Санкції проти «112 Україна» і NewsOne – суб’єктивні та бездоказові

РНБО відреагувала на прохання Ради про введення санкцій проти компаній, що входять в структуру власності телеканалів «112 Україна» і NewsOne.  Це Звернення стосується тільки засновників вказаних каналів, заявив секретар РНБО Олександр Турчинов, передає «Інтерфакс-Україна».
«Український парламент має право звернутися до РНБО з ініціативою введення санкцій, він діяв у межах своїх повноважень. Ми поки не отримували офіційного тексту цього рішення, але те, що обговорювалося, говорить про те, що санкції будуть спрямовані саме проти засновників цих каналів», – сказав Турчинов.
«Публічний аудит» пояснює, чому підстави, на які вказують парламентарі, є липовими та надуманими.
4 жовтня  ВРУ під суб’єктивним бездоказовим приводом «загрози національним інтересам» відповідно до положень ч. 1 Ст. 5 і Ст. 4 ЗУ «Про санкції» попросила РНБО застосувати до юридичних осіб, під логотипом яких здійснюють мовлення канали «112 Україна» і «NewsOne», персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) у вигляді блокування активів; зупинення виконання економічних і фінансових зобов’язань; анулювання або призупинення ліцензій; заборони користування радіочастотним ресурсом України; обмеження або припинення надання телекомунікаційних послуг і використання телекомунікаційних мереж загального користування.
Справді, і в цьому секретар РНБО правий, ВРУ має право звертатися до Ради нацбезпеки відповідно до Ст. 5 ЗУ «Про санкції»: «пропозиції щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій виносяться на розгляд РНБО ВРУ, Президентом України, КМУ, НБУ, СБУ».
Однак відповідно до Ст. 1 ЗУ «Про санкції» останні можуть застосовуватися з боку України щодо:
  • іноземної держави,
  • іноземної юридичної особи,
  • юридичної особи, яка перебуває під контролем іноземної юридичної особи або фізичної особи-нерезидента,
  • іноземців, осіб без громадянства,
  • суб’єктів, які здійснюють терористичну діяльність.
У тексті постанови ВРУ зазначено, що санкції приймаються в зв’язку з наявними та потенційними загрозами національним інтересам і національній безпеці України, з метою протидії реальним і потенційним загрозам національним інтересам, національній безпеці, суверенітету ц територіальної цілісності України, терористичної діяльності та порушенням прав і свобод людини і громадянина шляхом поширення інформаційної пропаганди.

«Тобто, як зазначено вище, і це підтверджується словами Турчинова, рішення ВРУ прийнято фактично суб’єктивно й бездоказово, оскільки нібито є загроза “пропаганди тероризму як складова терористичної діяльності”», –  коментує юрист «Публічного аудиту» Володимир Тарчинський.

Згідно зі Ст. 1 ЗУ «Про боротьбу з тероризмом» терористична діяльність – діяльність, яка включає:
  • планування, організацію, підготовку і реалізацію терористичних актів;
  • підбурювання до вчинення терористичних актів, насильства над фізичними особами або організаціями, знищення матеріальних об’єктів у терористичних цілях;
  • організацію незаконних збройних формувань, злочинних угруповань (злочинних організацій), організованих злочинних груп для вчинення терористичних актів; участь в таких актах;
  • вербування, озброєння, підготовку та використання терористів;
  • пропаганду і поширення ідеології тероризму;
  • фінансування та інше сприяння тероризму.

«Усім перерахованим вище на телеканалах не займаються, а якщо підтягувати висловлювання гостей каналів під ці дії, має бути як мінімум проведена лінгвістична експертиза в рамках кримінального провадження, і вже потім ухвалено процесуальне рішення про наявність у діях конкретних суб’єктів складу злочину у вигляді здійснення терористичного акту (підготовка) або створення терористичної групи. Без цього трактування і підтягування “липових” підстав для прийняття рішення про санкції (фактично з єдиною метою – забрати ліцензію і заборонити мовлення каналів) від секретаря РНБО – відверта брехня», – стверджує керівник «Публічного аудиту» Максим Гольдарб.

Відповідно до Ст. 5 ЗУ «Про санкції» рішення про застосування санкцій приймає РНБО, вводиться в дію воно указом Президента України і затверджується протягом 48 годин з дня видання цього указу постановою ВРУ. Відповідне рішення вступає в силу з моменту прийняття постанови ВРУ і є обов’язковим до виконання.
До речі, двома тижнями раніше Порошенко з трибуни Ради вже говорив про необхідність обмеження мовлення каналів, віднісши їх до «мережі російської агентури».
Між тим, уже починають надходити реакції від міжнародної спільноти. Зокрема, представник ОБСЄ з питань свободи ЗМІ Арлем Дезір стурбований закликом Верховної Ради і РНБО ввести санкції проти каналів «112 Україна» і NewsOne – на його думку, найкращим способом нейтралізації пропаганди є створення відкритого і різноманітного медіасередовища.

«Я закликаю українську владу утриматися від прийняття обмежувальних заходів щодо медіа без дотримання належних судових процедур, це негативно вплине на доступ до інформації і стане на заваді висловом різних думок», – цитує Дезіре прес-служба ОБСЄ.

Що далі?

Якщо Президент таки видасть указ про позбавлення каналів ліцензії, оскаржити його можна буде у Верховному Суді, оскільки по суті ВРУ, РНБО і Президент порушать таким чином спеціальну процедуру на позбавлення каналу ліцензії – Ст. 72 ЗУ «Про телебачення і радіомовлення»: Нацрада з питань телебачення і радіомовлення може застосовувати до телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги санкції у вигляді анулювання ліцензії на підставі рішення суду за позовом Національної ради.