Дослідження «пенсійної реформи» в Україні, а також ситуації з пенсійними виплатами

Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман обіцяв піти у відставку, якщо до 1 жовтня 2017 року його Кабінету Міністрів не вдасться впровадити пенсійну реформу.

«Я несу за неї політичну відповідальність. Я гарантую, що з 1 жовтня українські пенсіонери отримають підвищену пенсію. І досить істотну. Якщо я це НЕ виконаю, будь ласка, я готовий піти у відставку», – заявив він.

І. Розмір пенсій

1

Станом на 1 січня 2017 року на обліку в Пенсійному фонді України перебувало 11,94 млн пенсіонерів, що на 1,6 млн осіб менше, ніж на початок 2014 року, та на 357,7 тис. осіб менше в порівнянні з 1 січня 2016 року.

За інформацією Пенсійного фонду України, зменшення чисельності одержувачів пенсійних виплат пов’язано з призупиненням виплат пенсіонерам із числа ВПО (внутрішньо переміщених осіб).

ПФ стверджує, що ці особи не звернулися за поновленням виплат на підконтрольній Україні території, незважаючи на те, що ВПО в більшості випадків звертаються, але не мають можливості, з об’єктивних причин, надати Фонду увесь перелік необхідних для поновлення пенсії документів.

2

3

Із початку 2014 року середня пенсія в Україні збільшилася на 19,8 % (+302 грн). Разом із тим у реальному доларовому розрахунку (враховує фактичну купівельну спроможність пенсії) середня пенсія зменшилася майже в 3 рази – з $ 185 до $ 68 (- $117).

Фактично, внаслідок дій та/або бездіяльності керівництва держави в період із 2015–2017 років кожен із українських пенсіонерів втратив у середньому $ 3,5 тис.

Загальні втрати всіх пенсіонерів України за період 2015–2017 років становлять понад $ 47,3 млрд (1 трлн 229 млрд грн) і жодна «реформа» від Гройсмана цього не компенсує.

Мінсоцполітики підготувало прогнозні показники зростання середньої пенсії в Україні від запровадження урядової «пенсійної реформи». Так, для пенсіонерів середня пенсія становитиме:

1) у 2018 році – 2117 грн ($ 81,4 при теперішньому курсі);

2) у 2019 році – 2188 грн ($ 84,1);

3) у 2020 році – 2284 грн ($ 87,8).

4

Таким чином, навіть після «гройсманівського осучаснення» розмір середньої пенсії в Україні буде вдвічі меншим від показника 2013–2014 років ($ 185 => $88), причому, це при стабільному курсі національної валюти, а за умови його подальшого знецінення, – ще меншим.

Для повернення до пенсій 2013–2014 років станом на вересень 2017-го пенсія в середньому має становити 4810 грн, натомість така сума не прогнозується навіть у 2020 році.

Тому всі дії Уряду та Верховної Ради України з «осучаснення» пенсій – це не збільшення пенсій для українців, а лише часткове повернення відібраних у пенсіонерів протягом 2015–2017 років доходів.

Лише після того, як середня пенсія в Україні сягатиме понад $ 185, можна вести мову про її певне зростання, а до цього часу, якщо називати речі своїми іменами, – не зростання, а часткове повернення раніше відібраних доходів.

ІІ. Бюджет Пенсійного Фонду України

Впродовж останніх трьох років видатки на пенсійні виплати в реальному доларовому обчисленні скоротилися більш ніж утричі – з $ 29–31 млрд у 2013–2014 роках до $ 9,8–10,4 млрд у 2016–2017 роках.

5

6

У 2016 році бюджет ПФ становив 254,9 млрд грн – він сформований за рахунок:

  •  ЄСВ – 105,4 млрд грн;

  •  коштів держбюджету – 142,6 млрд грн;

  • соцстраху – 1,5 млрд грн;

  • інших надходжень – 5,4 млрд грн.

7

Із загальних надходжень до Пенсійного Фонду України 98,6 % спрямовується на пенсійні виплати, решта 1,4 % – це адміністративні витрати Фонду та поштові збори.

У 2016 році видатки на пенсійні виплати становили 249,8 млрд грн, що на 12,3 млрд грн менше в порівнянні з 2015 роком. ПФ пояснює таке зменшення призупиненням виплат пенсіонерам із числа ВПО.

Бюджет ПФ на 2017 рік затверджено в сумі 283,2 млрд грн, із яких:

  • ЄСВ – 136,3 млрд грн;
  • коштів держбюджету – 141,3 млрд грн;
  • інших надходжень – 6,4 млрд грн.
Яким може та має бути бюджет Пенсійного Фонду?

