Аналіз криміногенної ситуації та показники роботи прокуратури за 2015–2017 рр.

Чинний Генеральний прокурор України Ю. Луценко був призначений на посаду 12 травня 2016 року.

Тоді ж ВРУ ухвалила зміни до Закону України «Про прокуратуру» – спеціально для того, аби Луценко зміг посісти найвищу посаду в структурі правоохоронних органів.

Редакція Закону до 12 травня 2016 Після ухвалених під Луценка змін
Стаття 40. Призначення Генерального прокурора

  1. На посаду Генерального прокурора України може бути призначений громадянин України, який:

1) має вищу юридичну освіту;

2) має стаж роботи в галузі права не менше 10 років;

3) володіє державною мовою;

4) щодо якого відсутні обставини, передбачені частиною п’ятою статті 27 цього Закону;

5) має високі морально-ділові, професійні якості та організаторські здібності.

Стаття 40. Призначення Генерального прокурора

  1. На посаду Генерального прокурора України може бути призначений громадянин України, який:

1) має вищу освіту та стаж роботи в галузі права або досвід роботи у законодавчому та/або правоохоронному органі не менше п’яти років;

2) володіє державною мовою;

3) має високі морально-ділові, професійні якості та організаторські здібності;

4) та стосовно якого відсутні обставини, передбачені частиною шостою статті 27 цього Закону.

Згідно з ч. 2 Ст. 25 Закону України «Про прокуратуру» Генеральний прокурор України, керівники регіональних та місцевих прокуратур, їхні перші заступники та заступники здійснюють, за розподілом обов’язків, нагляд за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство, та координують діяльність правоохоронних органів відповідного рівня у сфері протидії злочинності. Координаційні повноваження прокурори реалізують шляхом організації спільних нарад, створення міжвідомчих робочих груп, проведення узгоджених заходів, здійснення аналітичної діяльності. Порядок організації роботи з координації діяльності правоохоронних органів, взаємодії органів прокуратури з суб’єктами протидії злочинності визначається положенням, що затверджується спільним наказом Генерального прокурора України, керівників інших правоохоронних органів і підлягає реєстрації в Міністерстві юстиції України.

Таким чином, органи прокуратури – найвища ланка в системі правоохоронних органів, які відповідальні за криміногенну ситуацію в країні.

Загальна кримінальна обстановка

2015 2016 10 місяців 2017 р.
Обліковано кримінальних правопорушень 565 182 592 604 481 145
пред’явлено повідомлення про підозру 188 099 159 480 164 813
спрямовано до  суду
з обвинувальним актом
163 795 138 330 144 316
спрямовано до суду з клопотанням про звільнення від кримінальної відповідальності 2 299 1 872 2 299
закрито 532 227 (94 %) 535 170 (90 %) 403 619 (83 %)

Затриманні та заарештовані

2015 2016 9 місяців 2017
Затримано осіб 23 969 17 593 16 306
Заарештовано судом 21 675 14 430 12 963


*2013 – заарештовано судом 15,5 тис. осіб

*2012 – заарештовано судом 24,2 тис. осіб

Рішення слідчих судів за клопотаннями

2014 2015 2016
Всього клопотань учасників процесу, тис. 413,9 543,3 494,9
із них задоволено, тис. дані відсутні 426,4 410,1
ухвал про надання дозволу на

проведення негласної слідчої (розшукової) дії, тис.

98,2

(269 на день)

117,2

(320 на день)

119,5

(327 на день)

*2012 – 314,8 тис. подань правоохоронних органів та скарг на їх дії

Справи, розглянуті судами

2014 2015 2016
Розглянуто справ (проваджень) із постановленням вироку (усього) 103 639 95 957 79 796
із них виправдувальних 60 67 67
за результатами розгляду звільнено з-під варти осіб 2 000 1 700 1 400


Криміногенна ситуація за окремими видами злочинів 

2015 2016 10 місяців 2017
Обліковано кримінальних правопорушень 565 182 592 604 481 145
Тяжкі та особливо тяжкі 199 368

63 742 (31 %)

 

 

 

54 132 (27 %)

 

 

148 041 (75 %)

232 542

54 383 (23%)

44 508 (19 %)

127 993 (55 %)

184 453

57 642 (31 %)

47 171 (25 %)

104 230 (56 %)

Із них

 

повідомлено про підозру

 

 

спрямовано до суду з обвинувальним актом

закрито
Із використанням зброї та боєприпасів

 

2 481

1554 (62 %)

 

 

 

 

1252 (50 %)

 

 

 

701 (28 %)

