Дослідження фінансового стану фонду гарантування вкладів фізичних осіб

Заробити гроші не легко, а зберегти їх ще важче. Існують різні способи інвестування заощаджень з метою отримання додаткового прибутку або, принаймні, не втратити від впливу інфляційних процесів те, що вже маєш: це й інвестиції в цінні папери, придбання дорогоцінних металів, раритетів, нерухомості але, напевно, самий простий спосіб - це банківський депозит. Додатковим чинником спокою громадянина, який довірив банку розпоряджатися свої грошима, є передбачена законодавством гарантія того, що у випадку неплатоспроможності банківської установи, вкладник отримає компенсацію в розмірі до 200 тис грн. Таким гарантом від імені Держави виступає Фонд гарантування вкладів фізичних осіб.

Останнім часом банки одні за одним визнаються неплатоспроможними, в них вводять тимчасові адміністрації, деяким банкам НБУ анульовує банківську ліцензію тощо. В ЗМІ постійно лунають висновки експертів про ризик неспроможності Фонду виконати зобов’язання по виплаті гарантованої суми відшкодування.

Дивлячись на стурбованість населення України щодо ситуації, яка склалась на банківському ринку, актуальність повернення раніше вкладених заощаджень з проблемних банків та, врешті-решт, хоча б розраховувати на отримання гарантованих сум компенсацій від держави за вкладені в збанкрутілі банки гроші, фахівці ГО «Публічний аудит» вирішили провести дослідження, з метою з’ясування і висвітлення наступних питань:

  1. що таке Фонд гарантування вкладів фізичних осіб;
  2. з якою метою він створений і навіщо існує;
  3. яким чином здійснює свою діяльність і які її результати;
  4. теперішній фінансовий стан Фонду, проблеми та пропозиції їх вирішення.

Фонд гарантування вкладів фізичних осіб – історія виникнення, місія, завдання та результати діяльності

Історія виникнення, роль та місія системи страхування вкладів

Розвиток фінансової системи країни супроводжувався активним зростанням кількості комерційних банків та інших фінансових інститутів, які формують банківську систему, переоцінити її роль в економічному розвитку держави просто не можливо.

Висока довіра громадян до банків сприяє більшому залученню кредитних ресурсів, що дає потужний поштовх для зростання економіки. Навпаки, розчарування в стабільності банківської системи призводить до зменшення ліквідності банківського сектору, що тягне за собою кризові явища в економіці країни. Банківська система функціонує, в тому числі, шляхом залучення банками коштів у вигляді депозитів, якими розпоряджається від свого імені, на своїх умовах та на власний ризик. Отже, надаючи кредити, банки ризикують не тільки власними коштами, але і коштами вкладників. Саме за цієї обставини банківський бізнес полягає, насамперед, в оцінюванні та керуванні ризиками. Досвід економічних криз ХХ століття вказує на те, що невиправданий комерційний ризик банків та їх банкрутство має ланцюгову реакцію, яка поширюється на вкладників банку і спричиняє загальнонаціональну і навіть світову економічну кризу.

З метою мінімізації таких негативних наслідків здійснюється гарантування фінансової безпеки в банківській сфері.

Перший фонд страхування вкладів був створений в США, після Великої депресії 1930-х, а у західній Європі такі фонди почали з’являтися в 60-70 роках. Більшість країн західної Європи створили систему гарантування вкладів, управління якою здійснюють банківські асоціації, а державного фінансування такої системи немає. Фонд гарантування вкладів фізичних осіб в Україні фінансується за рахунок коштів банків і надходжень від держави.

Історія виникнення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд) в Україні розпочинається з 1998 року, коли був підписаний Указ Президента України «Про заходи щодо захисту прав фізичних осіб – вкладників комерційних банків». Указ регламентував порядок створення Фонду, формування та використання його коштів, а також було встановлено, що в разі недоступності вкладу в комерційному банку фізичній особі гарантується відшкодування за вкладом, включаючи відсотки, у розмірі вкладу, але не більше 500 гривень.

Наступним етапом розвитку Фонду стало прийняття 20 вересня 2001 року Верховною Радою України Закону України «Про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб», яким розмір гарантованої суми відшкодування поступово збільшено до позначки 150 тисяч гривень.

