Влада намагається навмисно зменшити капіталізацію «Укрзалізниці» для продажу з великим дисконтом

Влада України хоче віддати національному оператору залізниць Німеччини Deutsche Bahn AG в управління на 10 років АТ «Укрзалізниця». Про це на сніданку в Давосі заявив прем'єр-міністр України Олексій Гончарук, передає інформагентство «Інтерфакс-Україна».
Очевидно, українська влада вже давно зрозуміла, що не може впоратися з проблемами УЗ: спочатку були експерименти з залученням іноземного керівника компанії, потім найняли вітчизняних менеджерів із захмарною зарплатою, але такі зміни не вплинули на якісні зміни вітчизняного логістичного активу.
Уряд уже не хоче витрачати державні гроші на модернізацію цієї компанії. І сподівається, що ці витрати понесе хтось інший. Міністерство інфраструктури підписало з найбільшим залізничним оператором Німеччини Deutsche Bahn «Меморандум про взаєморозуміння».
Слід зазначити, що у Deutsche Bahn прекрасно розуміють, що для оновлення вітчизняної залізничної галузі необхідні десятки мільярдів доларів. Сьогодні Deutsche Bahn зазнає фінансових труднощів і у себе вдома в Німеччині не може профінансувати модернізацію.
За підсумками 2015 року Deutsche Bahn отримав чистий збиток у розмірі 1,3 млрд євро, у 2016 році він скоротився до 1 млрд євро. У 2017-му було зафіксовано прибуток у розмірі 765 млн євро. За підсумками 2018 року він скоротився до 542 млн євро через масштабні затримки потягів, які були спричинені оновленням залізничної мережі. Уряду Німеччини довелося ввести 10-річну програму модернізації залізниці. І на ці цілі буде витрачено 50 млрд євро державних коштів.
Крім того, поточні борги Deutsche Bahn становлять 20 млрд євро. Наразі німецький уряд переглядає свій план залізниць кожні п’ять років і витрачає 3,5 мільярда євро на рік на обслуговування залізниць.
Насправді німецький залізничний оператор має намір надавати лише консультативні послуги «Укрзалізниці». DB Engineering & Consulting – консалтингова компанія у складі Deutsche Bahn, що працює над проектами у сферах інфраструктури, мобільності й транспорту, консультуватиме та підтримуватиме УЗ у підприємницьких і технічних питаннях. Саме про це, за інформацією німецької сторони, йдеться у «попередній угоді», підписаній 22 січня у Давосі.
Таким чином, ні про які інвестиції у розвиток, а також управління УЗ не йдеться. Німецькі консультації не зможуть вирішити корупційні проблеми та питання, пов’язанні з відсутністю фінансування, а лише збільшать витратну частину діяльності.
За даними аудиту Ernst & Young, УЗ у 2018 році отримала прибуток майже в 203,8 млн грн (2017 – прибиток 114 млн грн). За підсумками першого півріччя 2019 року, чистий прибуток УЗ (фінзвітність) збільшився до 1,065 млрд грн. Це вдалося завдяки збільшенню тарифів (+14,2 %) на вантажні перевезення і невиконання плану за капітальними інвестиціями (що призвело до зменшення валових витрат).
Оприлюднені фінансові показники аж ніяк не свідчать про розвиток компанії. Адже кошти, показані топ-менеджментом «Укрзалізниці» як прибуток, насправді є наслідком згортання програми капітальних інвестицій. Обсяг виконання плану за капітальними інвестиціями в 2017 році становив 68 %, у 2018 році – 68 %,  у 2019 році – 38 %. При цьому потрібно враховувати, що обсяг капінвестицій торік скоротився на 26 %, а якщо  порівнювати з 2018 роком – з 25 млрд грн до 18 млрд грн. Із такими відсотками реалізації програми капінвестицій цілком зрозуміло, звідки береться прибуток компанії при залученні позикового капіталу. Крім того, премії та бонуси керівництво компанії отримує саме за фінансові результати компанії, а не за виконання програми капінвестицій.
За даними Держстату, за три квартали 2019 року перевезення вантажів залізничним транспортом скоротилися на 3 % у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. У 2018 році обсяг перевезених вантажів скоротився на 1,5 %, якщо порівнювати з 2017 роком (на 19 % до 2013 року). Основним вантажем УЗ є вугілля, руда, чорний метал і зерно. У зв’язку з тим, що залізниця має серйозний дефіцит тяги й вагонів, страждають і вітчизняні експортери. Тому капітальна модернізація підприємства є основним напрямом розвитку.
Однак поки все йде до того, що в найближчі місяці держава втратить не тільки вагонну частина тарифу, а й тягову і в значній мірі – інфраструктурну. За цих умов держава не зможе не тільки забезпечувати якісний розвиток критичної інфраструктури, але й дотувати пасажирські перевезення.
Керівництво УЗ уже неодноразово повідомляло про наміри продати частину акцій УЗ іноземним інвесторам, аби залучити гроші на розвиток компанії. Складається враження, що менеджмент намагається навмисно зменшити капіталізацію стратегічного підприємства для продажу з великим дисконтом.