955

712 (74 %)

 

570 (59 %)

 

295 (30 %)

1170

919 (78 %)

 

700 (59 %)

 

277 (23 %)

Із них

 

повідомлено про підозру

 

 

спрямовано до суду з обвинувальним актом

 

закрито

Вбивства та тяжкі тілесні ушкодження, що спричинили смерть 8 904

 

 

2 081 (23 %)

1 507 (16 %)

 

100 111 (провадження минулих періодів)

6 690
2 206 (32 %)  

1 351 (20 %)

 

 

106 405

(провадження минулих періодів)

 

5 813

 

 

 

 

1 574 (27 %)

 

 

1 042 (17 %)

 

 

87 935

(провадження минулих періодів)

Із них

 

повідомлено про підозру

 

спрямовано до суду з обвинувальним актом
 

закрито

Незаконне позбавлення волі або викрадення людини 873

 

 

210 (24 %)

 

139 (16 %)

 

 

327 (37 %)

576
173 (30 %)  

 

118 (20 %)

 

 

 

174 (30 %)

471

176 (37 %)

 

 

 

115 (24 %)

 

 

 

111 (23 %)

 

Із них

 

повідомлено про підозру

 

спрямовано до суду з обвинувальним актом
 

закрито

Злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості  особи 788

454 (57 %)

 

 

368 (46 %)

 

 

 

675 (88 %)

887

562 (63 %)

 

 

468 (52 %)

 

 

 

736 (82 %)

776

525 (67 %)

 

 

338 (43 %)

 

 

 

455 (58 %)

Із них

 

 

 

 

повідомлено про підозру

 

направлено в суд з обвинувальним актом
 

закрито

Грабіж та розбій 25664

9 017 (35 %)

 

 

 

7 855 (30 %)

 

 

3 166 (12 %)

31103

8 573 (27 %)

 

 

 

7 433 (23 %)

 

 

758 (2 %)

18201

7 222 (39 %)

 

 

 

6 346 (34 %)

 

 

622 (3 %)

Із них повідомлено про підозру

 

направлено в суд з обвинувальним актом
 

закрито

Терористичний акт 1295

50 (3 %)

 

 

35 (3 %)

 

12 (1 %)

1865

25 (1 %)

 

 

20 (1 %)

 

4 (0,2 %)

1207

10 (1 %)

 

 

3 (0,2 %)

 

2 (0,1 %)

Із них

 

 

З них

 

повідомлено про підозру

 

направлено в суд з обвинувальним актом
закрито
Фінансування тероризму

 

138

10 (7 %)

 

 

5 (4 %)

 

46 (33 %)

84

8 (9 %)

 

 

3 (3 %)

 

15 (17 %)

66

15 (23 %)

 

 

6 (9 %)

 

1 (1 %)

Із них

 

повідомлено про підозру

 

направлено в суд з обвинувальним актом
закрито

Проте прокуратура, крім координації інших правоохоронних органів і нагляду за ними (через процесуальне керівництво), самостійно здійснює досудове слідство (до створення Державного бюро розслідувань).

Нещодавно Луценко в мережі Facebook відзвітував за півтора роки служби на посаді Генпрокурора, вказавши, що йому вдалося «різко активізувати боротьбу із корупцією, дати результат в справах Майдану і збити розгул злочинності». Кількісні результати такі: «53 млрд, в тому числі 80 тис. га вкраденої землі передано до бюджету. Слідство за ключовими справами Майдану і злочинному угрупуванню Януковича завершено. Затримано 9100 корупціонерів, 2800 – в судах, 815 – отримали вирок».

Також, як говорить Ю. Луценко, більшість справ за злочинами під час масових акцій протягом зими 2013–2014 років завершено, справи перебувають на розгляді в суді. Стосовно підозрюваних, які подані в розшук, слідство також завершено (справа за отриманням дозволів від судів на заочне засудження).

Крім того, декілька справ Генеральний прокурор назвав «справою честі», але завершити логічно, з набранням сили обвинувального висновку стосовно винних осіб, так і не домігся.  

Справа про державну зраду Януковича

Генеральна прокуратура України передала до суду справу про державну зраду Віктора Януковича 14 березня поточного року. Наразі триває процес допиту свідків, але якість проведеного слідства та загалом висунутого обвинувачення викликає питання, тому необхідно чекати остаточного рішення суду.

Вбивство журналіста Павла Шеремета

Слідство триває вже 1,5 роки, втім, про оголошення підозри поки що не йдеться – за словами усіх ланок правоохоронних органів, тривають слідчі дії.