Фонд гарантування вкладів фізичних осіб: правовий статус, структура, джерела фінансування, результативність

На сьогоднішній день Фонд гарантування вкладів фізичних осіб функціонує на засадах, встановлених Законом України від 23 лютого 2012 року N 4452-VI «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» (далі – Закон), який набув чинності 22 вересня 2012 року. Розмір гарантованої суми відшкодування збільшено до 200 тисяч гривень. Статтею 3 Закону визначено правовий статус Фонду (установа, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку), а також функціональний інструментарій (здійснення функцій тимчасової адміністрації та ліквідації неплатоспроможних банків через його уповноважену особу), окреслені керівні органи Фонду (адміністративна рада та виконавча дирекція).

Виконавча дирекція Фонду, на чолі з директором-розпорядником, здійснює управління поточною діяльністю Фонду: забезпечує його діяльність, здійснює відшкодування коштів за вкладами, проводить регуляторну діяльність, здійснює виведення неплатоспроможних банків з ринку тощо.

Загалом, Фонд уповноважений здійснювати наступні функції:

  • регулювання участі банків у системі гарантування;
  • акумулювання коштів;
  • виплати відшкодування за вкладами;
  • інвестування коштів в державні цінні папери;
  • виведення неплатоспроможних банків з ринку шляхом здійснення тимчасової адміністрації та ліквідації банків;
  • інформування громадськості про функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб.

Як зазначалося вище, Фонд фінансується за рахунок коштів банків, участь яких є обов’язковою, і надходжень від держави. Банк набуває статусу учасника Фонду в день отримання ним банківської ліцензії та зобов’язаний сплачувати до Фонду збори. Виключенням є державний Ощадний банк, оскільки повернення вкладникам депозитів гарантується Урядом за рахунок коштів Державного бюджету на суму усього вкладу.

Законом України від 04.07.2024 року №1586-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання негативному впливу на стабільність банківської системи» внесені зміни, в тому числі, і до Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», зокрема, у разі наявності ризику недостатності коштів Фонду, за умови відсутності у Законі про Державний бюджет України на поточний рік бюджетних призначень у необхідному Фонду розмірі, Фонд подає Міністерству фінансів України заявку на отримання кредиту (внеску на безповоротній основі) за рахунок державного бюджету із зазначенням його розміру. Іншими словами, вже на початку липня 2014 року Фонду суттєво спростили механізм отримання фінансової допомоги з бюджету з метою відшкодування коштів вкладникам неплатоспроможних банків.

Згідно звіту про діяльність Фонду за 2013 рік, розміщеного на офіційному сайті (http://www.fg.gov.ua), загальна сума фінансових ресурсів Фонду на 01.01.2025 року становила 7 292,9 млн грн.

В структурі джерел формування коштів Фонду у 2013 році регулярний збір становив 2 630,5 млн грн, або 78,0%, чистий доход від інвестування коштів в державні цінні папери 712,8 млн грн, що становить 21,1%, початковий збір 10,1 млн грн, що становить 0,3%, інші джерела –18,8 млн грн, що становить 0,5%.

Стаття 20 Закону надає право Фонду інвестувати кошти Фонду в державні цінні папери України, згідно до Інвестиційного плану, що затверджується рішенням адміністративної ради Фонду. За результатами такої діяльності в 2013 році 1,1% фінансових ресурсів знаходились на рахунку Фонду, а 98,9% інвестовано в державні цінні папери, із яких:

  • 301,0 млн. грн. інвестовано в короткострокові облігації внутрішньої державної позики з дохідністю 10%;
  • 3 770,0 млн. грн. інвестовано в середньострокові облігації внутрішньої державної позики з дохідністю 14,3%.

Економічна криза 2008 року стала серйозним випробуванням для банківської системи, про що свідчать аналітичні дані Фонду. З часу створення Фонду (1998 рік) по 31.12.2024 виплати коштів здійснювались вкладникам 34 банків, які було віднесено Національним банком України до категорії неплатоспроможних, або в яких було відкликано банківську ліцензію та розпочато процедуру ліквідації. В межах гарантованого розміру відшкодування кошти отримали близько 400 тисяч вкладників на загальну суму майже 7 млрд грн. Найбільший обсяг виплат був здійснений Фондом у період 2009 – 2010 роки – понад 3,3 млрд грн, в тому числі безпосередньо у 2010 році – 2,3 млрд грн.

