». Таким чином, оскільки законодавством України відтепер заборонена громадянам Росії участь у виборчому процесі у якості спостерігачів, Україна звертатиметься з проханням не включати таких осіб до складу Місії.
Втім, в ОБСЄ не одобрюють рішення Києва. Так, ще вчора, коли профільний комітет ВРУ підтримав законопроект, представник БДІПЛ ОБСЄ Томас Раймер вказав, що в організації сумніваються, що таке рішення України відповідає міжнародним зобов’язанням країни.
Також підтримує позицію БДІПЛ і спеціальний представник Держдепартаменту США з питань України Курт Волкер, за словами якого, спостерігачі від РФ повинні бути в складів Місії ОБСЄ.

«Оскільки законопроект був внесений депутатами, які підтримують Порошенка, і він особисто неодноразово вказував на недопуск спостерігачів від РФ, більше спадає на те, що це особиста гра гаранта у «ва-банк». Він пішов проти позиції Штатів та Європи (а останні все менше його підтримують, як, власне, і з введенням воєнного стану) задля власного піару перед радикально налаштованим електоратом. Цей крок дозволить йому використовувати один із перевиборчих лозунгів “Геть від Москви”», – переконаний керівник «Публічного аудиту» Максим Гольдарб.