Розстріл людей під час масових акцій протесту

Луценко наприкінці вересня говорив, що справу щодо Віктора Януковича, екс-глави МВС Віталія Захарченка та екс-глави СБУ Володимира Якименка за наказ стріляти під час Євромайдану направить до суду в листопаді, але інформації щодо завершення слідства та звіту немає.

На сьогодні, за словами керівника Департаменту спецрозслідувань ГПУ,  розслідується понад 3 тис. злочинів проти Майдану. Про підозру повідомили 380 особам, обвинувальні акти за 239 направлені до суду, 48 осіб визнані винними.

Корупційні злочини

Створення незалежної антикорупційної прокуратури було однією з ключових вимог для встановлення безвізового режиму з ЄС, а також надання Євросоюзом іншої допомоги Україні. ЄС погодився профінансувати значну частину цього проекту.

Згідно з даними Єдиного звіту про кримінальні правопорушення за січень–жовтень 2017 року, розміщеного на сайті ГПУ, протягом 2917 року за НАБУ обліковано 538 кримінальних правопорушень.

Кількість осіб, яким вручено повідомлення про підозру, становить 77. Протягом поточного року з обвинувальним актом скеровано до суду 26 проваджень, із клопотанням про звільнення від кримінальної відповідальності – 2, закрито – 77 проваджень.

Збитки й шкода, завдані кримінальними правопорушеннями, що віднесені законом до підслідності НАБУ, оцінюються в  627,6 млн грн. За розглянутими кримінальними справами відшкодування збитків становило лише 7,5 млн грн.

Згідно зі статистичними даними, опублікованими на сайті «Реєстру кримінальних проваджень САП у судах» (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UdXer6d5eb1uVJtGqrAFCdWxes1HbfrNj5tv756V6so/edit#gid=0), із моменту її створення в провадженні судів перебуває 73 кримінальні провадження (на 06.12.2017), за якими відповідно до Закону повинні підтримувати обвинувачення працівники САП. Фактично, це ті кримінальні провадження, розслідування за якими здійснювали  детективи НАБУ, а процесуальне керівництво – працівники САП.

Всього, за реєстром справ, з моменту створення САП супроводжує (підтримує державне обвинувачення) 97 проваджень, із яких за 24 прийнято рішення, тільки в одній справі з винесенням обвинувального вироку особі.

Розслідування гучних справ стосовно народних депутатів (Розенблат, Поляков, Онищенко), податківців (сума збитків – 96 млрд грн, операцію провели 24 травня 2017 року 1 700 бійців НПУ і 500 військових прокурорів, 454 обшуки в 15 областях, було затримано 25 фігурантів, деяких доставляли до Києва гелікоптерами) дотепер не завершено.

Загальна статистика розслідування правопорушень, які можна віднести до корупційних

 (прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою – Ст. 368; незаконне збагачення – Ст. 368–2; підкуп службової особи юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми – ст.368-3; підкуп особи, яка надає публічні послуги – Ст. 368–4; пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі – Ст. 369; зловживання впливом – Ст. 369–2).

2015 2016 10 місяців 2017
Обліковано кримінальних правопорушень 2 222 2 403 2 692
Кримінальні правопорушення, у яких особам вручено повідомлення про підозру 1 355 1 210 1 091
Кримінальні правопорушення, за якими провадження направлені до суду з обвинувальним актом 1 102 (49 %) 958 (39 %) 790 (29 %)
Кримінальні правопорушення, у яких провадження закрито 1455 (65 %) 1 580 (66 %) 964 (36 %)


Аналіз звітності роботи органів прокуратури підтверджує низьку результативність у боротьбі зі злочинністю.

Характеристика досудового слідства органами прокуратури

2015 2016 10 місяців 2017
Обліковано кримінальних правопорушень 13 647 11 243 13 691
Кримінальні правопорушення, у яких особам вручено повідомлення про підозру 6 839 4 513 4 537
Кримінальні правопорушення, за якими провадження направлені до суду з обвинувальним актом 3 844 (28 %) 3 414 (30 %) 3 525 (25 %)
Кримінальні правопорушення, у яких провадження закрито 8 321 8 455 6 254

*2013 рік – направлено до суду з обвинувальним актом 3 120 проваджень.

