Аналіз криміногенної ситуації та показники роботи прокуратури за 2015–2017 рр.

Чинний Генеральний прокурор України Ю. Луценко був призначений на посаду 12 травня 2016 року.

Тоді ж ВРУ ухвалила зміни до Закону України «Про прокуратуру» – спеціально для того, аби Луценко зміг посісти найвищу посаду в структурі правоохоронних органів.

Згідно з ч. 2 Ст. 25 Закону України «Про прокуратуру» Генеральний прокурор України, керівники регіональних та місцевих прокуратур, їхні перші заступники та заступники здійснюють, за розподілом обов’язків, нагляд за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство, та координують діяльність правоохоронних органів відповідного рівня у сфері протидії злочинності. Координаційні повноваження прокурори реалізують шляхом організації спільних нарад, створення міжвідомчих робочих груп, проведення узгоджених заходів, здійснення аналітичної діяльності. Порядок організації роботи з координації діяльності правоохоронних органів, взаємодії органів прокуратури з суб’єктами протидії злочинності визначається положенням, що затверджується спільним наказом Генерального прокурора України, керівників інших правоохоронних органів і підлягає реєстрації в Міністерстві юстиції України.

Таким чином, органи прокуратури – найвища ланка в системі правоохоронних органів, які відповідальні за криміногенну ситуацію в країні.

Проте прокуратура, крім координації інших правоохоронних органів і нагляду за ними (через процесуальне керівництво), самостійно здійснює досудове слідство (до створення Державного бюро розслідувань).

Нещодавно Луценко в мережі Facebook відзвітував за півтора роки служби на посаді Генпрокурора, вказавши, що йому вдалося «різко активізувати боротьбу із корупцією, дати результат в справах Майдану і збити розгул злочинності». Кількісні результати такі: «53 млрд, в тому числі 80 тис. га вкраденої землі передано до бюджету. Слідство за ключовими справами Майдану і злочинному угрупуванню Януковича завершено. Затримано 9100 корупціонерів, 2800 – в судах, 815 – отримали вирок».

Також, як говорить Ю. Луценко, більшість справ за злочинами під час масових акцій протягом зими 2013–2014 років завершено, справи перебувають на розгляді в суді. Стосовно підозрюваних, які подані в розшук, слідство також завершено (справа за отриманням дозволів від судів на заочне засудження).

Крім того, декілька справ Генеральний прокурор назвав «справою честі», але завершити логічно, з набранням сили обвинувального висновку стосовно винних осіб, так і не домігся.  

Справа про державну зраду Януковича

Генеральна прокуратура України передала до суду справу про державну зраду Віктора Януковича 14 березня поточного року. Наразі триває процес допиту свідків, але якість проведеного слідства та загалом висунутого обвинувачення викликає питання, тому необхідно чекати остаточного рішення суду.

Вбивство журналіста Павла Шеремета

Слідство триває вже 1,5 роки, втім, про оголошення підозри поки що не йдеться – за словами усіх ланок правоохоронних органів, тривають слідчі дії.

Розстріл людей під час масових акцій протесту

Луценко наприкінці вересня говорив, що справу щодо Віктора Януковича, екс-глави МВС Віталія Захарченка та екс-глави СБУ Володимира Якименка за наказ стріляти під час Євромайдану направить до суду в листопаді, але інформації щодо завершення слідства та звіту немає.

На сьогодні, за словами керівника Департаменту спецрозслідувань ГПУ,  розслідується понад 3 тис. злочинів проти Майдану. Про підозру повідомили 380 особам, обвинувальні акти за 239 направлені до суду, 48 осіб визнані винними.

Корупційні злочини

Створення незалежної антикорупційної прокуратури було однією з ключових вимог для встановлення безвізового режиму з ЄС, а також надання Євросоюзом іншої допомоги Україні. ЄС погодився профінансувати значну частину цього проекту.

Згідно з даними Єдиного звіту про кримінальні правопорушення за січень–жовтень 2017 року, розміщеного на сайті ГПУ, протягом 2917 року за НАБУ обліковано 538 кримінальних правопорушень.

Кількість осіб, яким вручено повідомлення про підозру, становить 77. Протягом поточного року з обвинувальним актом скеровано до суду 26 проваджень, із клопотанням про звільнення від кримінальної відповідальності – 2, закрито – 77 проваджень.

Збитки й шкода, завдані кримінальними правопорушеннями, що віднесені законом до підслідності НАБУ, оцінюються в  627,6 млн грн. За розглянутими кримінальними справами відшкодування збитків становило лише 7,5 млн грн.

Згідно зі статистичними даними, опублікованими на сайті «Реєстру кримінальних проваджень САП у судах», із моменту її створення в провадженні судів перебуває 73 кримінальні провадження (на 06.12.2017), за якими відповідно до Закону повинні підтримувати обвинувачення працівники САП. Фактично, це ті кримінальні провадження, розслідування за якими здійснювали  детективи НАБУ, а процесуальне керівництво – працівники САП.

