Переселенці не зможуть голосувати на місцевих виборах

Верховний суд України постановив, що внутрішньо переміщені особи не мають права голосувати на місцевих виборах. Про це йдеться в повідомленні прес-служби суду.

Право участі в місцевих виборах мають лише ті громадяни України, які постійно проживають на відповідній території і мають реєстрацію постійного місця проживання на території відповідного села, селища, міста.
Аналіз «Публічного аудиту»
У цілій низці видань ця новина розійшлася з заголовком «Верховний суд заборонив участь переселенців у виборах». Слід зазначити, що таке формулювання є не зовсім коректним, оскільки ВСУ не забороняв участі у виборах, він відмовив у задоволенні позову, в якому позивач (переселенець) просив визнати незаконним рішення держателя Держреєстру виборців про відмову в задоволенні заяви про зміну виборчої адреси в реєстрі, а також зобов’язати відповідача внести такі дані згідно з відомостями про місцезнаходження позивача як ВПО.
Тобто, позивач хотів повністю реалізувати своє конституційне право голосу, оскільки хоча й на не визначений строк, але він проживає в межах певної територіальної одиниці і є частиною громади села, міста, району.
Позивач звернувся до відповідача (Держреєстр виборців) із заявою про включення його до списку виборців на місцевих виборах, на що йому відмовили, обґрунтувавши це тим, що позивач не подав документи, які б підтверджували його належність до місцевої територіальної громади, а довідка про реєстрацію ВПО взагалі не була врахована при розгляді вказаної заяви.
Верховний Суд погодився з позицією держателя Держреєстру виборців на тих підставах, що право голосу на виборах депутатів міської ради, міського голови мають громадяни України, які належать до відповідної територіальної громади і проживають у межах відповідного виборчого округу.
Виборча адреса виборця визначається за «пропискою» (вона не має бути тимчасовою!) та адресою проживання виборця відповідно до закону «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні».
Таким чином, відповідно до ч. 1 Ст. 5 Закону «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» довідка про взяття на облік ВПО засвідчує місце проживання особи тільки на певний період, тобто це не постійне, а тимчасове проживання на відповідній території. Суд вирішив, що така реєстрація не може служити підставою для отримання права участі на місцевих виборах на цій території.
По суті, ВСУ виходив із наявних положень законодавства, він не міг займатися нормотворчістю і забороняти або дозволяти голосувати переселенцям – це в компетенції парламентарів. За чотири роки чинна влада мала переглянути законодавство про вибори та вирішити проблему з голосуванням переселенців, аби довідка ВПО була тим документом, який підтверджує належність особи до територіальної громади, нехай навіть тимчасово.
Проте в цілому рішення Верховного суду узаконило дискримінацію ВПО, адже будь-який громадянин може проживати на певній території якийсь період часу, переміщатися по Україна та перереєстровувати своє, беручи участь у місцевих виборах.
На цю проблему ще в 2016 році звертав увагу влади Верховний комісар ООН із прав людини, вказуючи, що ситуація, яка склалася в Україні з політичними і виборчими правами ВПО, є «непрямою дискримінацією».
Ще з березня 2017 року у ВРУ зареєстровано законопроект № 6240, яким передбачено зміни в ЗУ «Про державний реєстр виборців», якими б визначалося, що виборець на підставі довідки ВПО може змінити виборчу адресу та реалізувати своє конституційне право. Однак зазначений проект закону досі не ухвалений.
«Взагалі по ситуації з забезпеченням прав ВПО можна зробити висновок, що нинішній владі невигідна участь переселенців у місцевих виборах. Центральна влада хоче використовувати адмінресурс під час президентських виборів, а переселенці з Донбасу явно на місцевих виборах не голосувати за представників влади, як-от БПП і НФ», – переконаний керівник «Публічного аудиту» Максим Гольдарб.