Уряд змінив методику формування цін на газ для населення: що це означає

Кабмін змінив методику формування цін на газ для населення, встановивши, що вартість газу в рамках спецзобов’язань із постачання газу населенню і підприємствам ТКЕ (ПСО) прирівнюється до мінімального значення з чотирьох (без ПДВ):
  • середної вартості імпортного газу, яка склалася в процесі його митного оформлення під час ввезення на територію України за результатами газового місяця, що передує місяцю продажу/постачання (публікується Мінекономіки);
  • середньозваженої ціни місячного ресурсу газу для газового місяця продажу/постачання за результатами електронних біржових торгів на Українській енергетичній біржі до початку цього газового місяця;
  • середньої арифметичної ціни продажу/постачання газу «Нафтогазом» для промспоживачів за умови передоплати до періоду постачання газу, яка діяла в газовому місяці, що передує місяцю продажу/постачання;
  • ціни за формулою, раніше затвердженої Постановою Уряду від 19 жовтня 2018 року № 867.
«Публічний аудит» пояснює, що передбачають нововведення Кабміну.
Після того, як Уряд прив’язав вартість газу для населення до його ціни для промисловості, але не до поточної, а за попередній місяць, склалася ситуація, коли  «Нафтогаз» купує блакитне паливо за нижчої ціною та продає його дешевше всім, окрім населення.
В умовах зниження вартості газу на біржах населення продовжує купувати його за вищою ціною, що діяла в минулому місяці для промисловості.
Для того щоб дати «Нафтогазу» більше варіантів та можливостей для зниження тарифів для населення, Уряд визначив ще два цінових показники, крім тарифів для промисловості, які можуть бути базою для формування тарифу для населення.
Так, тепер ціна для населення може формуватися, виходячи не лише з ціни для промисловості за попередній місяць, а й із середньої ціни імпорту або електронних біржових торгів.
НАК щомісяця повинен обирати найнижчу ціну з 3-х варіантів та формувати на її базі кінцеву ціну для населення.
У разі, якщо ціна для населення за всіма трьома варіантами розрахунків буде вищою, ніж гранична межа, встановлена Урядом шляхом введення ПСО (спеціальних обов’язків), постачання енергоресурсів для населення здійснюватиметься за цією граничною ціною.
Визначена Кабміном гранична ціна з 1 травня збільшена з 8550 грн до 9717 грн.
Відтепер вартість газу для населення змінюватиметься щомісяця:
  • до 1 травня 2019 року – 8550 грн із ПДВ за тис. м3 (7 482,61 грн без вартості доставки);
  • із 1 по 31 травня 2019 року – 8255 грн із ПДВ за тис. м3 (7188 грн без вартості доставки);
  • із 1 по 30 червня 2019 року – 8626 грн із ПДВ за тис. м3 (7558,8 грн без вартості доставки);
  • із 1 по 30 липня 2019 року – 8031 грн із ПДВ за тис. м3 (6963,60 грн без вартості доставки).
Як бачимо, в літні місяці через сезонне зниження вартості газу на світових ринках ціна для населення знижується, але з приходом холодів вона знову починає збільшуватися.
Так, наприклад, у вересні 2018 року ціна на газ для промисловості (без доставки) становила 12 249,6 грн за тис. м3, а в жовтні–листопаді 2018 року (без доставки) – 13 438,8 грн за тис. м3.
Якщо такий рівень цін на газ повернеться, тариф на газ для населення також може злетіти до 13 317–14 506 грн за тис. м3.
Наразі таке зростання обмежене спеціальними обов’язками (ПСО) – граничною ціною, встановленою Кабміном.
Проте пунктом 8 розділу С «Політика в енергетичному секторі» Меморандуму з МВФ «Про економічну і фінансову політику» від 05.12.2018 року передбачено, що, починаючи з 1 січня 2020 року, НАК «Нафтогаз» продаватиме газ для побутових споживачів та компаній-виробників теплової енергії за переважаючими ринковими цінами, а постачання за спеціальними обов’язками (PSO) буде скасовано до 1 травня 2020 року, після чого ціни на газ для населення будуть вільними і Уряд на них не впливатиме.

«В умовах нормального європейського рівня доходів громадян у цьому немає нічого поганого, але з тими жебрацькими зарплатами та пенсіями, що отримують тепер українці, скасувати сьогодні держконтроль ціни на газ – означає перекласти всі ризики на людей», – коментує провідний аналітик «Публічного аудиту» Тарас Галайда.