Конституційний Суд визнав неконституційною прив’язку стажу до віку

Конституційний суд України розглянув подання 45 депутатів парламенту і визнав мінімально необхідний вік для нарахування пенсії за вислугу років неконституційною вимогою. Про це повідомила прес-служба суду. 
Рішення КС є позитивним, але воно лише частково усунуло порушення в розрізі пільгових професій – «Публічний аудит» нагадує про цілий ряд прогалин, які так само потребують вирішення, аби українські пенсіонери, нарешті, змогли отримувати заслужену пенсію в повному обсязі.
До проведення «реформи» в пенсійній системі було два варіанти виходу на пенсію – за віком (55 років для жінок і 60 років для чоловіків) і за вислугу років (вчителі, лікарі, льотчики, працівники шкідливих виробництво та ін.). Для більшості «пільгових» професій необхідний стаж для виходу на пенсію становив 20 (для жінок) і 25 (для чоловіків) років. Тобто, якщо людина почала працювати в 20 років, то в 40–45 років вона вже мала можливість вийти на пенсію.
Втім, при реалізації «реформи» необхідний для пенсії стаж почали поступово підвищувати. На 31 березня цього року стаж для жінок збільшився до 22 років, для чоловіків – до 27 років. А далі, за графіком, до 2024 року для жінок передбачено збільшення стажу до 25 років, для чоловіків – до 30 років.
Для працівників освіти, охорони здоров’я, соціальної сфери, незалежно від статі, необхідний стаж було розширено з 25 до 30 років. Плюс виникло вікове обмеження – 50 років для льотного складу, 55 – для працівників охорони здоров’я, освіти, артистів та ін.
Як бачимо, закон встановив,  що пенсія за вислугу років в Україні може бути встановлена окремим категоріям громадян, коли працівники, які через професійну діяльність втрачають працездатність або придатність до настання віку, що дає право на пенсію за віком. А Конституційний суд визнав, що втрата професійної працездатності або придатності не пов’язана з досягненням працівником певного віку, тому не може бути умовою для призначення пенсії за вислугу років.

«На щастя, Конституційний суд дійшов висновків, що нові законодавчі норми порушили принцип юридичної визначеності та порушили соціальні гарантії окремих категорій громадян, а також право на рівність перед законом», – коментує провідний аналітик «Публічного аудиту» Тарас Галайда.

Він звертає увагу, що КС також вказав: Україна, за Конституцією, є соціальною державою, в якій захист прав і свобод громадян є основним обов’язком. При ухваленні нових законів не допускається звуження вже наявних норм. Крім того, громадяни мають право на соціальний захист у разі втрати працездатності, тому для встановлення додатково вікової планки немає об’єктивних причин, а будь-які обмеження – посягання на права про пенсійне забезпечення.
На необхідності підвищення пенсійного віку досі наполягають міжнародні кредитори, аргументуючи це потребою зменшення дефіциту Пенсійного фонду.
Разом із тим, це лише частина порушень Конституції, допущених при ухваленні так званої «пенсійної реформи».
Так, зменшення розміру оцінки одного року страхового стажу з 1,35 % до 1 % заробітної плати призвело до загального зменшення розміру пенсій до 30 %, чим також порушено конституційні права громадян, гарантованих Ст. 22 Конституції України, згідно з якою при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу наявних прав і свобод громадян.
Також «реформа» збільшила для звичайних (не пільгових) професій вимоги до страхового стажу, необхідного для призначення пенсій, із 1 січня 2018 року із 15 років до 25 років та з кожним роком – ще на рік до тих пір, поки він не сягне позначки в 35 років. Це, по суті, є «завуальованим підвищенням пенсійного віку», а в деяких випадках йдеться про фактичне скасування права на пенсійне забезпечення, що порушує соціальну справедливість по відношенню до застрахованих осіб, які протягом усієї трудової діяльності сумлінно та в повному обсязі виконували свій обов’язок щодо сплати страхових внесків, розраховуючи в подальшому на визначені законом страхові виплати, і не очікували на різкі й непередбачувані зміни умов пенсійного забезпечення.
Незахищеність прав застрахованих осіб, незбалансованість запропонованих змін, відсутність довгострокових гарантій участі в солідарній системі призвели до втрати останніх стимулів до сплати страхових внесків та ще більшої «тінізації» ринку праці.
До групи ризику автоматично потрапило 15 млн потенційних пенсіонерів віком від 35 до 60 років.
Через збільшення страхового стажу, необхідного для призначення пенсій, із 15 до 2535 років, майбутні пенсіонери, що не мають відповідного страхового стажу можуть розраховувати на державну соціальну допомогу, розмір якої регулюється  Кабміном та на сьогодні становить 30 % від суми прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, – 449,1 грн на місяць.
При цьому абзац 3 Ст. 46 Конституції України гарантує, що пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, які є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

«Натомість державна соціальна допомога в розмірі 30 % від прожиткового мінімуму для осіб, що досягли пенсійного віку, але не мають необхідного страхового стажу, аж ніяк не може забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму (якщо людина не має інших доходів). Це є грубим порушенням конституційних прав громадян України», – резюмує керівник «Публічного аудиту» Максим Гольдарб.