Як просив пан Аваков: “Мінімум критики - максимум конкретики” дослідження деяких питань реформи МВС

ВСТУП

Керівництвом МВС України в листопаді 2014 року оприлюднені проекти стратегії розвитку органів внутрішніх справ України та концепції першочергових заходів реформування системи Міністерства внутрішніх справ.

Міністр внутрішніх справ України Арсен Аваков на своїй сторінці у Facebook, з приводу запланованої реформи зазначав наступне: Будет упразднено ГАИ в его теперешнем виде. Новая патрульная полицейская служба, оснащенная новыми автомобилями, оборудованием – а главное новыми функциями. Упрощенные регистрационные процедуры. Внедрение системы электронного контроля за средствами ПДД. Стартовать надо с января. Работы и нерешенных до конца деталей много

Буду просить Вас поменьше критики – побольше конкретики и помощи от общества, от каждого из вас, и все у нас выйдет. Успех реформы зависит не только от зарубежного опыта, но – прежде всего от нас с вами.” (https://www.facebook.com/arsen.avakov.1/posts/733336776756431)

Заступник Міністра з питань Євроінтеграції Тігран Авакян 25.11.2024 зазначав, що правоохоронне відомство потребує допомоги суспільства, адже міліція і є частиною суспільства.( http://mvs.gov.ua/mvs/control/main/uk/publish/article/1244447;jsessionid=7D442FEF45EDAD7C7AC51FCA262ED6B9)

Цілком підтримуючи прагнення керівництва МВС України та усвідомлюючи необхідність проведення реформування системи Міністерства внутрішніх справ, Громадською організацією “Публічний аудит” з метою надання практичної допомоги керівництву МВС України проведено дане дослідження.

Дослідження порядку реєстрації транспортних засобів, можливих корупційних ризиків під час реєстрації та додаткових джерел надходжень до Державного бюджету

Основними нормативними документами, що регламентують порядок реєстрації транспортних засобів, є:

“Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів” затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.2024 № 1388 зі змінами та доповненнями;

“Інструкція про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них” затверджена Наказом МВС України від 11.08.2024 № 379 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 27.01.2025 за № 123/18861, зі змінами та доповненнями;

Наказ МВС України від 29.10.2024 № 432 “Про встановлення вартості номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів” зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26.11.2024 за № 1310/14577, зі змінами та доповненнями.

Проаналізуємо деякі норми зазначених керівних документів на предмет створення корупційних ризиків та схем.

Зокрема, звернемо увагу на абзац другий пункту 3.16 Інструкції про порядок державної реєстрації транспортних засобів, затвердженої Наказом МВС України від 11.08.2024 № 379.

Зазначений абзац до 17.09.2024 року мав наступну редакцію:

Свідоцтва про реєстрацію ТЗ, тимчасові реєстраційні талони та номерні знаки ТЗ видаються лише зі складу РЕП ДАІ, у якому проводиться реєстрація, та тільки в порядку зростання цифрових позначень (крім номерних знаків, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, які видаються відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 29.10.2024 N 432)”.

Цей же абзац другий пункту 3.16, але в редакції наказу від 17.09.2024 № 809 по сьогоднішній день має наступний вигляд: “Свідоцтва про реєстрацію ТЗ, тимчасові реєстраційні талони та номерні знаки ТЗ видаються лише зі складу Центру, у якому проводиться реєстрація, та тільки в порядку зростання цифрових позначень (крім номерних знаків)”. Діюча редакція зазначеного пункту Інструкції дозволяє не видавати номерні знаки у порядку зростання та відкладати “красиві номери” для подальшої реалізації за додаткову плату. Фактично діюча редакція Інструкції узаконює корупційні прояви в реєстраційних підрозділах ДАІ, в частині продажу номерних знаків. Яким чином можна боротись з корупцією, якщо вона передбачена Інструкцією, затверджена наказом Міністра та зареєстрована в Міністерстві юстиції України? Питання риторичне.

Практична реалізація норм абзацу другого пункту 3.16 Інструкції про порядок державної реєстрації транспортних засобів

Після отримання чергової серії державних номерних знаків реєстраційними підрозділами ДАІ, з загальної маси номерних знаків, відбираються номерні знаки, які користуються попитом серед автовласників (0777, 0555, 1234 тощо), зберігаються вони разом зі звичайними, але чомусь не видаються. Як вже зазначалось, норми абзацу другого пункту 3.16 Інструкції не забороняють це робити.

