Дослідження тарифів на житлово-комунальні послуги, обґрунтованості та доцільності їх підвищення для населення. Частина І. Ціна на газ

gaz-title

Природний газ, електроенергія, тепло та вода – це найцінніші, соціально значущі ресурси, без доступу до яких неможливо уявити сучасне життя. Від доступності цих ресурсів залежить рівень комфорту, якості та безпеки життя громадян, що в свою чергу безпосередньо впливає на рівень соціальної напруженості у суспільстві та на ставлення громадян до влади.

Відповідно до статті 13 Конституції України, Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об’єктами права власності Українського народу.

Враховуючи занепокоєння громадян анонсованим підвищенням тарифів на газ та житлово-комунальні послуги, громадська організація «Публічний аудит» вирішила дослідити обґрунтованість та доцільність такого підвищення.

Хронологія зміни тарифів на газ

Газ традиційно відігравав ключову роль в економіці держави. В Україні газифіковано більше тисячі міст і селищ міського типу та понад 25 тисяч сіл. Газ поставляється майже 150 тисячам підприємств і комунально-побутових споживачів, його отримують близько 13,5 мільйонів приватних споживачів.

Різниця між світовими цінами енергоресурсів та їх вартістю для населення довгі роки була підґрунтям певної соціальної стабільності.

Розглянемо історію тарифів на газ для населення за останні 16 років.

Впродовж 1999–01.11.2006 року тариф на газ для населення диферинціювався залежно від наявності (відсутності) лічильників. Вартість за 1 тис. м3 підвищувалась двічі:

  • на 26% постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики України (далі – НКРЕ) від 20.03.06 № 400;
  • на 85% постановою НКРЕ України від 08.06.06 № 739.

gaz-1

Протягом 01.11.06-01.01.07 року тариф на газ для населення диферинціювався залежно як від наявності (відсутності) лічильників, так і від мети використання – приготування їжі (підігріву води) або опалення.

Вартість за 1 тис. м3 відповідно до постанови НКРЕ України від 19.10.06 № 1345 становила:

gaz-2

Починаючи від 01.01.2025 року, постановою НКРЕ України від 19.12.06 № 1672 було запроваджено тарифи на газ для населення залежно від обсягу річного споживання:

gaz-3

Чергове підвищення тарифу на газ для населення на 14% відбулось 01.09.2024 року – тариф було затверджено постановою НКРЕ України від 07.08.08 № 934:

gaz-4

Цього ж року з 01.12.2024 тарифи на газ для населення було ще раз підвищено постановою НКРЕ України від 25.10.08 № 1239 – на 35%:

gaz-5

Тариф залишався незмінним протягом двох років до 01.09.2010, після чого був підвищений постановою НКРЕ України від 13.07.2024 № 812 на 50%:

gaz-6

Останнє підвищення тарифу на газ для населення відбулося 01.05.2025 на 50% (постановою НКРЕ України від 03.04.2025 № 420):

gaz-7

Таким чином, протягом 2006–2014 років тариф на газ для населення в національній валюті збільшився на 584 % (майже в 7 разів) – зі 175 грн до 1197 грн за тис. м3.

В доларах США тариф збільшився на 203 % (більш ніж втричі) – з $34,65 (01.04.2025) до $105 (01.05.20014) за тис. м3.

gaz-9

Збільшення цін на газ для населення України та, як наслідок, всіх комунальних тарифів є однією з вимог Міжнародного валютного фонду для відновлення кредитування України.

Дворічна домовленість між МВФ та Україною на суму 17,1 млрд доларів США (stand-by) була затверджена 30 квітня 2014 року й передбачала поступове підвищення роздрібних тарифів на газо- і теплопостачання в комплексі з заходами підтримки найбідніших верств населення; також передбачалась реструктуризація НАК «Нафтогаз України» і забезпечення прозорості її звітності. http://www.imf.org/external/russian/np/sec/pr/2014/pr14189r.pdf

Так, відповідно до тексту меморандуму, підписаного Україною з МВФ в квітні 2014 року, очікувалось підвищення цін для населення в декілька етапів. http://www.imf.org/External/NP/LOI/2014/UKR/042214.pdf

gaz-10

Таким чином, згідно з меморандумом 2014 року між Україною та МВФ, чергове підвищення тарифів на газ та опалення для населення передбачалося з 01.05.2025 на 40 %.

gaz-11

Разом з тим, за результатами переговорів між Україною та МВФ щодо відкриття нової програми з розширеним кредитуванням (Extended Fund Facility, EFF) на заміну існуючої програми (stand-by), НКРЕ збільшила тариф на газ для населення в середньому на 285 %.

