Киянам підвищать тарифи на вивіз сміття: читайте договір із постачальником

У Києві підвищують тарифи на вивіз сміття. Так, відповідно до проекту розпорядження КМДА, вартість послуг КП «Київкомунсервіс» збільшиться найближчим часом відразу на 27 %.
Як проаналізував «Публічний аудит», за останні півроку тариф на вивезення ТПВ збільшується вдвічі, втім, це, чомусь, не позначається на обсягах відрахувань, які здійснюють КП до міської казни. Крім того, юристи організації вказують на проблеми укладення зі споживачами договорів-оферти щодо вивезення ТПВ.
Наприкінці 2017 року КМДА призначила головним виконавцем із вивезення ТПВ для населення терміном на 7 років КП «Київкомунсервіс» (розпорядження КМДА від 08.12.17 № 1589).
До квітня 2018 року відповідний був включений уграфу «утримання будинків і прибудинкової території» і становив близько 1 грн/1 м2 житлової площі. Така методика розрахунку цілком влаштовувала комунальників, але не була справедливою для мешканців, оскільки 1 людина, що проживає в квартирі площею 120 м2, платив за вивіз сміття втричі більше, ніж 3 людини, які проживають у квартирі площею 40 м2, хоча «смітив» менше.
З набуттям сили нового ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» методика розрахунку змінилася – вивіз сміття став окремою послугою. Тепер оплата здійснюється залежно від кількості прописаних у квартирі людей.
27 листопада 2018  року КП «Київкомунсервіс» розмістило на своєму сайті інформацію про те, що підприємство представило Київській міській раді для затвердження нові тарифи на послуги з вивезення ТПВ.
Важливо зауважити, що це вже друге зростання тарифів у цьому році: останнє – на 64 %, із 70,07 грн/м3 до 115,09 грн/м3. Тепер пропонується збільшити тариф ще на 38 % – зі 115,09 грн/м3 до 159,1 грн/м3. Таким чином, за останні півроку тариф на вивезення ТПВ помножиться на два – з  70,07 грн/м3 до 159,1 грн/м3.
Незважаючи на таку динаміку, відрахування, які здійснюють комунальні підприємства, залишаються мізерними, причому, за 2015–2017 рр. вони знизилися більш ніж у 4 рази (зі 71,5 млн грн до 17,3 млн грн), а за півроку 2018-го сплата частини чистого доходу становила всього лише 160 тис. грн.
При цьому не варто упускати і те, що підприємства міста додатково заробляють на вторсировині. Так, у багатьох дворах сьогодні є контейнери для роздільного збору вторсировини (пластик, скло, папір, метал), їх реалізація є прибутковою, а отже, мешканці мають отримувати знижку на вивезення сміття загалом.
Крім того, після подібного підвищення тарифів, комунальники повинні пропорційно покращити якість послуг – втім, кияни продовжують скаржитися на переповнений сміттєві баки.
Також є низка питань до оформлення договорів із населенням.
Зокрема, 8 червня 2018 року КП «Київкомунсервіс» опубліковало публічний договір-оферти щодо вивезення ТПВ. За ним, споживача зобов’язують вчасно оплачувати послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, які передбачені цим договором. У документі прописано, що він набуває сили без підпису споживача в разі відсутності його письмової відмови протягом 30 днів.
Договір доводиться до відома споживача шляхом офіційного опублікування в газеті «Хрещатик», його текст доступний на сайті виконавця послуги.
Однак, по суті, розміщення на офіційному сайті повідомлення про зміну розміру тарифу не гарантує ознайомлення з договором усіх споживачів, адже в багатьох із них немає інтернету або можливості відвідувати сайт «Київкомунсервісу».

«Споживачі фактично потрапляють у пастку: нових умов договорів вони не знають, а випадкова оплата квитанцій вже є згодою з договором, хоча споживач міг його й не читати», –  пояснює аналітик «Публічного аудиту» Максим Котенко.

Він підкреслює, що міська влада спільно з КП, аби уникнути непорозуміння і зловживань з боку постачальників послуг, мають завчасно знайти спосіб повідомити абсолютно всіх споживачів про зміну умов договору.
Згідно з п. 2 Ст. 8 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги», виконавець комунальної послуги повинен укласти зі споживачем договір про надання послуг, передбачити відповідальність за його невиконання за типовим договором із вивезення ТПВ (типовий договір затверджений ПКМУ від 10.12.2008 № 1070 «Про затвердження правил надання послуг із вивезення побутових відходів»).
Договір укладається в двох примірниках у письмовій формі: один зберігається в споживача, другий – у виконавця.
Кабмінівський типовий договір передбачає внесення особистих даних споживача з його особистим підписом – важливо, що не передбачено його укладення без підпису споживача.

«З одного боку, такі договори (в яких відсутній підпис споживача) можуть вважатися недійсним, з другого, – виходячи з судової практики, це не звільняє споживача від сплати фактично отриманих послуг за затвердженими КМДА тарифами», – пояснюють юристи «Публічного аудиту».