Отже, після економічної кризи 2008 року все більше українців, які зберігали свої кошти на банківських депозитах, скористалися «послугами» Фонду, а поодиноке банкротство банків не призвело до панічних настроїв та масового відтоку коштів з депозитів. Довіра населення до банківської системи була збережена, про свідчать офіційні статистичні дані про вклади фізичних осіб в банківських установах-учасниках Фонду (http://www.fg.gov.ua/statistics/).

Дата Сума вкладів фізичних осіб, млрд. грн. Кількість вкладників, млн. осіб Середній розмір вкладу, грн.
01.01.2025 100,4 24,2 4 143
01.01.2025 155,2 29,6 5 243
01.01.2025 204,9 34,5 5 935
01.01.2025 198,0 31,6 6 273
01.01.2025 254,2 32,6 7 802
01.01.2025 282,6 35 8 072
01.01.2025 338,5 44,4 7 619
01.01.2025 402,6 47,4 8 486

Теперішній фінансовий стан справ Фонду: результати діяльності, фінансові можливості, ризики, ймовірні наслідки

Оскільки Закон зобов’язує Фонд звітувати про результати своєї діяльності лише за рік (на офіційному сайті відсутні аналітичні дані про діяльність у 2014 році), спробуємо проаналізувати динаміку основних джерел наповнення Фонду, як головних індикаторів стану його справ.

Згідно офіційних даних (http://www.fg.gov.ua/statistics) за період з січня по жовтень 2014 року сума вкладів фізичних осіб, що гарантовані Фондом, скоротилася на 31 млрд грн, а кількість учасників Фонду, що є обов’язковою умовою для отримання банківської ліцензії, в період з 01.01.2025 по 27.11.2024 зменшилася на 12: з 178 до 165. Фінансові показники інвестиційної діяльності Фонду відсутні у відкритих джерелах.

Довідково: За даними НБУ (http://www.bank.gov.ua/doccatalog/ document?id=12252960) загальний відтік депозитів фізичнчих осіб за період з січня по жовтень 2014 року становив – 47,9 млрд грн та 8,2 млрд доларів США.

Дані про вклади фізичних осіб в учасниках Фонду протягом 2014 року

Дата Сума вкладів фізичних осіб, млрд.грн. Кількість вкладників, млн.осіб Середній розмір вкладу, грн. Процент покриття кількості вкладників, %
01.01.2025 402,6 47,4 8 486 99,4
01.04.2025 406,2 47,7 8 509 99,3
01.07.2024 390,9 46,6 8 393,1 99,3
01.10.2024 371,6 45,4 8 188 99,3

Динаміка зміни учасників Фонду

Наведені дані, з одного боку, свідчать про зменшення фінансових надходжень до Фонду, а з іншого - про величезну кількість фінансових зобов’язань, що виникають у Фонду перед вкладниками збанкрутілих банків. Лише зобов’язання Фонду по компенсації вкладникам Брокбізнесбанку, банку Форум та банку Меркурій становлять біля 7 млрд грн, а це майже всі активи Фонду станом на 01.01.2025 року.

Для визначення фінансових можливостей Фонду проаналізуємо стан виконання своїх зобов’язань перед вкладниками збанкрутілих у 2014 році банківський установ:

банк початок ліквідації загальний обсяг гарантованої суми (млн грн) Виплачена сума (млн грн) Заборгованість (млн грн) відсоток виплат (%)
ПАТ «КОМЕРЦІЙНИЙ БАНК «ДАНІЕЛЬ» 16.04.2025 399,38 388,2 11,18 97,2
ПАТ «РЕАЛ БАНК» 21.05.2025 541,35 519,7 21,65 96
АТ «БРОКБІЗНЕСБАНК» 11.06.2024 2 687,22 2544,8 142,42 94,7
АТ БАНК «МЕРКУРІЙ» 12.06.2024 942,52 926,5 16,02 98,3
ПАТ «БАНК ФОРУМ» 16.06.2024 2 917,94 2798,3 119,64 95,9
ПАТ КБ «ІНТЕРБАНК» 23.07.2024 79,47 74,3 5,17 93,5
ПАТ «ЗАХІДКОМБАНК» 23.07.2024 267,89 240,3 27,59 89,7
ПАТ «АКБ БАНК» 29.08.2024 430,78 415,7 15,08 96,5
ПАТ «СТАРОКИЇВСЬКИЙ БАНК» 17.09.2024 98,50 85,6 12,9 86,9
ПАТ «КБ «ПІВДЕНКОМБАНК» 26.09.2024 1 866,89 1697 169,89 90,9
АТ «ФІНРОСТБАНК» 16.10.2024 513,11 418,7 94,41 81,6
10 745,06 10 109,10 635,95

