Медична «реформа» в Україні: як вона працює

В Україні з 1 квітня стартує програма медичних гарантій.

За словами премєр-міністра Олексія Гончарука, наразі МОЗ та Національна служба здоров’я України (НСЗУ) спільно з регіонами працюють над своєчасним запуском реформи. НСЗУ не укладатиме договори з медичними установами, які не відповідають вимогам, а це означає, що такі лікарні не отримуватимуть фінансування. У такому випадку гроші на утримання установи виділятиме місцева влада.
Те, як працює «медична реформа», уже всі українці, мабуть, перевірили на власному досвіді. По суті, нічого в кращий бік не змінилося – у цьому матеріалі викладемо узагальнений висновок із практичної точки зору, очима звичайного українця, який звертається по допомогу в поліклініку, лікарню та швидку допомогу.
Поліклініка
Для того щоб потрапити на прийом до лікаря, треба мати підписану угоду. Людина має обов’язково бути внесена в електронний реєстр, без якого їй не видадуть талон до лікаря. Якщо угоди нема, можна оформити її на місці, заповнивши відповідні документи.
Черги в поліклініках не зменшилися, а навпаки збільшилися. Окрім звичайної живої черги, додалася ще й електронна. Якщо раніше можна було потрапити на прийом до вільного терапевта в районній поліклініці, то тепер лише до свого, в якого електронна черга може бути розписана на тиждень вперед. Втім, така електронна черга і визначений час відвідування не означають, що пацієнта приймуть у точний час, адже на практиці електронна черга банально перетворюється у живу, але з більшими клопотами, додатковими складнощами і зайвими витратами бюджетних коштів на обладнання, електронні бази, реєстри і т. д.
Лікарня
Безкоштовні ліки та засоби медичного призначення у лікарнях не з’явилися і, як раніше, треба приносити все своє (ліки, рукавички, шприци, капельниці, бинти і т. д). Для того щоб за лежачим пацієнтом приглянули, треба «віддячити» медичних сестер, які працюють змінами, тому «подякувати» потрібно окремо кожній за кожен день догляду. За уважне ставлення лікаря до пацієнта також бажано віддячити. Палати й надалі, як правило, убогі, потребують ремонту – більш-менш хороший стан тільки в тих, за які треба платити.
Швидка допомога
Швидка допомога взагалі не приїжджає на виклики, навіть до дітей, окрім ДТП та ситуацій із явною загрозою смертю (непритомність, судоми, раптовий розлад дихання, блювота кров’ю, зовнішня кровотеча та ін.).
При дзвінках на 103 людину з’єднують із консультантом, який дає стандартні поради.
Сімейний лікар теж на виклики не приходить, а консультує по телефону, якщо вдасться до нього додзвонитися, або на особистому прийомі в поліклініці.
У підсумку дитині з температурою 40 потрібно ставити діагноз та лікувати самостійно, бо від держави можна отримати лише телефонну консультацію.
Тому заміть того, щоб «гарантувати» те, що фактично не працює, Гончаруку потрібно особисто, під виглядом звичайного пацієнта, відвідати декілька районних поліклінік та спробувати викликати швидку своїм дітям, а потім уже доповідати українцям, які щоденно стикаються з проблемами в медичному обслуговуванні, про успіхи та покращення, зумовлені медичною реформою.