За інформацією Державної служби статистики, кількість зайнятого населення у І кварталі 2017 року становила 15,9 млн осіб.
Середній розмір заробітної плати в Україні за 7 місяців 2017 року – 6 738 грн.

Розмір ЄСВ становить 22 % від суми зарплати.

15,9 млн зайнятих * 6 738 грн * 22% * 12 міс. = 282,8 млрд грн. 

При сплаті єдиного соціального внеску всіма зайнятими українцями та спрямуванні всього об’єму внесків на пенсійні виплати до ПФ мало б надійти понад 280 млрд грн лише від ЄСВ, без додаткових дотацій із державного бюджету. При цьому надходження від ЄСВ у 2017 році сплановані лише на рівні 136,3 млрд грн.

ІІІ. Пенсійна реформа

Верховна Рада України найближчим часом має розглянути проект Закону України № 6614 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій».

Назва законопроекту, як завжди, обрана для «медійності» та не відповідає його змісту, адже, крім підвищення пенсій, законопроект передбачає і її зменшення, і певні скасування та обмеження.

«Осучаснення»

За розрахунками Уряду, підвищення пенсій стосуватиметься 5,6 млн пенсіонерів (46,9 % від загальної кількості). Тобто, Уряд вважає що 53,1 % пенсіонерів України не потребує збільшення (осучаснення) пенсії.

8

За розрахунками Уряду:

  • більш ніж на 1000 грн пенсія збільшиться лише в 9,2 % пенсіонерів;

  • плюс від 500 до 1000 грн отримають 16,7% пенсіонерів;

  • плюс від 200 до 500 грн одержать 10 % пенсіонерів;

  • до 200 грн пенсія збільшиться в 11 % пенсіонерів, із яких понад половина матиме менше, ніж 100 грн;

  • жодних змін не передбачено для 53,1% пенсіонерів.

Разом із тим за результатами «реформи» очікується зменшення величини оцінки одного року страхового стажу з 1,35 % до 1,0 % заробітної плати, що призведе до загального зменшення розміру як пенсій, які будуть призначені після набрання чинності цього Закону, так і вже призначених пенсій у розмірі до 30%, починаючи з 2018 року.

Зміна цього показника зумовлює порушення конституційних прав громадян, гарантованих Ст. 22 Конституції України, згідно з якою при ухваленні нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод громадян.

Крім того, варто згадати, що основна маса пенсіонерів отримує субсидії, а підвищення пенсії призведе до зменшення їх розміру та відповідного збільшення обов’язкового платежу (той, що оплачується субсидіантом).

У результаті в деяких пенсіонерів усе підвищення, у декого – його значна частина будуть спрямовані на оплату комунальних послуг.
Пенсійний вік і трудовий стаж

У законопроекті не пропонується підвищення пенсійного віку, але передбачається збільшення вимог до страхового стажу, необхідного для призначення пенсій. Так, в Уряді запланували збільшити з 1 січня 2018 року страховий стаж із нинішніх 15 років до 25-ти. Із кожним роком страховий стаж, необхідний для призначення пенсії, збільшуватиметься на один рік до тих пір, поки не сягне позначки в 35 років.

Збільшення розміру необхідного страхового стажу для отримання права на призначення пенсії – це «завуальоване підвищення пенсійного віку», а в деяких випадках – фактичне скасування права на пенсійне забезпечення.

Враховуючи те, що в наступні роки на пенсію претендуватимуть покоління, які виходили на ринок праці після 1990 року, коли чимало людей не працювали або працювали/працюють у тіньовому секторі економіки та за кордоном, величезна кількість людей не зможе вийти на пенсію у віці 60 років.

Запровадження таких пропозицій є порушенням соціальної справедливості по відношенню до застрахованих осіб, які протягом всієї трудової діяльності сумлінно та в повному обсязі виконували свій обов’язок зі сплати страхових внесків, розраховуючи в подальшому на визначені законом страхові виплати. Вони не очікували на різкі й непередбачувані зміни умов пенсійного забезпечення.

Незахищеність прав застрахованих осіб, незбалансованість запропонованих змін, відсутність довгострокових гарантій участі в солідарній системі призведе до втрати останніх стимулів до сплати страхових внесків та ще більшої «тінізації» ринку праці.

До групи ризику автоматично потрапляють 15 млн потенційних пенсіонерів віком від 35 до 60 років.

У разі збільшення страхового стажу, необхідного для призначення пенсій, із 15 до 25–35 років майбутні пенсіонери, що не мають відповідного страхового стажу, можуть розраховувати на державну соціальну допомогу, розмір якої регулюється Кабміном та на сьогодні становить 30% від розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, – 393,6 грн на місяць.