Чи вистачає українського газу для потреб населення?

Власний видобуток газу в Україні

Власний видобуток газу в Україні на 88,9 % забезпечується за рахунок підприємств НАК «Нафтогаз України».

Відповідно до пункту 9 постанови КМУ «Про утворення Національної акціонерної компанії Нафтогаз України» від 25.05.2024 № 747 (зі змінами), 100 % акцій Компанії, які випускаються на величину її статутного фонду, залишаються у державній власності до прийняття в установленому порядку рішення про їх продаж.

Протягом 2013 року обсяг видобутку Компанії становив 18,664 млрд м3, в тому числі:

  • 15,11 млрд м3 – ПАТ «Укргазвидобування»;
  • 1,903 млрд м3 – ПАТ «Укрнафта»;
  • 1,651 млрд м3 – ПАТ «Чорноморнафтогаз».

Крім того, іншими газодобувними підприємствами, що не входять до складу НАК «Нафтогаз України», видобуто 2,3 млрд м3.

gaz-12

Також для потреб населення проведено відбір газу власного видобутку зі сховищ в обсязі 5,462 млрд м3.

Протягом 2014 року обсяг видобутку «Нафтогаз України» (за прогнозним балансом) становив 17,207 млрд м3, у тому числі:

  • 15,111 млрд м3 – ПАТ «Укргазвидобування»;
  • 1,756 млрд м3 – ПАТ «Укрнафта»;
  • 0,340 млрд м3 – ПАТ «Чорноморнафтогаз».

Крім того, іншими газодобувними підприємствами, що не входять до складу НАК «Нафтогаз України», видобуто 3,288 млрд м3.

gaz-13

Також для потреб населення проведено відбір газу власного видобутку зі сховищ в обсязі 3,506 млрд м3.

У 2013 році загальний обсяг власного видобутку НАК «Нафтогаз України» – 18,664 млрд м3 та обсяг відібраного для потреб населення газу власного видобутку зі сховищ – 5,462 млрд м3 перевищував споживання газу населенням 22,8 млрд м3 (включаючи потреби на виробництво теплової енергії для потреб населення, релігійних організацій та творчих спілок) на 1,33 млрд м3.

gaz-14

Разом з тим витрати газу на виробничо-технологічні потреби (в тому числі втрати) протягом 2013 року становили 3,567 млрд м3.

У 2014 році загальний обсяг власного видобутку НАК «Нафтогаз України» – 17,207 млрд м3 та обсяг відібраного для потреб населення газу власного видобутку зі сховищ – 3,506 млрд м3 не покривав плановий показник споживання газу населенням 22,5 млрд м3 (включаючи потреби на виробництво теплової енергії для потреб населення релігійних організацій та творчих спілок) на 1,787 млрд м3.

gaz-15

Витрати газу на виробничо-технологічні потреби (в тому числі втрати) протягом 2014 року становили 3,570 млрд м3.

Державне планування витрат газу на потреби населення

Щорічна структура надходжень та витрат газу в Україні затверджується Кабінетом Міністрів України у відповідному прогнозному балансі надходження та розподілу природного газу.

Так, розпорядженням КМУ від 29.04.13 № 327-р «Про затвердження прогнозного балансу надходження та розподілу природного газу в Україні на 2013 рік» (зі змінами) прогнозний розподіл природного газу для потреб населення становив 22,8 млрд м3:

  • 16,5 млрд м3 (населенню та для забезпечення горіння Вічного вогню);
  • 6,3 млрд м3 (для виробництва теплової енергії для потреб населення релігійних організацій та творчих спілок).

