Аналіз законопроекту щодо посилення відповідальності за окремі порушення ПДР

Після страшної аварії в Харкові політики та чиновники в України в черговий раз заговорили про посилення відповідальності у сфері дорожнього руху. Хоча така робота повинна проводитись систематично, оскільки статистика останніх декількох років вказує на невтишні тенденції збільшення кількості ДТП, постраждалих у них, та найголовніше – летальних наслідків.

На засіданні Уряду 14 листопада були затверджені пропоновані Кабміном зміни до Кодексу України пор адміністративні правопорушення зміни щодо посилення відповідальності за скоєння деяких правопорушень, пов’язаних із виконанням Правил дорожнього руху. У той же день законопроект направлено у парламент, проте відразу включити його у порядок денний сесії не вдалось, забракло голосів. Проте, на пленарному тижні 4-8 грудня 2017 року його знов таки винесуть на голосування.

У пояснювальній записці до законопроект вказано, що  на сьогодні масштаби дорожньо-транспортного травматизму в Україні значно випереджають аналогічні показники більшості держав світу. Зокрема, за статистичними даними, в Україні щодоби в дорожньо-транспортних пригодах (далі – ДТП) гине від 10 і більше осіб, більше 100 осіб отримують тілесні ушкодження різних ступенів тяжкості. За цими сумними показниками наша держава посідає чи не найперше місце в Європі.

Особливої уваги заслуговують статистичні дані аварійності в Україні з причини керування особами в нетверезому стані транспортними засобами.

Незважаючи на широкий суспільний резонанс, водії, які керували в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, не завжди отримують належне адміністративне покарання, що, у свою чергу, призводить до небезпечного поширення в суспільстві думки, що керування в нетверезому стані не є чимось небезпечним та аморальним, а будь-які неприємності, які можуть виникнути у зв’язку з цим, легко вирішити.

Міжнародний досвід забезпечення безпеки на дорогах свідчить, що одним з найпростіших і водночас найдієвіших способів примусити водіїв дотримуватися вимог Правил дорожнього руху є розроблення системи ефективного покарання та посилення відповідальності за керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння.

Для розв’язання, у тому числі, і зазначених проблем розроблено зазначений законопроект з метою забезпечення створення безпечних умов для учасників дорожнього руху, збереження життя і здоров’я громадян, а також підвищення ефективності впливу на дисципліну учасників дорожнього руху з чітким визначенням правових санкцій за вчинені правопорушення та забезпечення належного рівня реалізації прийнятих рішень в адміністративних справах у сфері безпеки дорожнього руху.

Загалом, проектом пропонується посилити відповідальність за керування транспортними засобами особою, що перебуває в стані алкогольного сп’яніння або в стані, викликаному вживанням наркотичних або інших одурманюючих засобів.

Проте, поряд із цілком виправданими змінами пропонується розширити права поліцейських, хоча сумна статистика ДТП може сказати про те, що одна із причин це і є незадовільна робота реформованої поліції.

Статистика за останній рік наступна:

Кількість ДТП в перші 8 місяців 2017 року перевищує аналогічний показник 2016 року: їх кількість зросла на 9%, до 102 826.

Кількість ДТП з потерпілими зросла на 3,9%, до 16 898 випадків.

Кількість загиблих в ДТП зросла на 2,4%, до 1 996 людей.

Кількість травмованих в ДТП зросла на 5,9%, до 21 957 чоловік.

Основні новели законопроекту для розуміння наводимо у таблиці:

Зміст положення (норми) чинного законодавства Зміст відповідного положення (норми) проекту акта
Кодекс України про адміністративні правопорушення
Стаття 122.

Перевищення швидкості руху більш як на 20 кілометрів на годину – штраф 255 грн

Відсутня

 

Стаття 122.

Перевищення швидкості руху більш як на 10 кілометрів на годину – штраф 340 грн 

Перевищення швидкості руху більш як на 50 кілометрів на годину – штраф 3400 грн

         Стаття 1224.

Залишення місця дорожньо-транспортної пригоди – штраф 255 грн

 

Стаття 1224.