При цьому абзац 3 Ст. 46 Конституції України гарантує, що пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, які є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, що не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого Законом.

Натомість державна соціальна допомога в розмірі 30 % від прожиткового мінімуму для осіб, що досягли пенсійного віку, але не мають необхідного страхового стажу, аж ніяк не може забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму (якщо людина не має інших доходів). Це є грубим порушенням конституційних прав громадян України.

Скасування податку з пенсії працюючих пенсіонерів

Влада як велике досягнення подає скасування 15 % податку на пенсії, який нею ж і був запроваджений, скасування якого протягом двох років вимагали всі – і працюючі пенсіонери, й експерти, й опозиційні політики.

9

Скасування «спеціального» пенсійного забезпечення

10

Законопроект передбачає скасування спеціальних пенсій для окремих категорій пенсіонерів. І, хоча деякі з позицій в списку можна було б підтримати, все ж таки, з точки зору закону, ця частина «реформи» суперечить Ст. 22 Конституції України, оскільки звужує зміст та обсяг існуючих прав громадян.

11

Крім того, «майбутні неотримувачі» спеціальних пенсій за період своєї роботи сплачували збір на обов’язкове державне пенсійне страхування за підвищеною ставкою. Компенсації сплачених внесків законопроект не передбачає, що звужує права таких осіб на відповідне пенсійне забезпечення.

Скасування права на будь-який вид пенсійного забезпечення має базуватися на результатах офіційних досліджень, які підтвердять відсутність підстав, що давали б право на призначення таких пільгових пенсій.

Зміна пільгових умов пенсійного забезпечення громадян має ґрунтуватися на відповідних висновках щодо покращення умов праці та наявності можливості для відновлення втрати професійної працездатності.

Внутрішньо переміщені особи

Урядовий законопроект позбавляє ВПО, які вже інтегрувались на новому місці та мають постійне місце проживання, на одержання належних пенсійних виплат у повному обсязі.

Так, законопроектом передбачено, що нараховані суми пенсії, на виплату яких пенсіонер мав право, але не отримав у зв’язку з перебуванням на тимчасово не контрольованій державною владою України території Донецької та Луганської областей, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком, після повернення державного контролю над вказаними територіями.

Гірські населені пункти

Для пенсіонерів, які мають статус особи, що працює, проживає або навчається на території населеного пункту, якому надано статус гірського, пенсія раніше збільшувалася на 20 %, Урядовий законопроект пропонує змінити формулювання на 20 % від прожиткового мінімуму. Іншими словами, для пенсіонерів, чия пенсія перевищує прожитковий мінімум, очікується зменшення її загального розміру.

ВИСНОВКИ

За останні три роки кількість пенсіонерів в Україні зменшилася на 1,6 млн осіб, розмір середньої пенсії – майже в 3 рази, зі $ 185 до $ 68 (- $ 117).

Внаслідок дій та/або бездіяльності керівництва держави в період із 2015–2017 років кожен із українських пенсіонерів втратив у середньому $3,5 тис. Загальні втрати всіх пенсіонерів України за період 2015–2017 років становлять понад $ 47,3 млрд (1 трлн 229 млрд грн).

Після обіцяного «осучаснення» розмір середньої пенсії в Україні в 2020 році становитиме $ 88 (при стабільному курсі національної валюти), що вдвічі менше показника 2013–2014 років ($185 => $88).

Для того щоб пенсії повернулися до рівня 2013–2014 років, її середній розмір станом на вересень 2017 року має становити 4810 грн. Натомість така пенсія не прогнозується навіть у 2020 році. Лише після того, як середня пенсія в Україні сягне позначки в понад $ 185, можна вести мову про її певне зростання, а до цього часу, якщо називати речі своїми іменами, – не зростання, а часткове повернення раніше відібраних доходів.

Відчутне збільшення розміру пенсій (понад 1000 грн) матимуть одиниці, а більшість пенсіонерів взагалі не отримає жодних підвищень або отримає його в розмірі 100–200 грн.

«Реформа» передбачає суттєве збільшення страхового стажу, скасування спеціальних пенсій, обмеження прав тимчасово переміщених осіб й інших категорій громадян, і цим вона суперечить Ст. 22 Конституції України, оскільки звужує зміст та обсяг існуючих прав громадян.

Тому можна впевнено сказати, що «пенсійна реформа», у її теперішньому вигляді «успішно» провалена – власне, як і низка інших урядових ряд новацій.