Аналогічним розпорядженням КМУ від 26.11.14 № 1211-р «Про затвердження прогнозного балансу надходження та розподілу природного газу в Україні на 2014 рік» прогнозний розподіл природного газу для потреб населення становив 22,5 млрд м3:

  • 15,42 млрд м3 (населенню та для забезпечення горіння Вічного вогню);
  • 7,07 млрд м3 (для виробництва теплової енергії для потреб населення, релігійних організацій та творчих спілок).

gaz-16

Як помітно з наведених даних, обсяг природного газу, призначений для потреб населення, у 2014 році порівняно з 2013 залишився майже незмінним, незважаючи на анексію Криму (у березні 2014 року) та бойові дії на Сході України, через які велика частина споживачів залишилась без газопостачання.

При цьому прогнозний баланс надходження та розподілу природного газу в Україні на 2014 рік було затверджено наприкінці 2014 року (26.11.2024), тобто вже за фактичними обсягами споживання.

gaz-17

Крім того, 11.10.2024 Володимир Гройсман, перебуваючи на посаді Віце-прем’єр-міністра України – Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, наголошував на завищенні обсягу газу, що списується на потреби населення:

«Для громадянина України 9,8 кубів газу списувалося щомісяця, і ви за нього сплачували за найнижчою ціною. Що робив володар газу? Він начебто вам його продавав, але ви споживали не 9,8, а 6 кубометрів. В нього у трубі залишалось 3,8 кубометри на людину в Україні! Ці 3,8 продавалися потім за ціною комерційного газу. Така оборудка коштувала українцям щонайменше 500 млн доларів щороку». (http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=247671382)

Закономірно очікувати корегування показників споживання газу населенням в бік зменшення з відповідним зростанням показників промислового споживання, але цього не трапилось, а слова тепер уже спікера Верховної ради України залишились популізмом.

Півтора місяці потому при формуванні чергового прогнозного балансу на 2014 рік (розпорядження КМУ від 26.11.14 № 1211-р) загальний обсяг споживання газу населенням (з урахуванням виробництва теплової енергії для населення) не було скориговано на обсяг завищення, про який казав Віце-прем’єр.

Плановий рівень списання газу на потреби населення у 2014 році залишено майже на рівні 2013 року (-1,3%), що може свідчити про подальшу практику його завищення.

Також слід звернути увагу, що потреби населення при формуванні прогнозного балансу вираховуються загальним обсягом із потребами для забезпечення горіння Вічного вогню, виробництва теплової енергії для потреб релігійних організацій та творчих спілок, що може бути однією з причин її завищення.

Законодавчі гарантії забезпечення потреби населення в природному газі

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про засади функціонування ринку природного газу», підприємства (частка держави у статутному фонді яких становить 50 % та більше), господарські товариства (50 % та більше акцій (часток, паїв) яких перебувають у статутному фонді інших господарських товариств, контрольним пакетом акцій яких володіє держава), а також дочірні підприємства, представництва та філії таких підприємств і товариств, учасники договорів про спільну діяльність та/або особи, уповноважені договорами про спільну діяльність, укладеними за участю зазначених підприємств, щомісяця здійснюють продаж усього товарного природного газу за закупівельними цінами, які щороку встановлюються НКРЕ.

Потреби населення в природному газі задовольняються з ресурсів природного газу, видобутого газодобувними підприємствами, що зазначені у частині першій статті 10 цього Закону, а в разі їх нестачі – з інших ресурсів газу суб’єкта, уповноваженого на формування ресурсу природного газу для населення у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Реалізація природного газу для задоволення потреб населення здійснюється гарантованими постачальниками за роздрібними цінами, встановленими НКРЕ.

