Державне агентство автомобільних доріг України
Основним завданням Державного агентства автомобільних доріг України (далі – Укравтодор) є, зокрема, реалізація державної політики у сфері дорожнього господарства та здійснення державного управління автомобільними дорогами загального користування.
Укравтодор відповідно до покладених на нього завдань забезпечує, зокрема:
- організацію будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг за встановленими для них будівельними нормами, державними стандартами і нормами;
- технічне прикриття та відбудову автомобільних доріг в особливий період.
Фінансування потреб дорожнього господарства
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік», Укравтодором було здійснено касові видатки на загальну суму 15,4 млрд грн та кредитування в сумі 2,6 млрд грн, в тому числі за такими бюджетними програмами:
- «Керівництво та управління у сфері будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг» – 10,7 млн грн (заробітна плата та нарахування, послуги зв’язку, видатки на відрядження, видатки на комунальні послуги та енергоносії);
- «Розвиток мережі і утримання автомобільних доріг загального користування» – 7,4 млрд грн, із них: 4,2 млрд грн – кошти спеціального фонду та 3,2 млрд грн – кредитні кошти, залучені Укравтодором для розвитку автомобільних доріг;
- «Виконання боргових зобов’язань за кредитами, отриманими під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування» – 6,2 млрд грн виплат за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток автодоріг;
- «Розвиток автомагістралей та реформа дорожнього сектору» – 2,6 млрд грн кредитування в рамках реалізації спільних проектів України та міжнародних фінансових організацій.
Крім того, з запланованих обсягів на будівництво та реконструкцію в сумі 4,4 млрд грн профінансовано лише 1,5 млрд грн, капітальний ремонт – із 1,2 млрд грн профінансовано 208,9 млн грн, поточний середній ремонт – із 7,8 млрд грн профінансовано 2,3 млрд гривень.
Таким чином, обсяг фінансування на потреби дорожнього господарства у середньому становив 27 % від запланованих видатків.
Враховуючи зазначений рівень фінансування, з запланованих 4 122,56 км автошляхів вдалося відкрити рух лише на 626 км.
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», Укравтодором здійснено касових видатків на загальну суму 14,2 млрд грн та кредитування в сумі 2,02 млрд грн, в тому числі за такими бюджетними програмами:
- «Керівництво та управління у сфері будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг» – 9,6 млн грн (заробітна плата та нарахування, послуги зв’язку, видатки на відрядження, видатки на комунальні послуги та енергоносії);
- «Розвиток мережі і утримання автомобільних доріг загального користування» – 3,5 млрд грн, з них 2,8 млрд грн – кошти спеціального фонду та 707,9 млн грн – залишки кредитних запозичень, залучених Укравтодором протягом попередніх років, для розвитку автомобільних доріг та зарахованих до спеціального фонду державного бюджету;
- «Виконання боргових зобов’язань за кредитами, отриманими під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування» – 10,7 млрд грн становили витрати на погашення та обслуговування кредитів, залучених на розвиток автодоріг;
- «Розвиток автомагістралей та реформа дорожнього сектору» – 2,02 млрд грн кредитування в рамках реалізації спільних проектів України та міжнародних фінансових організацій.
У 2014 році майже не було реалізовано запланованих обсягів робіт із будівництва, реконструкції, капітального та поточного ремонтів автомобільних доріг загального користування внаслідок незадовільного фінансування з державного бюджету та недофінансування галузі за рахунок залучених під державні гарантії кредитних коштів (із запланованого обсягу кредитних коштів в сумі 6,8 млрд грн фактично надійшло 707,9 млн грн).
Таким чином, обсяг фінансування на потреби дорожнього господарства становив близько 10 % від запланованого.
За результатами, протягом 2014 року відкрито рух лише на 102 км автомобільних доріг, із яких за рахунок держбюджету відремонтовано 45,3 км, за рахунок місцевого бюджету – 19,2 км та за рахунок коштів МФО – 37,7 км. Ремонтно-будівельні роботи на великій кількості об’єктів не розпочиналися взагалі, на деяких об’єктах – частково виконано першочергові роботи.
