Порошенко заговорив щодо закону про імпічмент президенту

Президент Петро Порошенко заявив про необхідність прийняття закону про імпічмент. Про це він сказав в ефірі телеканалу ICTV увечері 8 квітня.
«Твердо переконаний, що закон про імпічмент потрібен. Так само, як і закон про тимчасові слідчі комісії. Упевнений, в парламенті має відбутися дискусія щодо цього, і цей закон потрібно приймати як відповідальність президента в разі порушення ним Конституції, скоєння злочину», – заявив він.
Треба сказати, Верховна Рада сьогоднішнього скликання навіть не обговорювала закон про імпічмент, а тепер, під кінець каденції, Президент готовий обіцяти нові рішучі кроки. «Публічний аудит» вирішив нагадати, яка процедура імпічменту прописана в ЗУ «Про регламент ВРУ» та чому її практично неможливо реалізувати.
Отже, у цій процедурі відсутні строки її проведення; вона дуже формалізована та залежна від КСУ й ВСУ, які наразі  підневільні президенту; передбачає значну кількість голосів для прийняття – ¾ від складу ВРУ (понад 339 депутатів).
Етапи:
  1. Внесення подання про ініціювання питання щодо усунення Президента України з поста в порядку імпічменту більшістю від конституційного складу Верховної Ради України. За початок процедури має проголосувати проста більшість від складу ВРУ.
  2. Процедура імпічменту здійснюється спеціальною слідчою комісією в складі народних депутатів із урахуванням принципу пропорційного представництва депутатських фракцій (депутатських груп), спеціального прокурора і трьох спеціальних слідчих. На посади спеціального прокурора, спеціальних слідчих може бути обрана особа, яка має вищу юридичну освіту, не менш як 10-річний стаж роботи на посаді атестованого прокурора чи слідчого правоохоронних органів України. Народні депутати можуть бути обрані спеціальним прокурором та спеціальними слідчими, якщо вони відповідають зазначеним вимогам. Верховна Рада більшістю від її конституційного складу приймає постанову про утворення спеціальної тимчасової слідчої комісії.
  3. Спеціальна тимчасова слідча комісія перевіряє наявність, повноту та обґрунтованість доказів про вчинення Президентом України державної зради або іншого злочину, здійснює розслідування (заслуховує Президента України та захисника, витребує документи, призначає експертизу, заслуховує свідків).
  4. Розгляд висновків слідчої комісії відбувається позачергово протягом трьох днів після їх підготовки та передачі керівництву ВРУ. Після завершення обговорення висновку спеціальної тимчасової слідчої комісії розглядається проект постанови Верховної Ради про звинувачення Президента України чи проекту постанови Верховної Ради про припинення розгляду питання щодо усунення Президента України з поста в порядку імпічменту.
  5. Рішення Ради про звинувачення Президента України приймається таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів. У разі прийняття постанови стосовно вчинення Президентом державної зради або іншого злочину ВР приймає постанову більшістю голосів народних депутатів від її конституційного складу про звернення до:
1) Конституційного Суду України для перевірки справи та отримання його висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування й розгляду справи про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту;
2) Верховного Суду для одержання його висновку про те, що діяння, в яких звинувачується Президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину.
  1. Якщо отримано позитивні висновки КСУ та ВСУ, народні депутати-члени спеціальної тимчасової слідчої комісії невідкладно готують і вносять на розгляд Верховної Ради проект постанови ВР про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту.
  2. Постанова про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту приймається таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів. Постанова Верховної Ради про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту вважається прийнятою, якщо за неї проголосувало не менш як три чверті народних депутатів від конституційного складу Ради (більше 339 депутатів). Постанова ВР про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту набирає чинності, як тільки головуючий на пленарному засіданні оголосить про її прийняття. З цього моменту на період до обрання та вступу на пост нового Президента України його обов’язки виконує Прем’єр-міністр України.
  3. У разі неприйняття Верховною Радою постанови про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту головуючий на пленарному засіданні:
1) оголошує про припинення процедури імпічменту й дає доручення щодо публікації про це в газеті «Голос України»;
2) оголошує про припинення повноважень спеціальної тимчасової слідчої комісії;
3) від імені Верховної Ради вибачається перед Президентом України.

«Реалізувати таку процедуру при сьогоднішньому політичному устрої та залежності майже усіх гілок від Президента дуже складно, фактично нереально. Саме тому доречним є ухвалення спеціального Закону про імпічмент із чіткою та простою процедурою. Порошенко ж лише з екранів говорить про те, що він такий закон підтримує, але за роки президенства він нічого для цього не зробив, тому його заява – відверта брехня, спрямована на те, щоб переконати виборців голосувати в 2 турі за його кандидатуру», – резюмує юрист «Публічного аудиту» Володимир Тарчинський.