Крім того, 04.07.2024 Верховною Радою України в першому читанні прийнято законопроект «Про особливий період у паливно-енергетичному комплексі» від 18.06.2024 №4117а, згідно з яким:

«У разі обмеження та/або припинення постачання енергоносіїв (енергозабезпечення) на територію України Кабінет Міністрів України може прийняти рішення щодо обов’язкового продажу природного газу газодобувними підприємствами, що не підпадають під дію частини першої статті 10 цього Закону, суб’єкту, уповноваженому Кабінетом Міністрів України на формування ресурсу природного газу, для задоволення потреб населення та суб’єктів господарювання, які виробляють теплову енергію, в тому числі блочних (модульних) котелень, установлених на даху, та тих, що прибудовані (виходячи з обсягу природного газу, що використовується для виробництва та надання населенню послуг з опалення та гарячого водопостачання, за умови ведення такими суб’єктами окремого приладового та бухгалтерського обліку тепла і гарячої води), за ціною, встановленою Кабінетом Міністрів України».(http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=51387)

Прийняття зазначеного законопроекту в цілому дозволить Кабінету Міністрів України на час особливого періоду спрямувати український газ, що видобувається приватними газодобувними підприємствами, на потреби населення, а це 3,288 млрд м3 (за плановими показниками 2014 року).

Формування тарифу на газопостачання для населення.

Ціни, за якими добувні підприємства відпускають природний газ НАК «Нафтогаз України», який у свою чергу має використовуватися для потреб населення, встановлені відповідними постановами НКРЕ.

ПАТ «Укргазвидобування» до 03.03.2025 забезпечувало постачання газу за ціною 349,20 грн (без ПДВ) за 1000 м3 відповідно до постанови НКРЕ від 30.12.13 № 1851.

ПАТ «Укрнафта» забезпечувало постачання газу за ціною 562,50 грн (без ПДВ) за 1000 м3 відповідно до постанови НКРЕ від 30.12.13 № 1853.

ПАТ «ДАТ “Чорноморнафтогаз”» забезпечувало постачання газу за ціною 452,00 грн (без ПДВ) за 1000 м3 відповідно до постанови НКРЕ від 30.12.13 № 1852.

Як свідчать наведені дані, населення отримувало власний український газ, початкова вартість якого становить 349,2 грн за 1000 м3 за ціною від 1089 до 4011 грн за 1000 м3 (залежно від мети та обсягу споживання).

При цьому НКРЕКП Постановою від 03.03.2025 № 583 збільшила тариф на газ для населення:

  1. для приготування їжі (підігріву води), індивідуального опалення або комплексного споживання до 7,188 грн за 1 м3;
  2. індивідуального опалення або комплексного споживання у період з 01 жовтня по 30 квітня (включно) за обсяг, спожитий до 200 м3 природного газу на місяць (включно) до 3,600 грн за 1 м3.

gaz-192Доцільність та обґрунтованість підвищення тарифів

За інформацією заступника Міністра фінансів України Фудашкіна від 05.09.2014:

«Ставка ренти, що сплачується до бюджету “Укргазвидобуванням”, становить 72 грн, собівартість, прямі витрати, за розрахунками “Укргазвидобування”, досягають 243 грн».

«Така сама собівартість заявлена й у російського “Газпрому”, це легко перевірити у фінансовій звітності, яку вони публікують. Собівартість видобутку в них приблизно така сама, і вони мають не менш складні умови видобутку. Це ілюзія, що видобуток газу коштує шалених грошей. Не беручи до уваги глибинного видобутку та розробки шельфу».(http://www.minfin.gov.ua/control/uk/publish/printable_article?art_id=402587)

За інформацією від 01.08.2014, розміщеною на офіційному сайті ОАО «Газпром», собівартість видобутку газу в 2013 році становила 1233,0 рублі (в тому числі 602,0 рублі – податок на надра), в 2014 році – 1381,0 рубль (в тому числі 700,0 рублів – податок на надра). http://www.gazprom.ru/f/posts/05/298369/presentation-press-conf-2014-06-26-ru.pdf

За середнім обмінним курсом 2013 року, 631,0 російський рубль відповідав близько $ 20.

За середнім обмінним курсом 2014 року, 681,0 російський рубль відповідав близько $ 18.

Таким чином, середня собівартість видобутку газу без врахування податку за користування надрами становила $ 19, або 447,0 грн (за курсом НБУ на 03.04.2025 – 23,51 грн/$1).

Крім того, постановою НКРЕКП від 03.03.2025 № 502 «Про встановлення ціни на товарний природний газ власного видобутку для ПАТ «Укргазвидобування» збільшено вартість, за якою ПАТ «Укргазвидобування» реалізовує газ власного видобутку до 1590,0 грн.

