Суд підтвердив: воду відключати не мають права

Одеський апеляційний господарський суд підтвердив: законодавчими нормами не передбачено право повного припинення надання послуг із централізованого водопостачання. Якщо постачальник відключає такі послуги споживачу — суд має право своїм рішенням відновити їх надання.

Антимонопольний комітет Миколаївської області у грудні 2016 року наклав штраф на КП «Миколаївводоканал» на суму 68 тис. грн за зловживання монопольним становищем і відключення ФОП від водопостачання. Водоканал вирішив оскаржити рішення у Господарському суді Миколаївської області, але програв. Рішення антимонопольного комітету підтвердили господарський та апеляційний суди: постачання відновити, штраф сплатити.

Відповідно до роз’яснень Антимонопольного комітету України, дії підприємств централізованого водопостачання, які полягають у відмові споживачам від реалізації послуг водопостачання шляхом відключення абонентів приватного сектору (фізичних осіб) від мереж централізованого водопостачання з підстав, не передбачених вимогами чинного законодавства, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним становищем.

Водопостачання — єдина послуга, по якій не можна обмежувати постачання, у т.ч. у разі безоблікового водокористування, самовільного підключення чи наявності боргів. Підтверджує це і попередня юридична практика з даного питання, зокрема Московського районного суду м. Харкова (справа №643/3530/14-ц) та Краснокутського районного суду Харківської області (справа № 627/1734/13-ц). Ні ЗУ «Про житлово-комунальні послуги», ні «Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» (затвердженні постановою КМУ від 21.07.2005р. №630), ані спеціальний ЗУ «Про питну воду та питне водопостачання» не передбачають право відповідача відключати споживача від водопостачання.

«Часто комунальники залякують споживачів відключенням води, наприклад, у разі накопичення заборгованості за спожиті послуги. Нерідко — реалізують ці погрози. Однак, як бачимо,  такі дії є протизаконними. За законом усе, що може у цьому випадку зробити водопостачальник, — звернутися до суду щодо примусового стягнення зі споживача суми заборгованості», — пояснює юрист «Публічного аудиту» Володимир Тарчинський.

Провідні політики вже три роки офіційно називають тарифи грабіжницькими і драконівськими, а усю систему ЖКГ — недолугою та застарілою. Втім, далі слів діло не йде. Тому людям нічого не залишається, як самим боротися за свої комунальні права, чесні тарифи та прозорість у стосунках між споживачами та природними монополіями. На свіжому прикладі можемо бачити, що це абсолютно реально.

«Або все залишається по старому і болячка ЖКГ продовжить прогресувати, або ми усі будемо використовувати кожен шанс навести елементарний законний порядок. Адже причина безладу в житлово-комунальній сфері лежить виключно в ігноруванні  законодавства, або його недосконалості», — коментує Олександр Поліщук, позивач по справі з «Миколаївводоканалом».

Що стосується інших комунальних послуг і цін, то нагадаємо, у рамках «Тарифної мобілізації» у червні 2016 р. «Публічний аудит» подав позов до Окружного адміністративного суду м. Києва щодо визнання нечинною постанови, якою затверджено ціну на газ для населення у 6879 грн/тисячу кубів, та відповідне клопотання про зупинення дії вказаного акту до розгляду справи по суті. Крім того, «Публічний аудит» ще з червня 2015 р. оскаржує незаконність створення НКРЕКП: у Вищому адміністративному суді, у Верховному суді та у Європейському суді з прав людини. Більше того, у жовтні 2016 р. члени Всеукраїнського антитарифного руху «Тарифна мобілізація» у 15-ти регіонах України подали позови проти НКРЕКП за незаконне встановлення тарифів на централізоване опалення та гаряче водопостачання. Головна вимога — скасувати Постанови НКРЕКП, якими було затверджено тарифи на теплову енергію для різних теплопостачальників по Україні. Усі ці справи розглядаються.