З наведених показників можна зробити висновок, що станом на 01.11.2024 року загальна сума, яка підлягає виплаті вкладникам вищенаведених банків в межах гарантованої суми в розмірі 200 тис. грн. становить 10 745,06 млн. грн., з яких за 10 місяців поточного року виплачено 10 109,1 млн. грн., що становить 94,8%, не виплачено 635,9 млн грн (не рахуючи кредиторських зобов’язань Фонду в 105 млн грн на 31.12.2024).

Лише за перше півріччя 2014 року Фондом виплачено 3 204,9 млн грн гарантованих виплат вкладникам 17-ти банків (в першому кварталі – 4,5 млн грн та в другому кварталі 3 204,9 млн грн). Для порівняння хочеться підкреслити, що за весь 2013 рік Фондом було відшкодовано вкладникам в межах гарантованої суми відшкодування коштів, на загальну суму 1 158,9 млн грн.

Наведені дані є яскравим свідченням того, що фінансові зобов’язання Фонду можна порівняти зі сніговою лавиною, а ситуацію в банківському секторі країни з ефектом доміно з непередбачуваними наслідками, адже фінансові зобов’язання Фонду значно перевищують розмір його активів. Фактично Фонд банкрот, а його платоспроможність підтримується звичайним для України в цьому році способом - через роботу друкарського верстату.

Очевидно, що Фонд капіталізує держава. Так, постановою Правління Національного банку України від 17 червня 2014 року № 369/БТ прийнято рішення про надання Фонду короткострокового кредиту у розмірі 4,2 млрд грн (http://www.fg.gov.ua/news/fond-garantuvannya-vkladiv-fizichnih-osib-otrimav-dodatkove-finansuvannya-735.html).

Крім цього, Верховна Рада України прийняла Закон України від 07.10.2024 року № 1691-VII, яким внесла зміні до державного бюджету на 2014 рік та надала право Кабінету Міністрів України здійснювати випуск облігації внутрішньої державної позики в обмін на векселі Фонду для поповнення його ресурсів. Постановою від 17.09.2024 року № 456 Кабмін зобов’язав Міністерств фінансів України здійснити випуск облігацій для надання кредиту Фонду на суму 10,1 млрд грн.

Крім того, голова НБУ заявила про виділення Світовим банком 500 млн доларів США, які призначені для забезпечення фінансових зобов’язань Фонду (http://www.ukrinform.ua/rus/news/gontareva_v_fonde_garantirovaniya_vkladov_deneg_hvatit_na_vseh_1664733).

Фінансові ресурси Фонду

Слід також пам’ятати, що всі кошти, що надаються міжнародними фінансовими інституціями, рано чи пізно прийдеться віддавати, а борг України вже перевищив фантастичну суму в 1 трильйон гривень! (http://www.epravda.com.ua/rus/news/2014/11/28/509171).

Ще більше погіршує і без того критичну ситуацію розпочате виведення з ринку таких банківських установ, як ПАТ «КБ «УФС», ПАТ «КБ «Актив-Банк», ПАТ «Актабанк», АТ «КБ «Експобанк», Банк «Демарк», АБ «Порто-Франко», ПАТ «Прайм-Банк», ПАТ «КБ «Аксіома», ПАТ «Інтеркредитбанк», ПАТ «Меліор Банк», загальний розмір гарантованих Фондом коштів становить понад 4 млрд грн.

Долило масла у вогонь визнання 21 та 27 листопада 2014 року НБУ неплатоспроможними двох найбільших за депозитним портфелями фізичних осіб (понад 11 млрд грн) банків - VAB (ПАТ «ВіЕйБі Банк») і CityCommerceBank (ПАТ «Міський Комерційний Банк»), а також Легбанку, БГ Банку та Всеукраїнського Банку Розвитку з кредитним портфелем понад 2 млрд грн.

Таким чином, зобов’язання Фонду, що підлягають виплаті вкладникам в межах гарантованої суми відшкодування, потенційно можуть збільшитися ще мінімум на 17 млрд грн, про що публічно заявляють окремі високопосадовці (http://finmaidan.com/news/12059.html) та, загалом, становитиме біля 30 млрд грн.

