Як відбуватиметься верифікація держвиплат

Уряд визначив Порядок здійснення верифікації та моніторингу пенсій, допомог, пільг, субсидій й інших соціальних виплат, які здійснюються за рахунок державних коштів. Як відбуватиметься верифікація, яка інформація для цього потрібна та хто її збиратиме, – в аналітиці «Публічного аудиту».
Зміни до порядку верифікації ще не затверджені відповідною постановою Уряду, але відповідно до проекту постанови верифікація здійснюватиметься на інформаційно-аналітичній платформі для аналізу інформації від осіб, що претендують на соцвиплати, для виявлення: відповідають вони встановленим критеріям та вимогам чи ні.
Іншими словами, перевірятимуть всіх отримувачів автоматично шляхом звіряння поданих людиною даних із даними банків, підприємств, установ та організацій.
Відповідну інформацію збиратиме Мінфін: саме сюди подаватимуть необхідні дані органи, що здійснюють державні виплати, а також центральні та місцеві органи виконавчої влади, інші держоргани, органи місцевого самоврядування, банки, фонди загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, підприємства, установи і організації, які є власниками, розпорядниками та/або адміністраторами автоматизованих інформаційних систем, реєстрів, баз даних та інших джерел інформації про реципієнтів, які впливають на визначення права на отримання та розмір державних виплат.
Мінфін збиратиме таку інформацію і від банків, але проект постанови передбачає, що надання інформації, яка містить банківську таємницю, вівдбуватиметься  відповідно до ЗУ «Про банки і банківську діяльність».
Проект постанови передбачає, що за результатами верифікації Мінфін щомісяця надаватиме органам, які здійснюють держвиплати, рекомендації щодо:
  • проведення додаткової перевірки інформації, яка містить невідповідності;
  • усунення невідповідностей даних в автоматизованих інформаційних системах, реєстрах, інших базах даних та джерелах інформації.
Про надані рекомендації міністерство інформуватиме щомісяця Кабмін.
Орган, що здійснює держвиплати, опрацьовуватиме отримані рекомендації протягом максимум 15 робочих днів із дня їх отримання, а далі протягом 3 робочих днів повідомляє Мінфін про відповідні рішення.

«Перевірка достовірності поданої інформації для отримання державної допомоги ‒ це нормально. Соціальна служба має перевіряти точність поданих даних, щоб виявити шахраїв. Для порівняння, за результатами таких перевірок у 2018 році субсидії скасовані тільки для 68 тис. сімей (2,5 %), тоді як загальна кількість сімей, які втратили субсидію торік, сягала 2,72 млн родин. Тобто, 97,5 % втратили субсидію зовсім не через шахрайські дії, а внаслідок численних штучних бар’єрів від Уряду», – коментує провідний аналітик «Публічного аудиту» Тарас Галайда.