Всього, за реєстром справ, з моменту створення САП супроводжує (підтримує державне обвинувачення) 97 проваджень, із яких за 24 прийнято рішення, тільки в одній справі з винесенням обвинувального вироку особі.

Розслідування гучних справ стосовно народних депутатів (Розенблат, Поляков, Онищенко), податківців (сума збитків – 96 млрд грн, операцію провели 24 травня 2017 року 1 700 бійців НПУ і 500 військових прокурорів, 454 обшуки в 15 областях, було затримано 25 фігурантів, деяких доставляли до Києва гелікоптерами) дотепер не завершено.

Загальна статистика розслідування правопорушень, які можна віднести до корупційних

 (прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою – Ст. 368; незаконне збагачення – Ст. 368–2; підкуп службової особи юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми – ст.368-3; підкуп особи, яка надає публічні послуги – Ст. 368–4; пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі – Ст. 369; зловживання впливом – Ст. 369–2)

Аналіз звітності роботи органів прокуратури підтверджує низьку результативність у боротьбі зі злочинністю.

 

Правопорушення, що можна віднести до корупційних, слідство за якими провадять слідчі органи прокуратури

(прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою – Ст. 368; незаконне збагачення – Ст. 368-2; підкуп службової особи юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми – Ст. 368–3; підкуп особи, яка надає публічні послуги – Ст. 368–4; пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі – Ст. 369; зловживання впливом – Ст. 369–2)

Конфісковані кошти «Януковича»

За даними Держфінмоніторингу, на початок цього року сума заблокованих коштів на рахунках фізичних і юридичних осіб, які мають зв’язок із Віктором Януковичем і колишніми високопосадовцями, становила $ 1,52 млрд, у тому числі грошових коштів на суму 1,7 млрд грн, $ 229,9 млн, EUR 18,1 млн і 21,7 млн російських рублів (загалом – близько 8,4 млрд грн за поточним офіційним курсом), дорогоцінних металів (золота і срібла) – на 3 млн грн, цінних паперів – на 2,6 млрд грн і $ 1 млрд ОВДП.

Раніше Держфінмоніторинг вказував меншу суму – $1,42 млрд, із них на території України – $ 1,37 млрд. Відомство уточнює, що йдеться про 44 компанії-нерезиденти, зареєстровані на Кіпрі, Панамі, Великобританії, Белізі, Сейшелах, Австрії: в 2010–2013 рр. через рахунки, відкриті в банках Латвії, вони здійснили переказ коштів на рахунки, відкриті в українських банках, у розмірі $ 1,37 млрд, значна частина з них була використана для придбання ОВДП.

Так, 28 квітня 2017 Генпрокурор відзвітував про конфіскацію $ 1,5 млрд Януковича до державного бюджету. Власне конфіскація заарештованих «мільярдів Януковича» відбулася за вкрай сумнівною процедурою. Рішення суду про конфіскацію цих активів відсутнє в публічному доступі та засекречене. Тому достеменно невідомо, хто, у кого і як вкрав ці $ 1,5 млрд.

По факту в квітні 2017 року до спецфонду державного бюджету надійшло 29,668 млрд грн від конфіскації активів. Є підстави вважати, що для того, аби Генеральний прокурор міг відзвітувати про успіхи конфіскації коштів, була продумана ціла схема. Оскільки «гроші Януковича» – не «живі гроші», а облігації внутрішньої державної позики, тому для того, аби вказані кошти лягли на рахунок казначейства і стали доходом бюджету, за участю Мінфіну були випущені єврооблігації, таким чином гроші розмістили в державних банках і далі їх змогли перерахувати до бюджету. Вся інформація закрита, чим і користується Генпрокурор, звітуючи про свої досягнення.

Наведені статистичні показники вказують на те, що з основною функцією – боротьбою зі злочинністю та координацією інших правоохоронних органів у цьому напрямі – органи прокуратури за керівництва Луценка не справляються: показники з розкриття злочинів дуже низькі, при загальному (можливо, штучному) заниженні росту злочинності.

Кількість зареєстрованих проваджень за 2017 рік саме органами прокуратури може свідчити про збільшення тиску з боку ГПУ на посадових осіб різних органів для здійснення тотального контролю за ними. Тобто, функція досудового слідства й надалі використовується як інструмент залякування та розправи.

У частині боротьби з корупцією також  спостерігається повний колапс: замість допомоги та координації роботи, НАБУ та САП, навпаки, ставляться перепони в роботі.

Загальне враження від проаналізованої звітності та реалій сьогодення – прокуратура використовується для представництва інтересів політиків та влади, вона й надалі є репресивним органом, а тому без перегляду підходу до роботи та кардинальних змін робота органів прокуратура не покращиться.

 

ГО «Публічний аудит»