Президент затвердив концепцію боротьби з тероризмом в Україні: про що вона і для чого?

Президент Петро Порошенко затвердив концепцію боротьби з тероризмом в Україні. Відповідний указ №53/2019 опублікований на сайті глави держави.

Президент доручив Кабінету Міністрів за участю Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки, Управління державної охорони розробити та затвердити в двомісячний строк план реалізації Концепції.
«Публічний аудит» ознайомився з текстом Концепції.
Виходячи з нинішньої риторики Порошенка, в документі зазначено, що «найбільшу терористичну загрозу для України становить агресивна політика Російської Федерації, спрямована на дестабілізацію ситуації в державі, в тому числі шляхом інспірування сепаратистських проявів і всебічної підтримки диверсійно-терористичної діяльності маріонеткових квазідержавних утворень на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях». Мабуть, якщо вказане речення прочитати Попрошенку, він сам не відповість, що це взято з його ж Концепції.
У Глобальному індексі тероризму, який розробляється для визначення рівня уразливості держав до терористичних загроз, Україна перемістилася з 51-го (2013 рік) на 21-ше місце (2018 рік) серед 163 країн.
Причинами активізації тероризму, з-поміж іншого, зазначено:
  • активізація в Україні сепаратистських рухів та провокування таких настроїв у місцях компактного проживання національних меншин;
  • зростання рівня злочинності, пов’язаного з незаконним обігом вогнепальної зброї, боєприпасів, вибухових і отруйних речовин та інших засобів масового ураження;
  • внутрішні міграційні процеси.
Згідно з задумом Адміністрації Порошенка, реалізація положень Концепції дасть змогу забезпечити підвищення ефективності функціонування загальнодержавної системи боротьби з тероризмом, посилення захисту державного суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності України з неухильним дотриманням прав і свобод людини і громадянина, в тому числі сприятиме удосконаленню: правових та організаційних засад діяльності суб’єктів боротьби з тероризмом відповідно до встановлених рівнів терористичних загроз; процедури встановлення рівнів терористичних загроз; взаємодії суб’єктів боротьби з тероризмом між собою та з громадськістю.
Реалізація положень Концепції покладається на суб’єктів боротьби з тероризмом (насамперед СБУ). Для забезпечення об’єктивного оцінювання повноти реалізації положень Концепції додатково мають  розробити зрозумілі для суспільства критерії, що відображатимуть, зокрема, рівень довіри населення до суб’єктів боротьби з тероризмом, спроможність загальнодержавної системи боротьби з тероризмом ефективно протидіяти терористичним загрозам.

«Якби строк повноважень Порошенка не добігав кінця, документ був би небезпечним, оскільки за його каденцію утиски невідгінних опонентів із боку СБУ збільшилися в рази, цілу низку осіб звинуватили саме в тероризмі та в роботі на РФ», – коментує юрист «Публічного аудиту» Володимир Тарчинський.

Так, за 2013 рік було зареєстровано лише чотири провадження за статтею «терористичний акт» (Ст. 258 КК України) та 1 провадження з фінансування тероризму (Ст. 258–5 КК України), до суду спрямовані вони не були. Якщо ж ознайомитися зі статистикою ГПУ протягом 2014–2018 років, зазначені статті стали інструментом для розправи, оскільки при збільшенні кількості реєстрації   проваджень результативність їх розслідування дорівнює 1–3 %: 2014 рік – зареєстровано 1149, до суду спрямовано 11; 2015 – 1295, до суду – 35; 2016 – 1865, до суду – 20; 2017 – 1385, до суду – 6; 2018 – 950, до суду 12.

«Безумовно, Концепцію саме з такою доктриною гарант підписав сьогодні не випадково. Це дасть змогу знову говорити на передвиборчих зустрічах із електоратом про агресію, що тільки він може її зупинити, реалізовувавши положення вищезазначеного документа. У такий спосіб гарант намагатиметься відвести шквал критики на розслідування в ЗМІ фактів заробітку на армії його оточення», – резюмує керівник «Публічного аудиту» Максим Гольдарб.