Дослідження соціально-економічних змін у Чернігівській області за період 2014–2017 років

Протягом останніх чотирьох років в Україні тривають «реформи», які не оминули жодної галузі життя громадян і торкнулися кожної родини. Це термін, за який можна повністю реформувати економічні, соціальні, правоохоронні та інші галузі в країні.

Тому за допомогою офіційних статистичних даних «Публічний аудит» вирішив проаналізувати реальні результати реформ на прикладі Чернігівської області. Адже політики регулярно звітують про економічні успіхи, зростання добробуту громадян, соціальний захист, боротьбу з корупцією та злочинністю, прозорість і відкритість влади. Проте чи насправді це так?

У цьому дослідженні наведено динаміку змін демографічної ситуації в області; показників зайнятості та безробіття; доходів місцевих жителів (здійснено порівняння середньої реальної заробітної плати, номінальної та реальної, і так само пенсій). Крім того, вивчено, як змінювалися ціни на всі соціально значущі товари. На фоні цього проілюстровано, наскільки стрімко підвищилися тарифи на житлово-комунальні послуги за останні чотири роки. Наприкінці також проаналізовано, яка криміногенна ситуація склалася на території області.

Документ підготовлено на основі інформації, офіційно оприлюдненої Державною службою статистики України; Головним управлінням статистики у Чернігівській області; місцевою прокуратурою; НКРЕКП.

І. ДЕМОГРАФІЧНА СИТУАЦІЯ

ІІ. ЗАЙНЯТІСТЬ ТА БЕЗРОБІТТЯ

ІІІ. ДОХОДИ

ІV. ЦІНИ НА СОЦІАЛЬНО ЗНАЧУЩІ ТОВАРИ

М’ясо та м’ясні вироби

Хліб

Борошно, крупи, макаронні вироби, цукор

Олія та яйця

Молочні вироби

Овочі

Пальне

V. ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ

Тарифи

Борги за ЖКП

VI. КРИМІНОГЕННА СИТУАЦІЯ

ВИСНОВКИ

  1. За період 2014–2017 рр. населення Чернігівської області зменшилося на 44 400 осіб. Негативна демографічна тенденція викликана в першу чергу критично низьким рівнем життя та суттєвим погіршенням криміногенної ситуації в області.

  2. Стрімкий зростання злочинності, крім наднизького рівня розкриття злочинів (19,2 %), зумовлює рекордне скорочення зайнятого населення за 2014–2016 рр. (на 47 300 осіб),суттєве зростання кількості безробітних (на 10,5 %) та зменшення кількості штатних працівників підприємств, установ і організацій (на 13,3 %).

  3. Значне зниження рівня життя населення області, крім висхідного показника щодо безробіття, пов’язане зі різким зменшенням реальних доходів: заробітної плати – в 1,54 рази $ 313 до 202) та пенсії – в 2,2 рази 167 до 76) на фоні шаленого «стрибка» цін на соціально значущі товари (100–200 %) та тарифів на житлово-комунальні послуги (200–600 %).

  4. За останні чотири роки кожен із працюючих мешканців Чернігівської області втратив внаслідок знецінення заробітної плати в середньому по $ 7 300. Їхні загальні втрати сягнули понад $ 3,1 млрд.

  5. За останні чотири роки кожен із пенсіонерів Чернігівщини втратив у зв’язку зі знеціненням пенсії в середньому по $ 4 500. Загальні втрати становлять понад $ 1,6 млрд.

  6. Зумовлений антисоціальною політикою дисбаланс між доходами та необхідними для існування людини витратами призвів повальних боргів населення області за житлово-комунальні послуги – на 217 %, до 460,5 млн грн.

  7. Крім того, незбалансована тарифна політика призвела до рекордного зростання (у 50,2 разів) заборгованості бюджету перед надавачами ЖКП за субсидіями з 20,3 млн грн до 1 021,04 млн грн.

___

ПРОПОЗИЦІЇ

  1. Термінове здійснення повної та справедливої індексації доходів населення за період 2014–2017 рр., за результатами якої середня заробітна плата по Чернігівській області станом на травень 2018 р. має відповідати рівню 8 163,04 грн, а середня пенсія – 4 355,36 грн на місяць.

  2. Негайне двократне зниження тарифів на житлово-комунальні послуги шляхом зменшення податкового навантаження в структурі вартості газу, впровадження прозорого механізму моніторингу сфери енергетики та комунальних послуг, спрямування українського газу на задоволення потреб населення та посилення відповідальності монополій за неякісні послуги.

  3. Негайне відновлення державного регулювання та контролю цін на соціально значущі товари й послуги.

  4. Відсторонення від займаних посад та притягнення до відповідальності (у т. ч. кримінальної) посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування, дії або бездіяльність яких призвели до суттєвого погіршення рівня життя населення Чернігівської області у 2014–2017 роках: зростання безробіття та злочинності, падіння рівня доходів громадян та скорочення чисельності зайнятих осіб, підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги та цін на соціально значущі товари.

ГО «Публічний аудит»