Яким чином отримати номерний знак, наприклад, 0777 (за який законодавством не передбачена додаткова плата), пояснювати не треба, це відомо та зрозуміло кожному автовласнику, але як це виглядає в масштабі Держави, відомо далеко не всім. Розглянемо це.

За статистичними даними, протягом 2013 року в Україні було придбано та зареєстровано 220 000 нових легкових автомобілів та трохи більше бувших у використанні, всього (нових та бувших у використанні) приблизно 440 000.

Для того, щоб зареєструвати 440 000 автомобілів, необхідно стільки ж комплектів номерних знаків. Державні номерні знаки мають серію, наприклад АА0001АР – АА9999АР, кожна серія складається з діапазону в 10 000 номерних знаків. Номерні знаки замовляються серіями. Для того, щоб зареєструвати 440 тис. автомобілів, необхідно придбати та видати 44 серії номерних знаків.

Наказом МВС України від 29.10.2024 № 432 “Про встановлення вартості номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів” передбачена додаткова плата лише за 18 номерних знаків (0001-0009 та 1111-9999).

Решта номерних знаків має видаватись за вартістю 135 грн., не залежно від комбінації цифр, тобто АА0777АА, АА7000ВР та АА4698СХ коштують однаково. При цьому кожному автовласнику відомо, що для отримання “красивих номерних знаків”, необхідно доплатити, послуги з вибору номерних знаків пропонуються як через Інтернет, так і безпосередньо біля приміщень реєстраційних підрозділів, так званими “бігунками” - посередниками.

Розглянемо, що можна відкласти з кожної серії звичайних державних номерних знаків, офіційна вартість яких складає 135 грн.

Додатковий перелік державних номерних знаків (д.н.з.), що користуються підвищеним попитом (орієнтовна вартість в доларах США)
д.н.з. вартість д.н.з. вартість д.н.з. вартість д.н.з. вартість д.н.з. вартість
0070 2 000 0011 700 8080 500 4446 400 4333 300
0700 2 000 0022 700 9090 500 4447 400 5333 300
7000 2 000 0033 700 0101 500 4448 400 6333 300
0077 2 000 0044 700 0202 500 4449 400 7333 300
0770 2 000 0055 700 0303 500 5551 400 8333 300
7700 2 000 0066 700 0404 500 5552 400 9333 300
7007 2 000 0088 700 0505 500 5553 400 1444 300
0777 2 000 0099 700 0606 500 5554 400 2444 300
7770 2 000 0111 700 0808 500 5556 400 3444 300
7070 2 000 0222 700 0909 500 5557 400 5444 300
0707 2 000 0333 700 1011 400 5558 400 6444 300
7707 1 000 0444 700 2022 400 5559 400 7444 300
7077 1 000 0555 700 3033 400 6661 400 8444 300
1777 1 000 0666 700 4044 400 6662 400 9444 300
2777 1 000 0888 700 5055 400 6663 400 1555 300
3777 1 000 0999 700 6066 400 6664 400 2555 300
4777 1 000 1110 700 8088 400 6665 400 3555 300
5777 1 000 2220 700 9099 400 6667 400 4555 300
6777 1 000 3330 700 1101 400 6668 400 6555 300
8777 1 000 4440 700 2202 400 6669 400 7555 300
9777 1 000 5550 700 3303 400 8881 400 8555 300
7771 1 000 6660 700 4404 400 8882 400 9555 300
7772 1 000 8880 700 5505 400 8883 400 1666 300
7773 1 000 9990 700 6606 400 8884 400 2666 300
7774 1 000 0110 500 8808 400 8885 400 3666 300
7775 1 000 0220 500 9909 400 8886 400 4666 300
7776 1 000 0330 500 1112 400 8887 400 5666 300
7778 1 000 0440 500 1113 400 8889 400 7666 300
7779 1 000 0550 500 1114 400 9991 400 8666 300
1234 1 000 0660 500 1115 400 9992 400 9666 300
0010 700 0880 500 1116 400 9993 400 1888 300
0020 700 0990 500 1117 400 9994 400 2888 300
0030 700 1100 500 1118 400 9995 400 3888 300
0040 700 2200 500 1119 400 9996 400 4888 300
0050 700 3300 500 2221 400 9997 400 5888 300
0060 700 4400 500 2223 400 9998 400 6888 300
0080 700 5500 500 2224 400 2111 300 7888 300
0090 700 6600 500 2225 400 3111 300 9888 300
0100 700 8800 500 2226 400 4111 300 1999 300
0200 700 9900 500 2227 400 5111 300 2999 300
0300 700 1001 500 2228 400 6111 300 3999 300
0400 700 2002 500 2229 400 7111 300 4999 300
0500 700 3003 500 3331 400 8111 300 5999 300
0600 700 4004 500 3332 400 9111 300 6999 300
0800 700 5005 500 3334 400 1222 300 7999 300
0900 700 6006 500 3335 400 3222 300 8999 300
1000 700 8008 500 3336 400 4222 300 Офіційна вартість
2000 700 9009 500 3337 400 5222 300 35 370 грн.
3000 700 1010 500 3338 400 6222 300 Ринкова вартість
4000 700 2020 500 3339 400 7222 300 145 800 $
5000 700 3030 500 4441 400 8222 300 х 44 серії
6000 700 4040 500 4442 400 9222 300 Всього офіційна:
8000 700 5050 500 4443 400 1333 300 1 556 280 грн.
9000 700 6060 500 4445 400 2333 300 Всього ринкова
102 643 200 грн.