Залишення місця дорожньо-транспортної пригоди – штраф 3400 грн

Стаття 124.

Порушення ПДД, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна, – штраф 340 грн

Стаття 124.

Порушення ПДД, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна, – штраф 1190 грн

Стаття 126.

Керування без документів або не пред’явлення для перевірки посвідчення водія – штраф 425 грн.

Керування транспортним засобом особою, яка не має права керування, або передача керування транспортним засобом особі, яка не має права керування – штраф 510 грн.

Стаття 126.

Керування без документів або документи не передані для перевірки – штраф 425 грн.

Керування транспортним засобом особою, яка не має права керування, або передача керування транспортним засобом особі, яка не має права керування – штраф 10200 грн.

 

Кримінальний кодекс України

Стаття 55. Позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю

Відсутній

Стаття 55. Позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю

Позбавлення права керувати транспортними засобами  як додаткове покарання призначається на строк до десяти років.

Стаття 286.

1. Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особою, яка керує транспортним засобом, що спричинило потерпілому середньої тяжкості тілесне ушкодження, -

карається штрафом від двохсот (3400 грн) до п’ятисот (8500 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк до трьох років або без такого.

2. Ті самі діяння, якщо вони спричинили смерть потерпілого або заподіяли тяжке тілесне ушкодження, -

караються позбавленням волі на строк від трьох до восьми років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк до трьох років або без такого.

3. Діяння, передбачені частиною першою цієї статті, якщо вони спричинили загибель кількох осіб, -

караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк до трьох років.

Відсутня

 

 

 

 

 

 

 

 

Стаття 286.

1. Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особою, яка керує транспортним засобом, що спричинило потерпілому середньої тяжкості тілесне ушкодження, -

карається штрафом від тисячі (17 000 грн) до трьох тисяч (51 000 грн)  неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк до п’яти років. 

2. Ті самі діяння, учинені в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, -

караються позбавленням волі на строк до трьох  років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від трьох до п’яти  років.

3. Діяння, передбачені частиною першою цієї статті, якщо вони спричинили смерть особи або заподіяли тяжке тілесне ушкодження, -

караються позбавленням волі на строк від чотирьох до десяти років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від п’яти до восьми років.

4. Діяння, передбачені частиною третьою цієї статті, учинені в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, або якщо вони спричинили загибель кількох осіб, -

караються позбавленням волі на строк від семи до дванадцяти років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від п’яти до десяти років.

Наведені пропозиції змін до КУпАП  в частині збільшення штрафів за перевищення швидкості та керування транспортом без документів загалом можуть бути визнані виправданими та призведуть до поліпшення ситуації на дорогах, проте як вказано вище поки що до розгляду ВРУ їх не прийнято, в порядок денний сесії не включено.

Інші зміни пропонується внести до низки Законів в частині визначення обов’язків водіїв та прав поліцейських.

Закон України «Про дорожній рух»

Стаття 16. Основні права та обов’язки водія транспортного засобу

Водій зобов’язаний:

мати при собі та на вимогу поліцейського, а водії військових транспортних засобів – на вимогу посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, пред’являти для перевірки посвідчення водія, реєстраційний документ на транспортний засіб, а у випадках, передбачених законодавством, – страховий поліс (сертифікат) про укладення договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів;

Відсутні.

виконувати розпорядження поліцейського, а водії військових транспортних засобів – посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, що даються в межах їх компетенції, передбаченої чинним законодавством, Правилами дорожнього руху та іншими нормативними актами;

Стаття 16. Основні права та обов’язки водія транспортного засобу

Водій зобов’язаний:

мати при собі посвідчення водія, реєстраційний документ на транспортний засіб, а у випадках, передбачених законодавством, – поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страховий сертифікат «Зелена картка»), інші документи, що визначені Правилами дорожнього руху; 

на вимогу поліцейського, а водії військових транспортних засобів – на вимогу поліцейського або посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України:

зупинити транспортний засіб з дотриманням вимог Правил дорожнього руху;

