Дослідження соціально-економічних змін у Полтавській області за період 2014–2017 рр.

Протягом останніх чотирьох років в Україні тривають «реформи», які не оминули жодної галузі життя громадян і торкнулися кожної родини. Це період, за який можна повністю реформувати економічні, соціальні, правоохоронні та інші галузі в країні.

Тож, за допомогою офіційних статистичних даних проаналізуємо реальні результати реформ на прикладі Полтавської області. Адже політики регулярно звітують про економічні успіхи, зростання добробуту громадян, соціальний захист, боротьбу з корупцією та злочинністю, прозорість і відкритість влади. Проте чи насправді це так?

У цьому дослідженні наведено динаміку змін демографічної ситуації в області; показників зайнятості та безробіття; доходів місцевих жителів (здійснено порівняння середньої реальної заробітної плати, номінальної та реальної, і так само пенсій). Крім того, вивчено, як змінювалися ціни на всі соціально значущі товари. На фоні цього проілюстровано, наскільки стрімко підвищилися тарифи на житлово-комунальні послуги за останні чотири роки. Наприкінці також проаналізовано, яка криміногенна ситуація склалася на території області.

Документ підготовлено на основі інформації, офіційно оприлюдненої Державною службою статистики України; Головним управлінням статистики у Полтавській області; місцевою прокуратурою; НКРЕКП.

І. ДЕМОГРАФІЧНА СИТУАЦІЯ

ІІ. ЗАЙНЯТІСТЬ ТА БЕЗРОБІТТЯ

ІІІ. ДОХОДИ

ІV. ЦІНИ НА СОЦІАЛЬНО ЗНАЧУЩІ ТОВАРИ

М’ясо та м’ясні вироби

Хліб

Борошно, крупи, макаронні вироби, цукор

Олія та яйця

Молочні вироби

Овочі

Пальне

V. ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ

Тарифи

Борги за ЖКП

VI. КРИМІНОГЕННА СИТУАЦІЯ

ВИСНОВКИ

  1. За період 2014–2017 рр. кількість населення Полтавської області зменшилося на 41 000 осіб. Негативна демографічна тенденція зумовлена насамперед критично низьким рівнем життя населення та суттєвим погіршенням криміногенної ситуації в області.

  2. Стрімке зростання злочинності, крім наднизького рівня розкриття злочинів (23,3 %), спричинений рекордним скороченням зайнятого населення за 2013–2017 рр. на 73 300 осіб,повальним ростом безробіття (на 37,7 %) та зменшенням кількості штатних працівників підприємств, установ й організацій Полтавської області (на 19,8 %).

  3. Значне зниження рівня життя населення області, крім росту безробіття, пов’язане зі стрімким зменшенням реальних доходів: заробітної плати – в 1,6 разів (із $ 374 до $ 234) та пенсії – в 2,4 рази $ 176 до $ 83). І все це – на фоні шаленого стрибка цін на соціально значущі товари (на 100–200 %) і тарифів на житлово-комунальні послуги (на 200–600 %).

  4. За останні чотири роки кожен із працюючих мешканців регіону втратив внаслідок знецінення заробітної плати в середньому по $ 8 952. Їхні загальні втрати сягнули понад $ 5,3 млрд.

  5. За останні чотири роки кожен із пенсіонерів області втратив у зв’язку зі знеціненням пенсії в середньому по $ 4 764.Загальні втрати пенсіонерів сягають понад $ 2,2 млрд.

  6. Крім катастрофічного падіння доходів населення, у регіоні значно погіршилася ситуація і зі своєчасною виплатою заробітної плати. Так, борги за період 2014–2016 рр. збільшилися на 101 % – із 14,93 млн грн на початок 2014 року до 32,7 млн станом на грудень 2017 року.

  7. Зумовлений антисоціальною політикою дисбаланс між доходами та необхідними для існування людини витратами призвів до зростання боргів населення області за житлово-комунальні послуги на 370 % – до 1718,1 млн грн. Крім того, незбалансована тарифна політика зумовила рекордні показники заборгованості бюджету перед надавачами житлово-комунальних послуг за субсидіями (в 46,8 разів) – з 31,5 млн грн до 1 475,4 млн грн.

___

ПРОПОЗИЦІЇ

  1. Термінове здійснення повної та справедливої індексації доходів населення за період 2014–2017 рр., за результатами якої середня заробітна плата по Полтавській області станом на травень 2018 року має бути 9 753 грн, а середня пенсія – 4 590 грн на місяць.

  2. Невідкладне двократне зниження тарифів на житлово-комунальні послуги шляхом зменшення податкового навантаження в структурі вартості газу, впровадження прозорого механізму моніторингу сфери енергетики та комунальних послуг, спрямування українського газу на задоволення потреб населення та посилення відповідальності монополій за неякісні послуги.

  3. Негайне відновлення державного регулювання та контролю цін на соціально значущі товари й послуги.

  4. Відсторонення від займаних посад та притягнення до відповідальності (у т. ч. кримінальної) посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування, дії або бездіяльність яких призвели до суттєвого погіршення рівня життя населення Полтавської області у 2014–2017 рр.: зростання безробіття та злочинності, падіння рівня доходів громадян та скорочення чисельності зайнятих осіб, підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги й цін на соціально значущі товари.

ГО «Публічний аудит»