«Укрпошта» продає цінні папери. Що реально потрібно для поліпшення якості послуг компанії?

ПАТ «Укрпошта»  реалізувало перші облігації загальною вартістю 150 млн грн, повідомила прес-служба компанії з посиланням на заступника генерального директора з фінансових питань ПАТ Олександра Чернявського.
«Випуск облігацій  ПАТ Укрпошта це, перш за все, можливість отримати додаткові інвестиції для розвитку головної пошти країни. Кошти від продажу облігацій будуть спрямовані на розвиток компанії і оновлення її інфраструктури. В першу чергу – це закупівля нового транспорту, придбання нових комп’ютерів, оновлення обладнання і підвищення енергоефективності на підприємстві», – запевнив Чернявський.
«Укрпошта» випустила облігації в серіях «А», «В» і «С» загальною вартістю 600 млн грн в кількості 6 тис. штук і номінальною вартістю однієї облігації в 100 тис. грн. Зокрема, серії «А»  – 150 млн грн, серії «В» – 200 млн грн, серії «С» – 250 млн грн.
Аналіз від «Публічного аудиту»
Співорганізатором продажу облігацій серії «А» є група ICU, яка також взяла участь в розміщенні цінних паперів як інвестор. Співорганізатором продажу облігацій серії «А» є група ICU (наближена до Порошенка), яка також взяла участь у розміщенні цінних паперів як інвестор.
Слід зазначити, що «Укрпошта» – збиткова компанія з неналаштованими бізнес-процесами, що відштовхує інвесторів, позаяк їхні ризики зростають.
Для того щоб зацікавити потенційних інвесторів, компанія мала б надати чіткий план трансформації державного оператора поштового зв’язку (стратегія розвитку підприємства відсутня) в конкурентного учасника ринку (як-от: «Нова пошта», DHL). Однак, крім ребрендингу, суттєвих структурних змін у компанії не спостерігається. Так, у січні–вересні 2017 року вона вийшла на 415,5 млн грн чистого збитку проти 188 млн грн за 2016 рік.
В умовах, коли державні ОВДП розміщуються на внутрішньому ринку під 17 %, умови, запропоновані «Укрпоштою» (19 % річних), зважаючи на можливі ризики, не є привабливими для інвесторів. Крім того, середньозважена ставка за кредитами, за даними НБУ, для юросіб становить 16,1 %, що свідчить про зайве боргове навантаження в разі розміщення облігацій.
Одним із каталізаторів, який вплинув на рішення про необхідність додаткових коштів, може бути нещодавня заява менеджменту «Урпошти»  про підвищення з/п відповідно до збільшення мінімальної з/п, встановленої державою. Так, витрати на оплату праці в 2016 році становили 2,48 млрд грн, або 52 % від операційних витрат (виручка за 2016 – 4,4 млрд грн). За підсумками ІІІ кв. 2017 р вказаний показник показав зростання до 55 %.
«Для реального покращення  економічних показників компанії збільшення з/п має супроводжуватися оптимізацією її чисельної структури з подальшою автоматизацією операційних процесів. На сьогодні існує ризик нарощення заборгованості перед власниками облігацій у разі їх непогашення. При цьому кошти від розміщення можуть бути виведені менеджментом через фіктивні контракти – у результаті держава в майбутньому ризикує втратити активи акціонерного товариства», – коментує аналітик «Публічного аудиту» Дмитро Ляшок.