В Раду внесли законопроект про виплату пенсій мешканцям ОРДЛО: чим він небезпечний?

На сайті Верховної Ради оприлюднено текст законопроекту «Про внесення змін до деяких законів України щодо реалізації права на пенсію» (№ 2083-д), яким передбачена виплата пенсій особам, які проживають на тимчасово окупованих територіях України й не перебувають на обліку як внутрішньо переміщені особи. 
«Публічний аудит» уже ознайомився з текстом і документа та розповідає, чому голосувати за проект не можна, оскільки він не скасує нинішній дискримінаційний порядок отримання пенсій мешканцями ОРДЛО – навпаки, законодавчо його закріпить.
Так, відповідно до пояснювальної записки до законопроекту № 2083-д необхідність його ухвалення зумовлена тим, що наразі відсутні спеціальні норми в законах, які б визначили основи та принципи діяльності держави в надзвичайних ситуаціях, а виконавчі органи, у свою чергу, встановлюють процедури на рівні підзаконних актів, що найчастіше суперечить вимогам Конституції та призвело до таких негативних наслідків:
  • по-перше, особи, які переїхали до контрольованих українською державою територій, придбали житло, зареєстрували нове постійне місце проживання, не можуть отримувати пенсії на загальних підставах через прив’язку до паперових форм документів, необхідних для оформлення пенсійних виплат;
  • по-друге, особи, що мають право на пенсію та які залишилися проживати на тимчасово окупованих територіях України, позбавлені можливості її отримати з огляду на введення спеціальних додаткових процедур відповідно до постанови Кабінету Міністрів України;
  • по-третє, особи, які досягли пенсійного віку, не можуть оформити пенсію за віком у зв’язку з недостатньою кількістю страхового стажу, через неможливість сплачувати страхові внески, тож до них застосовуються норми доплати страхового стажу в подвійному розмірі.
Крім того, врегулювання потребують обмеження в три роки можливості отримати пенсії за минулий час, у тому числі спадкоємцям, бо їх неотримання відбувається не з вини пенсіонера, а через тимчасову окупацію територій.
Проте «благі наміри» законопроекту через нову Ст. 48-2 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», відповідно до якої:
«Виплата пенсій особам, які проживають на тимчасово окупованих територіях України та не перебувають на обліку як внутрішньо переміщені особи, здійснюється територіальним підрозділом Пенсійного Фонду України за місцем їхнього звернення. Пенсія виплачується щомісяця за умови періодичного проходження особою ідентифікації  раз на 6 місяців. Порядок проходження ідентифікації пенсіонерами, які проживають на тимчасово окупованих територіях України, визначається Кабінетом Міністрів України».
Тобто, тепер уже законодавчо Кабміну хочуть надати право встановлювати Порядок ідентифікації пенсіонерів із ОРДЛО, хоча він діє і тепер та є найвищою формою дискримінації, про що неодноразово вказували всі останні роки і в ООН протягом останніх трьох рок. Приміром, наприкінці каденції П. Порошенка Голова Моніторингової Місії ООН із прав людини в Україні Фіона Фрейзер безальтернативно заявляла, що чинний порядок пенсій мешканцям ОРДЛО є дискримінаційним, а «Пенсійний фонд продовжує скорочувати виплати через процес верифікації, обмежуючи права громадян».
При цьому в ООН також нагадують і про рішення Верховного Суду, який визнав, що окремі положення постанов Кабміну від 1 жовтня 2014 № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб», від 5 листопада 2014 року № 637 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» та від 8 червня 2016 № 365 «Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» не відповідають положенням Ст. 49 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі – Закон 1058-IV), які мають вищу юридичну силу: «Кабінет Міністрів України не наділений правом вирішувати питання, що належать до виключної компетенції Верховної Ради України, так само як і приймати правові акти, які підміняють або суперечать законам України». У преамбулі до Закону № 1058-IV прямо вказано, що зміна умов і норм загальнообов’язкового державного пенсійного страхування здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону. За висновками Суду, відсутність доказів фактичного проживання (на підконтрольній території, згідно з довідкою переселенця) не є передбаченою законом підставою для припинення виплати пенсії, а Постанова КМУ № 365 обмежує встановлене законодавством право на отримання пенсії.

«Якщо за законопроект 2083-д проголосують у нинішньому вигляді з новою статтею 48-2 Закону 1058-IV, вказане рішення суду нівелюється, оскільки вже законодавчо Уряд матиме право обмежувати право громадян на пенсію», – пояснює юрист «Публічного аудиту» Володимир Тарчинський.