Як видно з наведених даних, в кожній серії державних номерних знаків, є щонайменше 262 номери (не враховуючи 18, за які встановлена додаткова плата), які користуються попитом. Діючі законодавчі норми дозволяють не видавати їх відразу, а притримати для подальшої реалізації за додаткову плату.

Держава отримує за реалізацію зазначених 262 номерних знаків 35 370 грн., при орієнтовній їх ринковій вартості у 2 332 800 грн. (145 800$), решта осідає в кишенях певного кола посадових осіб ДДАІ та МВС України і так з кожної серії.

Помноживши зазначені суми (офіційну та не офіційну) на 44 серії державних номерних знаків, необхідних для реєстрації річного обсягу реалізованих легкових автомобілів, отримаємо надходження до державного бюджету в сумі трохи більшій за 1,5 мільйона гривень та понад 100 мільйонів гривень, які залишаються в тіні.

При цьому наведений перелік номерних знаків не є вичерпним, а вартість номерних знаків не є граничною та може бути в рази більшою, в залежності від співвідношення попиту та пропозиції, а також платоспроможності автовласника. Мало? Розглянемо ще один приклад.

VIP – номерні знаки

Наказом МВС України від 29.10.2024 № 432 “Про встановлення вартості номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів” встановлено наступну вартість VIP номерних знаків:

  • 0001-0009 та 5555, 7777 вартість встановлено в розмірі 20 000 грн.;
  • 1111 – 4444, 8888 та 9999 вартість встановлено в розмірі 10 000 грн.;
  • 0006 та 6666 вартість встановлено в розмірі 7 500 грн.

Передбачена наказом МВС вартість номерних знаків є мізерною для VIP – персон, які їх встановлюють на свої Bentley” та “Maserati”, тим більше сьогодні.

Звичайний громадянин не придбає для Ланоса номерний знак, вартість якого дорівнює його 3(5)-місячному доходу.

Для власників же автомобілів вартістю кілька мільйонів гривень, найдорожчий номерний знак коштує не дорожче щоденної вечері в ресторані.

Розглянемо приклади реалізації VIP номерних знаків в інших країнах світу.

Найдорожчий номерний знак “1” було придбано на аукціоні бізнесменом з ОАЕ у 2008 році за 14,3 мільйонів доларів.

Другий за вартістю номерний знак “5” було продано в Абу-Дабі за 6,86 мільйонів доларів.

Третій з найдорожчих VIP номерів “7” було продано за 4,6 мільйонів доларів.

Слід звернути увагу, що номерні знаки продавались на аукціонах, які проводила держава.

На аукціоні у Великобританії місцевий продавець автомобілів Ferrari Джон Коллинс, придбав номерний знак “25 O” за 813 тисяч доларів для Ferrari 250 SWB.