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України» від 02.03.15 № 211-VIII, збільшено ставку ренти за видобуток газу до 70%.

Таким чином, ПАТ «Укргазвидобування» фактично отримає за видобутий газ 477,0 грн (1590,0 грн. – 70% рента), що майже відповідає оприлюдненій собівартості видобутку ОАО «Газпром».

Заступник Міністра фінансів України Фудашкін зазначав: «Насправді плата за користування надрами (рента) — це та ціна, за якою держава продає ресурс комерційним компаніям, що видобули його та реалізували».

На ділі рентна плата в розмірі 70% була встановлена також і для державного видобутку «Укргазвидобування», що спричиняє суттєве збільшення тарифів.

За інформацією начальника планово-економічного управління «Укргазвидобування» Олексія Біліченко від 06.04.15:

«за нинішнього фінансування компанія не має коштів на збільшення видобутку газу;

було б не все так погано, якщо б між нами і населенням не стояв «Нафтогаз». Через це «Укргазвидобування» не має жодних важелів впливу на управління своєю ліквідністю;

до 1 квітня поточного року компанія продавала газ за ціною 349 грн за тис. куб. м без урахування ПДВ, при цьому навіть за такої низької ціни «Нафтогаз» за 2013 рік збільшив борг перед компанією на 2,2 млрд грн;

з 1 квітня відпускна ціна продажу газу компанією зросла до 1590 грн, однак у той же час зросли і рентні ставки за видобуток газу, таким чином, збільшення доходів компанії буде незначним, і його вистачить лише на перекриття витрат, які виникають у зв’язку з курсом долара і загальним інфляційним процесом в країні;

держкомпанію очікує погіршення фінансування навіть після збільшення відпускної ціни видобутого газу;

висока рентна ставка буде позбавляти компанію всіх коштів, які можна було спрямувати на інвестиції;

для поліпшення фінансового стану компанії необхідно дати їй можливість самостійно продавати населенню весь видобутий газ, який зараз продається виключно через «Нафтогаз України». (http://economics.unian.ua/energetics/1064079-ukrgazvidobuvannya-hoche-prodavati-gaz-naselennyu-bez-uchasti-naftogazu.html).

Слід зазначити, що збільшення ренти на 70% з 01.04.15 не відповідає принципу стабільності податкового законодавства, згідно з яким зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року. (підпункт 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України).

Таким чином, у складі нового тарифу на газ ми маємо ренту в розмірі 70%, встановлену з порушенням вимог Податкового кодексу України.

Крім того, рентна плата є «прихованим податком для населення», який у складі кінцевого тарифу сплачує споживач.

Враховуючи наведене, розрахуємо плановий тариф на газ для населення без врахування незаконного підняття ренти, для зручності розрахунків округлимо собівартість видобутку до 480,0 грн.

Крім того, зробимо розрахунок тарифу, при збільшенні надходжень основного видобувача газу для населення - «Укргазвидобування» в 2 рази до 960,0 грн, за умови прямого постачання без посередництва НАК «Нафтогаз України», що дозволить видобувачу значно збільшити обсяг видобутку газу для населення.

gaz-193

Розрахунок планової вартості газу для населення за умови прямого постачання, без посередництва НАК “Нафтогаз України” та збільшення надходжень видобувача у 2 рази

Перший розрахунок свідчить про те, що за умови збереження діючого рівня надходжень видобувача газу для населення - «Укргазвидобування» на рівні 480,0 грн, з урахуванням витрат НАК «Нафтогаз України», збільшеної вартості транспортування, розподілу та постачання, з урахуванням цільової надбавки та ПДВ, але за умови скасування незаконно підвищеної ренти, обґрунтований рівень підвищення тарифу для населення становить у середньому 75%.

Другий розрахунок відображає, що збільшення надходжень основного видобувача газу для населення - «Укргазвидобування» в 2 рази, до 960,0 грн, при умові прямого постачання без посередництва НАК «Нафтогаз України» (що дозволить видобувачу значно збільшити обсяг видобутку газу для населення), потребує збільшення тарифу для населення незалежно від категорії до 2393,40 грн за тис. м3 газу, що втричі менше за встановлений НКРЕКП тариф 7188,0 грн.