вимкнути двигун транспортного засобу та вийняти ключ із замка запалювання (у разі наявності такого ключа);

передати для перевірки посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційний документ на транспортний засіб, а у випадках, передбачених законодавством, – поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страховий сертифікат «Зелена картка»), інші документи, що визначені Правилами дорожнього руху;

перебуваючи у транспортному засобі, покласти руки на кермо, тримаючи їх у полі зору поліцейського, та не виходити з нього без дозволу поліцейського;

на вимогу поліцейського вийти з транспортного засобу;

неухильно виконувати вимоги або розпорядження поліцейського, а водії військових транспортних засобів – поліцейського або посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, що даються в межах їх компетенції, передбаченої чинним законодавством, Правилами дорожнього руху та іншими нормативними актами;

Стаття 18. Основні обов’язки та права пасажира Пасажир, тобто особа, яка користується транспортним засобом, але не причетна до керування ним, зобов’язаний:

відсутні

 

 

Стаття 18. Основні обов’язки та права пасажира Пасажир, тобто особа, яка користується транспортним засобом, але не причетна до керування ним, зобов’язаний:

під час зупинки транспортного засобу на вимогу поліцейського перебувати на своєму місці до відповідного розпорядження або вимоги поліцейського;

на вимогу поліцейського вийти з транспортного засобу;

Закон України «Про Національну поліцію»

Стаття 32. Перевірка документів особи

1. Поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у таких випадках:

Стаття 32. Перевірка документів особи

1. Поліцейський має право вимагати в особи передати документи, що посвідчують особу, та/або документи, що підтверджують відповідне право особи, у таких випадках:

Стаття 34. Поверхнева перевірка

5. Поверхнева перевірка речі або транспортного засобу здійснюється шляхом візуального огляду речі та/або транспортного засобу або візуального огляду салону та багажника транспортного засобу. Поліцейський при здійсненні поверхневої перевірки має право вимагати відкрити кришку багажника та/або двері салону. 

Поліцейський при здійсненні поверхневої перевірки має право вимагати відкрити кришку багажника та/або двері салону.

Стаття 34. Поверхнева перевірка

5. Поверхнева перевірка речі та/або транспортного засобу проводиться шляхом візуального огляду речі та/або транспортного засобу, у тому числі шляхом візуального огляду салону, багажного відділення (навісного багажного пристрою), причепів транспортного засобу, перевірки відповідності ідентифікаційних номерів транспортного засобу. Поліцейський під час проведення  поверхневої перевірки транспортного засобу має право вимагати відкрити кришку багажника (навісний багажний пристрій), капот, двері салону, ніші, які можливо оглянути без їх розбирання, причепи та надати можливість перевірити відповідність ідентифікаційних номерів транспортного засобу.

Стаття 35. Зупинення транспортного засобу

1. Поліцейський може зупиняти транспортні засоби у разі:

 

Відсутній

 

Стаття 35. Зупинення транспортного засобу

1. Поліцейський може зупиняти транспортні засоби у разі:

10) якщо така зупинка здійснюється з метою проведення огляду водія на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або на стан перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують його  увагу та швидкість реакції.

Доцільність деяких нововведень викликає великі сумніви:

1. Водій зобов’язаний вимкнути двигун транспортного засобу та вийняти ключ із замка запалювання (у разі наявності такого ключа) – імперативність норми викликає сумніви, оскільки наприклад, якщо зупинку ТЗ здійснено у зимовий час та на вулиці -20, або навпаки влітку спека +30 і в салоні ТЗ перебувають діти або люди похилого віку, а зупинка/догляд ТЗ у часовому проміжку невнормовано, то тривале знаходження у автомобілі з вимкненим двигуном може вплинути на стан здоров’я, таких пасажирів;

2. Перебуваючи в транспортному засобі, покласти руки на кермо, тримаючи їх у полі зору поліцейського, та не виходити з нього без дозволу поліцейського;

Абсолютно зайва конкретизація окремих вимог поліцейського, які і до цього могли буди висунуті ним, в разі, якщо поліцейській відчуває якусь загрозу від водія. А якщо такої загрози нема то навіщо зайвий раз дратувати водія, який веде себе адекватно та не чинить спротиву законним вимогам поліцейського.