Як видно з наведених прикладів, інші Держави навчилась заробляти чималі гроші на прихильниках VIP - життя, яких в Україні не набагато менше.

А так виглядає український Державний аукціон з продажу VIP номерів:

Ввечері, 1 жовтня 2014 року під час отримання частини хабара в сумі 180 тис. грн., затримано інспектора ВРЕР № 13, загальна сума складала 280 тис. грн. та була отримана інспектором за номерний знак “0007”. (http://tema.in.ua/article/8613.html)

Невже Державний бюджет України повніший за бюджети Великобританії чи ОАЕ та не потребує додаткових надходжень?

Ціни, визначені наказом МВС України від 29.10.2024 № 432, не відповідають реаліям сьогодення та потребують негайних змін.

Збільшення вартості VIP номерів, як джерело додаткових надходжень до бюджету

Державний номерний знак Діюча вартість Нова вартість Додаткові надходження (грн.)
0001 20 000 200 000 180 000
0002 20 000 200 000 180 000
0003 20 000 200 000 180 000
0004 20 000 200 000 180 000
0005 20 000 200 000 180 000
0007 20 000 200 000 180 000
0008 20 000 200 000 180 000
0009 20 000 200 000 180 000
5555 20 000 200 000 180 000
7777 20 000 200 000 180 000
1111 10 000 100 000 90 000
2222 10 000 100 000 90 000
3333 10 000 100 000 90 000
4444 10 000 100 000 90 000
8888 10 000 100 000 90 000
9999 10 000 100 000 90 000
0006 7 500 75 000 67 500
6666 7 500 75 000 67 500
Всього з 1 серії 275 000 2 750 000 2 475 000
Всього з 44 серій (на рік) 12 100 000 121 000 000 108 900 000

Таким чином, зруйнувавши та викорінивши лише 1 корупційну схему тіньового продажу державних номерних знаків, щорічно можна поповнити Державний бюджет сумою понад 200 мільйонів гривень. Але зруйнувати схему неможливо, лише бігаючи за інспекторами.

Необхідно змінити саму систему продажу номерних знаків, яка, на нашу думку, повинна виглядати так:

  • автовласник, завітавши до реєстраційного підрозділу (центру надання послуг), має можливість ознайомитись з переліком номерних знаків, що є в продажу (в друкованому вигляді або на електронному табло);
  • заповнює заявку на конкретний номер та сплачує в касу платню згідно затвердженого тарифу (в разі вимагання додаткових платежів або відмови в продажі телефонує на гарячу лінію МВС або в Департамент внутрішньої безпеки);
  • інформація про наявні номерні знаки постійно підтримується в актуальному вигляді та на будь-який момент повинна відповідати залишкам на складі;
  • номерні знаки можливо придбати лише під час реєстрації (перереєстрації) автомобілю, що унеможливлює викуп номерних знаків з метою подальшого перепродажу;
  • бувший у використанні номерний знак, може бути закріплений лише на інший автомобіль власника номерного знаку або його родича, що унеможливлює перепродаж номерного знаку шляхом кількох реєстраційних операцій;
  • придбання будь-якого номерного знаку не потребує ніяких погоджень, дозволів, вказівок керівництва ДАІ.

Пропозиції

  1. Переглянути вартість номерних знаків, встановлену наказом Міністерства внутрішніх справ України від 29.10.2024 № 432.
  2. Розширити перелік платних номерних знаків, встановлений наказом Міністерства внутрішніх справ України від 29.10.2024 № 432.
  3. Доповнити абзац другий пункту 3.16 Інструкції про порядок державної реєстрації транспортних засобів, затвердженої Наказом МВС України від 11.08.2024 № 379, після фразикрім номерних знаків”, реченням: “які видаються відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 29.10.2024 № 432”, що унеможливлює відкладання номерних знаків з метою їх подальшої реалізації за неофіційну винагороду.
  4. Запровадити прозорий механізм реалізації державних номерних знаків, що дозволить поповнити Державний бюджет сумою понад 200 мільйонів гривень в рік, які, в першу чергу, спрямовувати на підвищення матеріального та соціального забезпечення працівників МВС.

Громадська організація

“Публічний аудит”.