У чиїх інтересах здійснюється управління державними підприємствами?

«Публічний аудит» здійснив моніторинг роботи низки державних підприємств. За його результатами фахівці організації виявили, що бюджет країни отримує дивіденди в сумі, яка становить близько 1% від 40 млрд грн номінальної вартості державного пакету акцій цих підприємств, – повідомляє прес-служба «Публічного аудиту».

Як приклад незалежні аудитори наводять підприємства, що входять в управління Мінборони. «До структури міністерства належать 3 концерни – «Військторгсервіс», «Техвоєнсервіс» та «Воєнремсервіс», яким підпорядковується 144 підприємства та філії. 90 % із них є збитковими, половина взагалі перебуває в стані ліквідації та банкрутства. Приміром, жоден із учасників концерну «Техвоєнсервіс», яке включає 29 підприємств та філій, не є прибутковим. Загальний збиток для всіх концернів у 2013 році становив майже 190 млн грн», – йдеться в дослідженні «Публічного аудиту».

Апетити топ-менеджменту

Підприємства-банкрути є баластом для держави, що з року в рік лише нарощують борги та збитки, при цьому маючи на балансі нерухомість, яка не використовується за призначенням, а здається в оренду за мізерну платню.

Як вважає «Публічний аудит», такі результати пов’язані з завищенням витрат на тлі заниження прибутків і неефективного використання державного майна. «При збитковості або низьких прибутках державних господарств («Ощадбанк», НАК «Нафтогаз України» з її дочірніми підприємствами, «Укрхімтрансаміак», «Укрспирт» та інших), на сьогодні зарплата їх керівників часто сягає до $30 тис. у місяць, і це в умовах жорсткої економії коштів, яка стосується кожного українця. Такі неприродні перекоси лише поглиблюють збитковість підприємств», – переконаний незалежний аудитор Тарас Галайда.

Для збалансування ситуації фахівці «Публічного аудиту» пропонують зробити ставки оплати праці більш економічно обґрунтованими для держави, прирівнявши їх щонайбільше до 20 мінімальних зарплат – незалежно від назви та діяльності підприємства. При цьому доцільно встановити винагороду за результатами річної діяльності, яку встановлює КМУ, та обов’язково відмінити можливість отримання додаткових винагород топ-менеджментом.
До речі, пропозиції «Публічного аудиту» з обмеження заробітної плати топ-менеджменту держпідприємств були враховані в пункті 7 Прикінцевих положень Проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» – максимальний розмір обмежувався 15 мінімальними заробітними платами. Проте в самому Законі цей абзац зник.

Стратегічні підприємства

«Невміння розпоряджатися стратегічними об’єктами держава демонструє на прикладі «Укрхімтрансаміаку». Завдяки терміналу та аміакопроводу (яким перекачується понад 2,5 млн тон рідкого аміаку на рік), транзиту російського аміаку Україна відіграє значну роль на світовому ринку виробництва й торгівлі хімічною продукцією. Наша держава має можливість контролювати обсяг виробництва та експорту аміаку російським «Тольяттіазотом». ДП «Укрхімтрансаміак» отримує від транзиту аміаку понад 800 млн грн у рік, а перераховує на баланс держави лише 24 млн грн – менше 1 % від своєї ринкової вартості», – зазначає представник «Публічного аудиту».

При цьому, як уточнює Тарас Галайда, підприємство нічого не виробляє і фактично витрачає всі отримані кошти на утримання трубопроводу. «Через проведення фінансово-господарських операцій за цінами, що вищі за ринкові, нераціональні адміністративні витрати підприємства, показник собівартості може бути завищений до 30%, тобто на суму до 150 млн грн», – йдеться в дослідженні «Публічного аудиту».

Неефективний принцип розподілу прибутків

Постановою КМУ від 29 січня 2014 № 33 затверджено базовий норматив відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності в 2013 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави, у розмірі 50 % та 30 % для електроенергетичної галузі та «Ощадбанку».

Оскільки дивіденди від діяльності сплачуються з чистого прибутку, «Публічний аудит» пропонує збільшити базовий норматив частки прибутку для таких господарств до 90 % – це забезпечить додаткові надходження до Державного бюджету в розмірі 337 млн грн.

Крім того, на сьогодні відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями становить від 15% до 30 % (Постанова КМУ від 23 лютого 2011 № 138). «Публічний аудит» пропонує збільшити відсоток відрахувань до 90 %, що забезпечить 3 млрд грн додаткових надходжень.

Приватизація прибуткових державних підприємств

На сьогодні формується перелік об’єктів, які Фонд державного майна України пропонує до продажу. За аналізом «Публічного аудиту», це переважно прибуткові підприємства, які з року в рік мають приносити державі чималий прибуток, як-от: «Одеський припортовий завод», «Турбоатом» тощо.

«Чому держава йде шляхом реалізації в першу чергу потужних прибуткових підприємств, залишаючи в своєму арсеналі малоприбуткові й збиткові активи, незрозуміло. Навряд чи це можна назвати ефективним управлінням державним майном. Значно доцільніше було б здійснити суцільну інвентаризацію державних підприємств, їх нерухомого майна та державних корпоративних прав. І вже за її результатами розпочати реалізацію збиткових підприємств, у тому числі з залученням іноземних інвестицій. Нереалізовані ДП треба ліквідувати з подальшим продажем або наданням в оренду їх майна», – резюмує керівник «Публічного аудиту» Максим Гольдарб.