3. Пасажир зобов’язаний під час зупинки транспортного засобу на вимогу поліцейського перебувати на своєму місці до відповідного розпорядження або вимоги поліцейського та на вимогу поліцейського вийти з транспортного засобу.

Яке відношення пасажир має до порушення ПДД? Якщо пасажир їде у таксі, поспішає на літак, роботу або на важливу зустріч, то після зупинки такого таксі він не може вийти з нього та скористатися іншим транспортом аби не порушити свої плани, а має сидіти там хоч годину, хоч дві, поки поліцейській та водій з’ясують свої відносини, які до пасажира не мають жодного відношення.

4. Поверхнева перевірка речі та/або транспортного засобу проводиться шляхом візуального огляду речі та/або транспортного засобу, у тому числі шляхом візуального огляду салону, багажного відділення (навісного багажного пристрою), причепів транспортного засобу, перевірки відповідності ідентифікаційних номерів транспортного засобу. Поліцейський під час проведення поверхневої перевірки транспортного засобу має право вимагати відкрити кришку багажника (навісний багажний пристрій), капот, двері салону, ніші, які можливо оглянути без їх розбирання, причепи та надати можливість перевірити відповідність ідентифікаційних номерів транспортного засобу.

Не конкретизуються підстави для такої перевірки, що дає можливість поліцейським зловживати таким правом. Якщо водій порушив правила паркування, або перевищив швидкість, то вміст причепу чи інших відділень у салоні автомобіля не особливо має відношення до такого порушення. Якщо йдуть розшукові дії, введено план перехоплення та водія підозрюють у кримінальному злочині, то повноваження поліцейських на вказані ситуація регламентовані окремими актами, і наділяти їх такими повноваженнями у повсякденній перевірці недоцільно.

Крім того, поряд із змінами про посилення відповідальності водіїв при збільшенні обсягу прав поліцейських, справедливо  ставити питання і про посилення їх відповідальності за незаконні дій, у тому числі перевищенні повноважень та незаконних дій по відношенню до тих же учасників дорожнього руху. Наприклад:

Кримінальний кодекс України
Зміст положення (норми) чинного законодавства Зміст відповідного положення (норми) проекту акта

Стаття 365. Перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу

1. Перевищення влади або службових повноважень, тобто умисне вчинення працівником правоохоронного органу дій, які явно виходять за межі наданих йому прав чи повноважень, якщо вони завдали істотної шкоди охоронюваним законом правам, інтересам окремих громадян, державним чи громадським інтересам, інтересам юридичних осіб, -

карається обмеженням волі на строк до п’яти років або позбавленням волі на строк від двох до п’яти років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

2. Дії, передбачені частиною першою цієї статті, якщо вони супроводжувалися насильством або погрозою застосування насильства, застосуванням зброї чи спеціальних засобів або болісними і такими, що ображають особисту гідність потерпілого, діями, за відсутності ознак катування, -

караються позбавленням волі на строк від трьох до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили тяжкі наслідки, -

караються позбавленням волі на строк від семи до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Стаття 365. Перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу

1. Перевищення влади або службових повноважень, тобто умисне вчинення працівником правоохоронного органу дій, які явно виходять за межі наданих йому прав чи повноважень, якщо вони завдали істотної шкоди охоронюваним законом правам, інтересам окремих громадян, державним чи громадським інтересам, інтересам юридичних осіб, -

карається обмеженням волі на строк до п’яти років або позбавленням волі на строк від двох до п’яти років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

2. Дії, передбачені частиною першою цієї статті, якщо вони супроводжувалися насильством або погрозою застосування насильства, застосуванням зброї чи спеціальних засобів або болісними і такими, що ображають особисту гідність потерпілого, діями, за відсутності ознак катування, -

караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до п’яти років.

3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили тяжкі наслідки, -

караються позбавленням волі на строк від десяти до п’ятнадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до десяти років.