Заява заступника виконавчого директора Фонду А. Оленчика про надання Національним банком України 10 млрд грн Фонду для здійснення виплат вкладникам (http://economics.unian.ua/finance/1017806-natsbank-nadast-fondu -garantuvannya-mayje-10-mlrd-griven.html) в черговий раз свідчить про те, що свої зобов’язання перед вкладниками Фонд не в змозі виконати без державних коштів. Він же прогнозує: “До конца года могут обанкротиться еще 10 банков. 2015-й будет не менее “веселым” (http://censor.net.ua/news/314906/fond_ garantirovaniya_vkladov_do_kontsa_goda_mogut_obankrotitsya_esche_10_bankov_2015yi_budet_ne_menee).

Підсумовуючи сказане, є всі підстави стверджувати, що Уряд та НБУ не лишають збанкрутілий Фонд зі своїми проблемами сам на сам та продовжують капіталізувати його на мільярди гривень, заради виконання Фондом основної функції – виплати гарантованої суми вкладникам неплатоспроможних банків. І хоча кожна виплачена Фондом гривня призводить до неминучого збільшення грошової маси в державі та до стрімкого знецінення національної валюти, влада свідомо йде на такі кроки, оскільки в сьогоднішніх реаліях Фонд гарантування вкладів фізичних осіб є форпостом умовної соціальної спокійності. Можна лише уявити наслідки соціального вибуху, який може статися, якщо Фонд «лопне».

Висновки

Фінансове становище Фонду є критичним. Зрозуміло, що ряд об’єктивних чинників (анексія АР Крим, військовий конфлікт на сході) мають негативний вплив на фінансове становище країн. Проте, необхідно наголосити, що за весь час свого існування, Фонд регулярно поповнювався «живими» коштами від банків-учасників, які закумулювалися в мільярди гривень.

Всі ці мільярди гривень Фонд інвестував в державні цінні папери – облігації внутрішньої державної позики. Іншими словами, всі накопичені Фондом кошти (98,9% станом на 01.01.2025) держава взяла в тимчасове користування, за що сплачує певний відсоток. Зрозуміло, що інвестиційна діяльність являється дієвим інструментом капіталізації коштів Фонду, проте, оцінюючи результати такої діяльності на даний час, маємо невтішні результати. Адже ліквідність цінних паперів, гарантованих державою, що стоїть на порозі дефолту, наближається до нуля. Тобто, лише держава буде купувати свої цінні папери, що в сьогоднішніх реаліях неминуче веде до додаткової емісії грошової маси країни.

Таким чином, всі виплати, які здійснюються Фондом на теперішній час – це «кошти з повітря», які НБУ в поточному році «виробляє» по мірі необхідності закриття дір в бюджеті.

Очевидно, що в разі інвестування Фондом своїх коштів в ліквідні валютні цінні папери, що забезпечені державними гарантіями, на міжнародному фінансовому ринку, фінансове становище Фонду мало б набагато кращий вигляд, оскільки були б набагато зменшені інфляційні ризики.

Пропозиції

  1. З метою збільшення прозорості та публічності діяльності Фонду, зобов’язати керівний орган Фонду оприлюднювати на офіційній сторінці Фонду в мережі Інтернет щомісячний звіт про результати діяльності Фонду з зазначенням інформації про формування та використання коштів Фонду, його моніторингові і регуляторні функції, про діяльність щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку, а також щодо об’єктивного фінансового стану банків, в яких введена тимчасова адміністрація .
  2. З метою мінімізації корупційних проявів, пов’язаних з неправомірним виведенням активів банків, Уряду та НБУ якісно покращити функцію банківського нагляду та посилити відповідальність за протиправні діяння відповідальних осіб, що його здійснюють.
  3. Внести зміни до законодавства України, якими передбачити презумпцію винуватості до власників та керівників банків, тобто, встановити пряму фінансову відповідальність, що забезпечуватиметься майном власників та керівників банків з моменту втрати банківською установою можливості виконувати зобов’язання перед своїми вкладниками.
  4. З метою збільшення інвестиційних інструментів та диверсифікації інфляційних ризиків, внести зміни до законодавства України та надати право Фонду здійснювати інвестиційну діяльність на міжнародному фінансовому ринку.