Дослідження соціально-економічних змін в Одеській області за період 2014–2017 рр.

Протягом останніх чотирьох років в Україні тривають «реформи», які не оминули жодної галузі життя громадян і торкнулися кожної родини. Це період, за який можна повністю реформувати економічні, соціальні, правоохоронні та інші галузі в країні.

Тож, за допомогою офіційних статистичних даних проаналізуємо реальні результати реформ на прикладі Одеської області. Адже політики регулярно звітують про економічні успіхи, зростання добробуту громадян, соціальний захист, боротьбу з корупцією та злочинністю, прозорість і відкритість влади. Проте чи насправді це так?

У цьому дослідженні наведено динаміку змін демографічної ситуації в області; показників зайнятості та безробіття; доходів місцевих жителів (здійснено порівняння середньої реальної заробітної плати, номінальної та реальної, і так само пенсій). Крім того, вивчено, як змінювалися ціни на всі соціально значущі товари. На фоні цього проілюстровано, наскільки стрімко підвищилися тарифи на житлово-комунальні послуги за останні чотири роки. Наприкінці також проаналізовано, яка криміногенна ситуація склалася на території області.

Документ підготовлено на основі інформації, офіційно оприлюдненої Державною службою статистики України; Головним управлінням статистики у Одеській області; місцевою прокуратурою; НКРЕКП.

І. ДЕМОГРАФІЧНА СИТУАЦІЯ

ІІ. ЗАЙНЯТІСТЬ ТА БЕЗРОБІТТЯ

ІІІ. ДОХОДИ

ІV. ЦІНИ НА СОЦІАЛЬНО ЗНАЧУЩІ ТОВАРИ

М’ясо та м’ясні вироби

Хліб

Борошно, крупи, макаронні вироби, цукор

Олія та яйця

Молочні вироби

Овочі

Пальне

V. ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ

Тарифи

Борги за ЖКП

VI. КРИМІНОГЕННА СИТУАЦІЯ

ВИСНОВКИ

  1. За період 2014–2017 рр. населення Одеської області зменшилося на 13 738 осіб. Негативна демографічна тенденція викликана в першу чергу критично низьким рівнем життя населення та суттєвим погіршенням криміногенної ситуації в області.

  2. Стрімке збільшення показників злочинності в області, крім наднизького рівня розкриття злочинів (27,5 %), спричинене рекордним скороченням кількості зайнятого населення за 2014–2017 рр. (на 77 900 осіб), повальним безробіттям (ріст на 30 %) та зменшенням кількості штатних працівників підприємств, установ й організацій Одеської області (на 13 %).

  3. Значне погіршення рівня життя населення області, крім посилення безробіття, пов’язане зі стрімким падінням реальних доходів: заробітної плати – в 1,83 рази $ 430 до $ 235) та пенсії – у 2,2 рази $ 176,8 до $ 80,9) на фоні шаленого стрибка цін на соціально значущі товари (100–200 %) і завищення тарифів на житлово-комунальні послуги (200–600 %).

  4. За останні чотири роки кожен із працюючих мешканців Одещини втратив у результаті знецінення заробітної плати в середньому по $ 11 500. Їхні загальні втрати становлять понад $ 11,5 млрд.

  5. Кожен пенсіонер регіону втратив внаслідок знецінення пенсії в середньому по $ 4 830. Їхні загальні втрати – понад $ 3 млрд.

  6. Дисбаланс між доходами та необхідними для існування людини витратами, зумовлений антисоціальною політикою влади, призвів до зростання обсягів боргів населення області за житлово-комунальні послуги на 534 % (до 3 745,1 млн грн). Крім того, незбалансована тарифна політика призвела до рекордної заборгованості бюджету перед надавачами житлово-комунальних послуг за субсидіями (у 56 разів) – з 7,7 млн грн до 432,4 млн грн.

ПРОПОЗИЦІЇ

  1. Термінова реалізація повної та справедливої індексації доходів населення за період 2014–2017 рр., після якої середня заробітна плата по Одеській області має відповідати рівню 11 303 грн, а середня пенсія – 4 649,8 грн на місяць.

  2. Невідкладне двократне зниження тарифів на житлово-комунальні послуги шляхом зменшення податкового навантаження в структурі вартості газу, впровадження прозорого механізму моніторингу сфери енергетики та комунальних послуг, спрямування українського газу на задоволення потреб населення та посилення відповідальності монополій за неякісні послуги.

  3. Негайне відновлення державного регулювання та контролю цін на соціально значущі товари й послуги.

  4. Відсторонення від займаних посад та притягнення до відповідальності (у т. ч. кримінальної) посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування, дії або бездіяльність яких призвели до суттєвого погіршення рівня життя населення Одеської області протягом 2014–2017 рр.: посилення безробіття та злочинності, падіння рівня доходів громадян та скорочення чисельності зайнятих осіб, завищення розмірів тарифів на житлово-комунальні послуги й цін на соціально значущі товари.

ГО «Публічний аудит»