Відомості про матеріальні збитки, їх відшкодування за результатами розслідування органами прокуратури 

2015 2016 10 місяців 2017
Встановлена сума матеріальних збитків, млн грн 3 815,1 676,1 9 275,8
Відшкодовано збитків, млн грн 35,5 575,3 151,4
Накладено арешт на майно,

млн грн

85,7 719,8 213,8
Пред’явлено цивільні позови (без моральної шкоди),

млн грн

2 184,4 201,1 658,3

Клопотання до суду про застосування запобіжних заходів

2015 2016 10 місяців 2017
Подано до суду клопотань (усього) 7 756 2 828 2 127
у тому числі про тримання під вартою 7 125 2 086 1404
Відмовлено слідчим суддею у задоволенні клопотань про тримання під вартою 340 500 413


Правопорушення, що можна віднести до корупційних, слідство за якими провадять слідчі органи прокуратури

(прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою – Ст. 368; незаконне збагачення – Ст. 368-2; підкуп службової особи юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми – Ст. 368–3; підкуп особи, яка надає публічні послуги – Ст. 368–4; пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі – Ст. 369; зловживання впливом – Ст. 369–2).

2015 2016 10 місяців 2017
Обліковано кримінальних правопорушень 1171 1393 1564
Кримінальні правопорушення, у яких особам вручено повідомлення про підозру 670 729 612
Кримінальні правопорушення, за якими провадження направлені до суду з обвинувальним актом 507 556 434
Кримінальні правопорушення, у яких провадження закрито 698 945 602

Стосовно конфіскованих коштів «Януковича»

За даними Держфінмоніторингу, на початок цього року сума заблокованих коштів на рахунках фізичних і юридичних осіб, які мають зв’язок із Віктором Януковичем і колишніми високопосадовцями, становила $ 1,52 млрд, у тому числі грошових коштів на суму 1,7 млрд грн, $ 229,9 млн, EUR 18,1 млн і 21,7 млн російських рублів (загалом – близько 8,4 млрд грн за поточним офіційним курсом), дорогоцінних металів (золота і срібла) – на 3 млн грн, цінних паперів – на 2,6 млрд грн і $ 1 млрд ОВДП.

Раніше Держфінмоніторинг вказував меншу суму – $1,42 млрд, із них на території України – $ 1,37 млрд. Відомство уточнює, що йдеться про 44 компанії-нерезиденти, зареєстровані на Кіпрі, Панамі, Великобританії, Белізі, Сейшелах, Австрії: в 2010–2013 рр. через рахунки, відкриті в банках Латвії, вони здійснили переказ коштів на рахунки, відкриті в українських банках, у розмірі $ 1,37 млрд, значна частина з них була використана для придбання ОВДП.

Так, 28 квітня 2017 Генпрокурор відзвітував про конфіскацію $ 1,5 млрд Януковича до державного бюджету. Власне конфіскація заарештованих «мільярдів Януковича» відбулася за вкрай сумнівною процедурою. Рішення суду про конфіскацію цих активів відсутнє в публічному доступі та засекречене. Тому достеменно невідомо, хто, у кого і як вкрав ці $ 1,5 млрд.

По факту в квітні 2017 року до спецфонду державного бюджету надійшло 29,668 млрд грн від конфіскації активів. Є підстави вважати, що для того, аби Генеральний прокурор міг відзвітувати про успіхи конфіскації коштів, була продумана ціла схема. Оскільки «гроші Януковича» – не «живі гроші», а облігації внутрішньої державної позики, тому для того, аби вказані кошти лягли на рахунок казначейства і стали доходом бюджету, за участю Мінфіну були випущені єврооблігації, таким чином гроші розмістили в державних банках і далі їх змогли перерахувати до бюджету. Вся інформація закрита, чим і користується Генпрокурор, звітуючи про свої досягнення.

Наведені статистичні показники вказують на те, що з основною функцією – боротьбою зі злочинністю та координацією інших правоохоронних органів у цьому напрямі – органи прокуратури за керівництва Луценка не справляються: показники з розкриття злочинів дуже низькі, при загальному (можливо, штучному) заниженні росту злочинності.

Кількість зареєстрованих проваджень за 2017 рік саме органами прокуратури може свідчити про збільшення тиску з боку ГПУ на посадових осіб різних органів для здійснення тотального контролю за ними. Тобто, функція досудового слідства й надалі використовується як інструмент залякування та розправи.

У частині боротьби з корупцією також  спостерігається повний колапс: замість допомоги та координації роботи, НАБУ та САП, навпаки, ставляться перепони в роботі.

Загальне враження від проаналізованої звітності та реалій сьогодення – прокуратура використовується для представництва інтересів політиків та влади, вона й надалі є репресивним органом, а тому без перегляду підходу до роботи та кардинальних змін робота органів прокуратура не покращиться.