Практична реалізація другого розрахунку дозволить вирішити всі проблемні питання, перелічені начальником планово-економічного управління «Укргазвидобування» Олексієм Біліченком, та дозволить значно збільшити видобуток газу для населення.

Імпортований газ

Сукупність наведених у попередніх розділах даних свідчить, що при чіткому визначенні реальних потреб населення в споживанні газу, відокремленні їх від потреб релігійних організацій та творчих спілок, скороченні непрозорих виробничо-технологічних витрат газу та його втрат, корегуванні планових показників споживання на обсяг можливих завищень, максимальному спрямуванні видобутого в Україні газу на потреби населення, а також збільшенні власного видобутку завдяки підвищенню дохідності видобувача, ці потреби можуть бути повністю задоволені за рахунок українського газу.

Враховуючи, що на теперішній час зазначені заходи не реалізовано, а газ, що відбирається зі сховищ, згодом необхідно повертати до резерву, розглянемо не найкращий варіант покриття частини планової потреби населення за рахунок імпортованого газу.

Як вже зазначалося, видобуток державних компаній у 2014 році (за прогнозним балансом Кабміну) становив 17,2 млрд м3, приватні газодобувні підприємства на сьогодні не зобов’язані здійснювати постачання газу для потреб населення, тому обсяг їх видобутку не береться до уваги.

Плановий показник потреби населення з урахуванням витрат на виробництво теплової енергії для потреб населення, релігійних організацій та творчих спілок у 2014 році становив 22,5 млрд м3.

gaz-21

Тобто, для покриття планової потреби населення не вистачало власного видобутку в обсязі 5,3 млрд м3, які держава має імпортувати за ринковими цінами.

Нафтогаз України» та «Газпром» 1 квітня підписали тримісячний контракт на поставки російського газу в Україну за ціною 248 дол. за тис. кубометрів. За словами міністра енергетики Володимира Демчишина, ціна європейського газу для України на сьогодні становить близько 270-280 дол. за тис. кубометрів. http://economics.unian.ua/energetics/1063986-ukrajina-pislya-pidpisannya-novogo-kontraktu-z-rf-znizila-import-gazu-z-ugorschini-v-6-raziv

Таким чином, середня закупівельна вартість імпортного газу складає $266 = (248+270+280)/3.

Нижче розглянемо розбіжність між ринковою закупівельною ціною газу для держави та плановим тарифом на газ для населення. Також розрахуємо граничний рівень збільшення тарифу для населення, при якому будуть повністю покриті витрати держави.

Розрахунок додаткового збільшення планового тарифу для населення (розрахованого в попередньому розділі) за умови непокриття потреб населення газом власного видобутку

За цим розрахунком державі не компенсуються витрати на закупівлю імпортного газу через відхилення планового тарифу від фактичної його вартості з урахуванням транспортування, розподілу, постачання та ПДВ на загальну суму 32,25 млрд грн.

Наведені розрахунки вказують: якщо залишити діючу систему надходжень та розподілу природного газу в Україні, зволікати з проведенням реформ у галузі ЖКГ та газовій сфері, продовжувати політику формування завищеної планової потреби населення в природному газі, не вживати заходів, спрямованих на підтримку основного видобувача газу «Укргазвидобування» та не збільшувати власний видобуток, щорічні додаткові витрати держави будуть становити 32,25 млрд грн, що в свою чергу потребує підняття планового тарифу додатково на 62%.

Разом з тим, вжиття наведених заходів може надати можливість обмежити збільшення тарифів на газ для населення в межах 75%.