Первинною редакцією Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» на фінансування дорожньої галузі за рахунок коштів загального фонду передбачено 20,8 млрд грн, із яких:
- 17,4 млрд грн – виконання боргових зобов’язань;
- 3,4 млрд грн – розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування;
- 10,7 млн грн – керівництво та управління у сфері будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг (заробітна плата та нарахування, послуги зв’язку, видатки на відрядження, видатки на комунальні послуги та енергоносії).
При цьому з вказаної суми в розмірі 3,4 млрд грн заплановано на погашення кредиторської заборгованості 437 млн грн, а 230 млн грн – на співфінансування спільних проектів із міжнародними фінансовими організаціями, наукові розробки, міжнародну та концесійну діяльність та інші загальногалузеві витрати. Тобто, лише 2,7 млрд грн заплановано на фінансування дорожніх робіт.
Змінами до Закону про Держбюджет на 2015 рік збільшено видатки Укравтодору до 22,5 млрд грн. Проте додаткові 1,7 млрд грн будуть спрямовані не на дорожнє господарство, а на обслуговування боргу, оскільки через девальвацію національної валюти загальні витрати на виконання боргових зобов’язань підвищилися до 19,1 млрд грн.
У цілому на початок року за валютним курсом 1$ – 16,1 грн, 1€ – 18,2 грн, кредитний портфель Укравтодору нараховував близько 43 млрд гривень. Терміни погашення– в довгостроковій перспективі, а саме у 2019, 2022, 2025, 2030, 2035, 2038 та 2041 роки.
Пік боргового навантаження припадає саме на поточний рік – це кредити вітчизняних та іноземних банків, залучені державою або під державні гарантії на розвиток дорожньої мережі у період із 2005 по 2011 роки, а також облігації, випущені Укравтодором і розміщенні в українських банках у 2012–2013 роках. Загальна сума непогашених залишків за цими кредитами сягає понад 12,5 млрд грн, а за облігаційними зобов’язаннями – 8,4 млрд грн. Термін дії більшості кредитних угод добігає кінця цього та наступного року, що й створює фінансову напругу в галузі.
Крім того, Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» від 28 грудня 2014 року скасовано фінансування розвитку мережі та утримання автомобільних доріг загального користування зі спеціального фонду Державного бюджету за рахунок джерел фінансування дорожнього господарства (платежів, які стягуються з безпосередніх користувачів автодоріг – мито та акцизний податок із нафтопродуктів, транспортних засобів та шин до них, плата за проїзд).
Якщо говорити у числових показниках, то вказані надходження до спеціального фонду на утримання доріг у 2013 році становили – 7,5 млрд грн, 2014 – 3,5 млрд грн.
У той же час, відповідно до інформації Укравтодору, отриманої на запит «Публічного аудиту», у 2015 році на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування зі спеціального фонду Державного бюджету необхідно 15,4 млрд грн.
Таким чином, вказаний Закон дорожнє господарство залишив без належного фінансування.
Зважаючи на вищеподану інформацію, у 2015 році запланованих на утримання доріг коштів може вистачити приблизно на ремонт 240 км, при тому, що на балансі Укравтодору перебуває близько 170 тис. км доріг.
Слід констатувати, що наші дороги й надалі руйнуються. Звісно ж, складні економічні умови, у яких опинилась країна, не дозволяють виділяти необхідні кошти на утримання доріг. Проте чим довше затягувати з поточним та капітальним ремонтом доріг, тим більше коштів буде необхідно в подальшому. Ще в 2012 році наголошувалось на необхідності щорічного фінансування витрат дорожнього господарства в сумі не менш ніж 80 млрд грн, що дозволило б за 10–12 років надати їм єврорівня. За нинішнім курсом вже йдеться про близько 200 млрд грн, і сума підвищуватиметься щорічно. А вказаний напрям є дуже важливим, оскільки від розвитку інфраструктури, у якій дороги мають одне з перших значень, залежать й інвестиції в країну.
