Призначення субсидій: «Публічний аудит» назвав дві ключові проблеми

Кабінету Міністрів для забезпечення незахищених верств населення субсидіями необхідно змінити критерії визначення субсидіантів, повідомив представник президента України в уряді Андрій Герус.

«У минулому році були зміни критеріїв визначення субсидіантів. Було майже 7 млн субсидіантів, а на початку цього року кількість скоротили до 3,6 млн, тобто майже удвічі. Дехто з пенсіонерів, які мають прописаних онуків, у минулому році і в цьому не отримували субсидії. Ми хочемо це змінити та уточнити цей критерій, щоб держава їм допомагала», – сказав Герус в ефірі одного з телеканалів.
«Публічний аудит», пояснює, чому не з того почали в команді Президента, та які дві реальні субсидійні проблеми першочергово потрібно вирішити.
Через занизький бюджет Уряд та соціальні служби почали шукати шляхи для економії коштів.
Так, динаміка видатків на субсидії протягом останніх трьох років була такою:
2016 рік – 40,3 млрд грн;
2017 рік – 68,8 млрд грн;
2018 рік – 71 млрд грн;
2019 рік – 47 млрд грн (було 55 млрд, але наприкінці травня 2019 року Уряд скоротив бюджет субсидій на 8 млрд грн).
Тобто, при зростанні тарифів у 2019 році на 23,5 % бюджет на субсидії було зменшено на 33,8 % (-24 млрд грн).
У зв’язку з потребою економії Кабмін спеціально створив додаткові надумані бар’єри, а соціальні служби стали більш прискіпливо ставитися до заявників, «направо і наліво» відмовляючи українцям.
Несправедливість правил, недофінансування і навмисне введення додаткових бар’єрів та обмежень зробили систему державної соціальної допомоги – житлово-комунальні субсидії – неефективним механізмом соціального захисту.
Яскравим підтвердженням неефективності програми субсидій є колосальні темпи зростання боргів населення за ЖКП, які тільки за останні 1,5 роки збільшилися на 120 %, а з 2015 року – на 503 % (із 11,5 млрд грн до 69,2 млрд грн), у 6 разів.
Через невеличкий борг або прописаних родичів людей почали позбавляти субсидій. Її отримували значно менше осіб, ніж потребували: родині потрібно 3000 грн допомоги, а вона отримує лише 1000 грн або 500 грн.

«Тому на сьогодні субсидійна система має дві ключові проблеми, які роблять абсолютно не ефективним механізм соціального захисту населення. Перша – це замалий бюджет і друга – несправедливі, дискримінаційні  правила оформлення. Вони й стали причиною того, що кількість отримувачів субсидій зменшилася вдвічі – 3,6 млн родин (10 млн осіб) залишилися сам на сам зі своїми захмарними платіжками», – коментує керівник «Публічного аудиту» Максим Гольдарб. 

При цьому фахівець нагадує, що відповідно до Постанови ВРУ від 18.03.1999 № 512 сукупні витрати родини на ЖКП не мають перевищувати 15 % від сукупного сімейного доходу. Крім того, Закон про ЖКП передбачає, що тарифи мають відповідати досягнутому рівню соціально-економічного розвитку регіону.
Тобто, держава не має права встановлювати тарифи, які не відповідають уже досягнутому рівню доходів громадян. Якщо все ж таки встановлює, вона має забезпечити достатній рівень фінансування програми соціального захисту.
За останніми даними Держстату, середній дохід українського домогосподарства, яке включає 2,58 осіб, становить 9463,4 грн на місяць, загальна кількість домогосподарств – 16,3 млн. При такому рівні середнього доходу сукупні витрати родини на ЖКП повинні бути в межах 1419,51 грн на місяць (15 % від доходу), решта витрат має покриватися субсидією. І не важливо – пенсіонер ти чи ні, одинокий чи ні, живеш у селі чи в місті.
За розрахунками «Публічного аудиту», середні нарахування для квартири площею в 50 м2 в опалювальний сезон становлять близько 3000 грн. Тобто, з загальних нарахувань за ЖК-послуги в опалювальний сезон субсидія має покривати в середньому 1557,24 грн на місяць.
При вказаному вище середньостатистичному рівні доходів української родини майже всі 100 % родин мають право на оформлення субсидій, якщо надавати соціальну допомогу справедливо та відкинути всі надумані підстави для відмови та позбавлення (борги, прописані діти тощо).
На 16,3 млн українських родин при середньому доході в 9463,4 грн на місяць та платіжці в 2976,75 грн щомісячна загальна потреба в субсидіях становить 25,38 млрд грн, або 152,3 млрд грн на опалювальний сезон. Це ідеальний бюджет на субсидії, при якому справді жоден українець не відчуватиме підвищення тарифів та не витрачатиме на ЖК-послуги більше 15 % сукупного доходу.
Якщо порахувати бюджет на субсидії не по загальній кількості домогосподарств із низьким доходом, а по кількості звернень громадян у соціальну службу за допомогою (7,47 млн), ми вийдемо на місячну потребу бюджету в 11,63 млрд грн, або 69,78 млрд грн на опалювальний сезон.
Тобто, ідеальний бюджет для 100 % захисту населення від підвищення тарифів становить 152,3 млрд грн, а нормальний бюджет для захисту тих, хто звернувся по допомогу, – 69,78 млрд грн. Нагадаємо, що нам встановили бюджет у 47 млрд грн.
  Ціна за од. Всього за 50 м2
Опалення (за м кв.) 42,0 2100 грн
Гаряча вода (за куб) 95 285 грн (3 куби)
Холодна вода (за куб) 22 66 грн (3 куби)
Електроенергія, кВт 1,68 (0,90) 258 грн (200 кВт)
Газ (за куб) 8,55 42,75 грн (5 кубів)
Утримання будинку (за м кв.) 4,5 225 грн
Середній рахунок за ЖКП   2976,75 грн