Порівняльна таблиця старих та запропонованих у дослідженні тарифів

Висновки:
  1. Обсяг природного газу, призначений для потреб населення у 2014 році порівняно з 2013 роком, залишився майже незмінним, незважаючи на анексію Криму (у березні 2014 року) та бойові дії на Сході України, через які велика частина споживачів залишилась без газопостачання.
  2. Плановий рівень списання газу на потреби населення в 2014 році залишено майже на рівні 2013 року (-1,3%), що може свідчити про подальшу практику його завищення.
  3. Потреби населення при формуванні прогнозного балансу надходження та розподілу природного газу в Україні рахуються загальним обсягом із потребами для забезпечення горіння Вічного вогню, виробництва теплової енергії для потреб релігійних організацій та творчих спілок, що може бути однією з причин її завищення.
  4. При чіткому визначені реальних потреб населення в споживанні газу, відокремленні їх від потреб релігійних організацій та творчих спілок, скороченні непрозорих виробничо-технологічних витрат газу та його втрат, корегуванні планових показників споживання на обсяг можливих завищень, максимальному спрямуванні газу, видобутого в Україні на потреби населення та реалізації заходів спрямованих на підтримку основного видобувача газу для населення «Укргазвидобування» - ці потреби можуть бути повністю задоволені за рахунок українського газу. У разі, якщо буде залишено діючу систему надходжень та розподілу природного газу в Україні, зволікатиметься з проведенням реформ у галузі ЖКГ та газовій сфері, продовжуватиметься політика формування завищеної планової потреби населення в природному газі, не вживатимуться заходи на підтримку основного видобувача газу «Укргазвидобування», щорічні додаткові витрати держави будуть становити 32,25 млрд грн, що в свою чергу потребує збільшення планового тарифу додатково на 62%.Разом з тим, вжиття наведених заходів може надати можливість обмежити збільшення тарифів на газ для населення в межах 75%.
  5. До складу нових тарифів на газ включено ренту в розмірі 70%, встановлену з порушенням вимог Податкового кодексу України. Збільшення ренти на 70% з 01.04.15 не відповідає принципу стабільності податкового законодавства, згідно з яким зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року (підпункт 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України). Крім того, рентна плата є «прихованим податком для населення», який у складі кінцевого тарифу сплачує споживач. До складу нових тарифів на газ включено ренту в розмірі 70%, встановлену з порушенням вимог Податкового кодексу України.
Пропозиції:
  1. З метою приведення тарифів на газ для населення до економічно обґрунтованого рівня розглянути можливість підвищення тарифів, діючих до 01.04.15, в межах 75 %.
  2. Чітко визначити реальні потреби населення України в споживанні газу, в тому числі:
  • зменшити планові показники прогнозного балансу надходження та розподілу природного газу на обсяг споживання анексованого Криму;
  • зменшити планові показники прогнозного балансу надходження та розподілу природного газу на обсяг споживання, який фактично не отримують споживачі, залишені без газопостачання через бойові дії на Сході України;
  • відокремити потреби населення від потреб релігійних організацій та творчих спілок;
  • не допускати завищення обсягів споживання газу населенням при формуванні прогнозного балансу надходження та розподілу природного газу в Україні.
  1. Скоротити виробничо-технологічні витрати газу та його втрати, а також максимально спрямувати газ, видобутий в Україні, на потреби населення.
  2. Скасувати Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України» від 02.03.15 № 211-VIII в частині збільшення ставки ренти за видобуток газу до 70% як такий, що порушує вимоги підпункту 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України.
  3. Скасувати постанову НКРЕКП від 03.03.2025 № 502 «Про встановлення ціни на товарний природний газ власного видобутку для ПАТ «Укргазвидобування», якою збільшено вартість реалізації газу власного видобутку до 1590,0 грн, оскільки вартість у постанові розраховано з урахуванням незаконно підвищеної ренти.
  4. Скасувати постанову НКРЕКП від 03.03.2025 № 583, якою збільшено тариф на газ для населення до 3,600 грн та 7,188 грн за 1 м3, оскільки тариф розраховано, виходячи з необґрунтовано підвищеної вартості реалізації газу власного видобутку до 1590,0 грн та незаконно збільшеної ренти до 70%.
  5. Розглянути можливість збільшення надходжень основного видобувача газу для населення («Укргазвидобування») та можливості прямого постачання без посередництва НАК «Нафтогаз України», що дозволить видобувачу значно збільшити обсяг видобутку газу для населення.
Громадська організація
“Публічний аудит”