Дослідження соціально-економічних змін у місті Київ за період 2014–2017 рр.

Протягом останніх чотирьох років в Україні тривають «реформи», які не оминули жодної галузі життя громадян і торкнулися кожної родини. Це період, за який можна повністю реформувати економічні, соціальні, правоохоронні та інші галузі в країні.

Тож, за допомогою офіційних статистичних даних проаналізуємо реальні результати реформ на прикладі столиці України, м. Київ. Адже політики регулярно звітують про економічні успіхи, зростання добробуту громадян, соціальний захист, боротьбу з корупцією та злочинністю, прозорість і відкритість влади. Проте чи насправді це так?

У цьому дослідженні наведено динаміку змін демографічної ситуації в області; показників зайнятості та безробіття; доходів місцевих жителів (здійснено порівняння середньої реальної заробітної плати, номінальної та реальної, і так само пенсій). Крім того, вивчено, як змінювалися ціни на всі соціально значущі товари. На фоні цього проілюстровано, наскільки стрімко підвищилися тарифи на житлово-комунальні послуги за останні чотири роки. Наприкінці також проаналізовано, яка криміногенна ситуація склалася на території області.

Документ підготовлено на основі інформації, офіційно оприлюдненої Державною службою статистики України; Головним управлінням статистики у м. Київ; місцевою прокуратурою; НКРЕКП.

І. ДЕМОГРАФІЧНА СИТУАЦІЯ

ІІ. ЗАЙНЯТІСТЬ ТА БЕЗРОБІТТЯ

ІІІ. ДОХОДИ

ІV. ЦІНИ НА СОЦІАЛЬНО ЗНАЧУЩІ ТОВАРИ

М’ясо та м’ясні вироби

Хліб

Борошно, крупи, макаронні вироби, цукор

Олія та яйця

Молочні вироби

Овочі

Пальне

V. ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ

Тарифи

Борги за ЖКП

VI. КРИМІНОГЕННА СИТУАЦІЯ

ВИСНОВКИ

  1. За період 2014–2017 рр. населення столиці збільшилося на 73 241 осіб, але це відбулося за рахунок вимушених переселенців із Донбасу та Криму, яких у 2017 р. тут було зареєстровано понад 170 тис. осіб. Отже, чисельність постійного населення в місті за 2013–2017 рр. фактично скоротилася на 100 тис. осіб.

    Негативна демографічна тенденція зумовлена в першу чергу критично низьким рівнем життя населення та суттєвим погіршенням криміногенної ситуації в місті.

  2. Стрімке зростання кількості кримінальних правопорушень, крім наднизького рівня їх розкриття (21,8 %), зумовлене рекордним скороченням зайнятого населення за 2014–2017 рр. на 56 300 осіб, суттєвим збільшення кількості безробітних (на 30,4 %) та зменшенням штатних працівників підприємств, установ і організацій міста (на 165 200 працівників, або 13 %).

  3. Значне зниження рівня життя киян, крім повального безробіття, пов’язане зі стрімким зменшенням реальних доходів: середньої заробітної плати – в 1,56 рази$ 626 до $ 399) та середньої пенсії – в 2,2 рази$ 258 до $ 115,4) на фоні шаленого росту цін на соціально значущі товари (100–300 %) і тарифів на житлово-комунальні послуги (200–600 %).

  4. За останні чотири роки кожен працюючий киянин втратив внаслідок знецінення заробітної плати в середньому по $ 14 250. Їхні загальні втрати сягнули понад $ 19,3 млрд.

  5. За 2013–2017 рр. кожен пенсіонер Києва втратив у результаті знецінення пенсії в середньому по $ 7 140. Їхні загальні становлять понад $ 5,6 млрд.

  6. Викликаний антисоціальною політикою дисбаланс між доходами та необхідними для існування людини витратами призвів до різкого стрибка обсягів боргів населення міста за житлово-комунальні послуги на 410 %,– до 4 811,1 млн грн, станом на лютий 2018 р.

  7. Крім того, незбалансована тарифна політика зумовила рекордну заборгованість бюджету перед надавачами житлово-комунальних послуг за субсидіями (в 54,7 разів) – з 20,8 млн грн до 1 137 млн грн.

___

ПРОПОЗИЦІЇ

  1. Термінова повна та справедлива індексація доходів населення за період 2014–2017 рр., після якої середня заробітна плата в столиці на травень 2018 р. має становити не менше 16 400 грн, а середня пенсія – 6 579,6 грн на місяць.

  2. Невідкладне двократне зниження тарифів на житлово-комунальні послуги шляхом зменшення податкового навантаження в структурі вартості газу, впровадження прозорого механізму моніторингу сфери енергетики та комунальних послуг, спрямування українського газу на задоволення потреб населення та посилення відповідальності монополій за неякісні послуги.

  3. Негайне відновлення державного регулювання та контролю цін на соціально значущі товари й послуги.

  4. Відсторонення від займаних посад та притягнення до відповідальності (у т. ч. кримінальної) посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування, дії або бездіяльність яких призвели до суттєвого погіршення рівня життя населення столиці в 2014–2017 рр.: висхідної динаміки за статистикою безробіття та злочинності, падіння рівня доходів громадян та скорочення чисельності зайнятих осіб, завищення розмірів тарифів на житлово-комунальні послуги й цін на соціально значущі товари.

ГО «Публічний аудит»