Шляхи розвитку автодорожнього господарства
Можливим прикладом для розвитку в подальшому може бути Польща. Ще десять років тому, коли країна тільки розпочинала шлях у Європейському союзі, дороги там були подібні до українських.
Структура управління шляховим господарством аналогічна українській, головний орган – Генеральна дирекція національних доріг та автострад Польщі (далі – Дирекція). Орган є головним розпорядником коштів державного бюджету на обслуговування доріг. Також Дирекція забезпечує збір даних та підготовку інформації про дорожню мережу загального користування, контролює розвиток транспортної інфраструктури для потреб національної оборони, управляє рухом на національних дорогах, виконує завдання, пов’язані з підготовкою та координацією будівництва та експлуатації платних автомобільних доріг, забезпечує надходження зборів відповідно до положень про платні автомагістралі й Республіканський дорожній фонд (http://www.gddkia.gov.pl).
Структура включає: штаб-квартиру у Варшаві та 16 філій у провінціях. Понад 10 років тому Польща почала отримувати фінансування від ЄС на проекти інфраструктури. Європейський союз профінансував польські проекти доріг та надав Варшаві 10,37 млрд євро, що фактично покрило 80% витрат на будівництво (http://m.day.kiev.ua/uk). Єдине, що необхідно для отримання грошей, – розробити проект для всієї інфраструктури. Стосовно контролю за витратами, то в Дирекції працює підрозділ внутрішнього аудиту, також моніторинг здійснює і ЄС, тобто всі звіти про використання коштів на розбудову інфраструктури подаються до центрального офісу в Брюсселі.
Крім того, одним із пріоритетів у розвитку шляхового господарства є платні автомагістралі, кошти від проїзду якими спрямовуються до Республіканського дорожнього фонду. Наразі працює три платні автошляхи спільної власності (інвестор та держава), а по завершенні терміна інвестиційного договору автодорога переходить у національну власність.
ВИСНОВКИ
Для України доволі актуальною є тема створення відповідного фонду для фінансування потреб дорожнього господарства, наприклад, державного дорожнього фонду. Кожен мешканець країни сплачує акцизний податок із 1 літра пального, і всі ці кошти розчиняються в загальній купі податків, з якої потім на дорожню галузь повертаються крихти. За найбільш грубими підрахунками, щороку вказана сума сягає близько 36 млрд грн при мінімальній потребі на утримання доріг 35–40 млрд грн (http://www.ukravtodor.gov.ua). Тобто в цілому при створенні такого фонду можна домогтися поліпшення стану справ у цій сфері.
Загалом аналіз фінансування дорожнього господарства показує, що протягом останніх трьох років коштів, які хоча б мінімально покривали його потреби, немає. Складні економічні умови не дають розвивати транспортну інфраструктуру, і до європейського рівня доволі далеко. Проте за умови правильного розподілу фінансових потоків ситуація може змінитися.
Враховуючи викладене, на цьому етапі для України необхідно:
- у першу черги вирішити питання щодо реструктуризації наявних боргів, зниження відсотків, збільшення строків дії договорів позики, що надасть змогу вивільнити частину коштів, яка зараз йде на обслуговування запозичень, і спрямувати їх на утримання шляхового господарства, щоб зупинити процес руйнування доріг, оскільки для їх відновлення з кожним роком необхідно буде ще більше коштів;
- гармонізувати вітчизняне законодавство у розрізі фінансування та обслуговування автодоріг з європейським;
- розробити за участі європейських партнерів (наприклад, Western European Road Directors) концепцію розвитку дорожнього господарства України для отримання в подальшому відповідних коштів ЄС;
- внести зміни до Бюджетного кодексу України в частині створення державного дорожнього фонду, кошти якого спрямовувати на обслуговування автодоріг, встановивши жорсткий контроль за їх витрачанням силами підрозділу внутрішнього аудиту, до якого залучити представників громадських організацій, а за потреби – і відповідних європейських інституцій (приміром, Conference of European Directors of Road).
ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«ПУБЛІЧНИЙ АУДИТ»
