Законопроект про народовладдя відповідає Конституції, але має ризик не запрацювати

Конституційний Суд надав висновок, що законопроект № 1015 щодо законодавчої ініціативи народу відповідає Конституції України. Про це повідомляє прес-служба КСУ.

«Цим Висновком Конституційний Суд України визнав законопроект про внесення змін до статті 93 Конституції України (щодо законодавчої ініціативи народу) таким, що відповідає вимогам статей 157 і 158 Конституції України», – йдеться в повідомленні.
Чи справді депутати хочуть забезпечити справедливу та легку процедуру для реалізації народом права на законодавчу ініціативу, проаналізували юристи «Публічного аудиту».
Відповідно до змісту законопроекту доповнюється перелік суб’єктів, які мають право законодавчої ініціативи: Ст. 93. Право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить народу, Президентові України, Кабінету Міністрів України, народним депутатам України та реалізується ними у випадках і порядку, визначених Конституцією України і законами України. На сьогодні народ правом законодавчої ініціативи не наділений.
У своєму позитивному висновку КСУ вказує, що внесення запропонованих законопроектом змін до Основного Закону України може за певних умов призвести до обмеження прав і свобод людини і громадянина: якщо буде обмежено право законодавчої  ініціативи народних депутатів, які і є представниками українського народу в парламенті.
Так, відповідно до Ст. 5 Основного Закону носієм суверенітету та єдиним джерелом влади в Україні є народ; він здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування; право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові та не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами. Влада народу є первинною, єдиною і невідчужуваною та здійснюється народом шляхом вільного волевиявлення через вибори, референдум, інші форми безпосередньої демократії в порядку, визначеному Конституцією та законами України, через органи державної влади та органи місцевого самоврядування, сформовані відповідно до Конституції та законів України.
У свою чергу, КСУ як застереження констатує, що запропоноване законопроектом положення «право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить народу» потребує конкретизації, оскільки в Конституції України поняття «народ» застосовано в значенні «Український народ – громадяни України всіх національностей». Тобто, в розумінні Ст. 5 Конституції України народ є носієм суверенітету та єдиним джерелом влади в Україні, тому його не може бути визначено суб’єктом законодавчої ініціативи без встановлення в Конституції України відповідної кількості громадян України, які мають право голосу, для здійснення законодавчої ініціативи запропоноване Законопроектом положення унеможливлює реалізацію такої ініціативи.
Цю позицію підтверджує і «Публічний аудит»: процедура реалізації народом своєї законодавчої ініціативи чітко не прописана, що робить проект закону популістичним.

«Тому, з одного боку, законодавча ініціатива Президента правильна та потрібна, а з другого – без чіткої законодавчо визначеної процедури всі новели так і залишаться тільки на папері», – резюмує юрист «Публічного аудиту» Володимир Тарчинський.