Дослідження столичних проблем: діяльність у сфері паркування

Наприкінці грудня 2016 року мер столиці звільнив очільника КП «Київтранспарксервіс» А. Шамрая. В одному з інтернет-видань вийшла стаття, яка починається зі слів: «Якщо паркувальну мафію не можна перемогти, то її слід очолити. Саме цей принцип взяв на озброєння мер Києва Віталій Кличко, передавши КП «Київтранспарксервіс» на відкуп старим «схемовикам» з багатим кримінально-корупційним минулим».

Як вказано в статті, все пізнається в порівнянні. Очікувати від будь-якого директора «Київтранспарксервісу», що за рік у паркувальному бізнесі буде наведено лад, все одно, що очікувати від будь-якого мера, що він за рік зуміє перетворити Київ, скажімо, на Лондон. Головне, чим відрізнявся Шамрай від маси своїх «попередників», це те, що він зайняв свою посаду, перемігши у відкритому конкурсі. Наскільки він був незалежний і прозорий – наступне питання, але прецедент певної відкритості паркувальної контори все ж був створений.

ПРИЧИНИ:

  • Збитковість комунального підприємства триває вже два роки.
  • Надходження бюджету від збору за паркування тільки зменшуються.
  • Альтернативні засоби сплати за паркування впроваджуються вкрай повільно.
  • Продовжуються втрати бюджетом коштів від нічного паркування.
  • Інвестиційні проекти з будівництва паркінгів досі не завершені.

Аналізом ситуації навколо комунального підприємства, відповідального за паркування в столиці, встановлено таке.

Для того щоб не було зайвих звинувачень у лобіюванні потрібних керівників та налагодженні якихось схем, достатньо проаналізувати результати діяльності та об’єктивно надати їм оцінку.

КП «Київтранспарксервіс» (далі – КП) належить до комунальної власності територіальної громади м. Києва, на його балансі перебуває понад 530 паркувальних майданчиків, 87 паркувальних автоматів, 25 одиниць транспорту,  24 070 машиномісць для паркування, працює 494 робітники.

Фінансові надходження КП отримує від основної діяльності – надання  послуг із користування  майданчиками  для  платного  паркування транспортних засобів (денне паркування) та надання на договірних умовах права на експлуатацію фіксованих місць для нічного паркування.

Фінансові результати підприємства протягом останніх п’яти років

2012 рік

1

2013 рік

2013

2014 рік

2014

2015 рік

2015

9 місяців 2016 року

2016

Наведенні таблиці свідчать, що левову частку витрат протягом останніх двох років становить собівартість реалізованої продукції. Так, у 2015–2016 рр. собівартість становила в середньому 95 % від усіх витрат, тоді як у 20122014 близько 80 %. 

Довідково: відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 № 318 до виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) включаються: прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці, інші прямі витрати, змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати. 

Тобто, до собівартості можливо віднести майже всі витрати КП із основного виду діяльності (з/п персоналу, закупівля матеріалів та обладнання тощо). Таким чином, за рахунок збільшення собівартості знизилися й результати діяльності КП.

фін.результати

Через такі результати діяльності підприємства втрачає й бюджет столиці.

Відповідно до ст. 10.2.1. Податкового кодексу України одним із місцевих зборів є збір за місця для паркування транспортних засобів.

Його розмір за останні чотири роки має тенденцію до суттєвого зниження, хоча зі статистичних показників кількості автомобілів у Києві та збільшення (хоч і несуттєвого) місць для паркування, результат має бути протилежний.

надходж. збору до бюджету

Так, протягом останніх трьох років збір за місця для паркування транспортних засобів знизився на 5,7 млн грн, або на 20 %.

 

Проблема отримання надходжень

Аналізуючи звіт «Київтранспарксервісу» щодо отриманих протягом 9 місяців 2016 року доходів від паркування в сумі 18,1 млн грн, можна припустити, що середнє надходження на день становить 67 тис. грн. Виходить, за паркування в день платять приблизно 9,5 тис. водіїв. Втім, такі цифри не можуть відповідати дійсності, і ось чому.

Відповідно до статистичної інформації, у столиці зареєстровано приблизно  1,2 млн автомобілів. Крім того, нараховується ще близько 300 тис. приїжджих авто, які зареєстровані в інших регіонах країни, але щоденно прибувають до Києва. Виходить, що в столиці щодня перебуває приблизно 1,5 млн транспортних засобів. Природньо, що не увесь цей транспорт одночасно рухається столичними дорогами. Проте, навіть якщо по дорогах Києва пересувається близько 1 млн транспортних засобів, частина авто має десь паркуватися. Більше того, за оцінками самого КП, потреба в паркомісцях у Києві перевищує 300 тис., і це не враховуючи тих машиномісць, які вже є в наявності.

У бюджеті міста на 2011 рік згідно з рішенням Київської міської ради від 30 грудня 2010 року № 573/5385 за КП було закріплено близько 90 тис. машиномісць для паркування (враховуючи майданчики для нічного паркування), а рішенням Київської міської ради від 23.06.2011 № 242/5629 «Про встановлення місцевих податків і зборів» (у редакції рішення Київської міської ради від 02.07.2015 № 667/1531) за КП закріплено близько 24 тис. машиномісць.

Таким чином, із наявних у місті ще з 2011 року паркувальних майданчиків на 90 тис. машиномісць, реально КП на сьогодні охоплює лише 27 % – близько 24 тисяч.

Відповідно до положень статуту «Київтранспарксервісу», предметом його діяльності є, зокрема, експлуатація; утримання мережі паркінгів, автостоянок, місць для паркування та інших об’єктів дорожнього сервісу в м. Києві, які в установленому законом порядку передали КП; освоєння паркувального простору в місті Києві.

Директор КП несе персональну відповідальність за виконання покладених на нього виконавчим органом Київської міської ради (Київською  міською державною адміністрацією) повноважень, завдань, визначених Статутом, формування та виконання фінансових планів, дотримання фінансової дисципліни, ефективне використання та охорону комунального майна, закріпленого за КП.

Таким чином, керівники «Київтранспарксервісу» в останні роки, діючи всупереч інтересам служби, не вживали заходів щодо здійснення належної діяльності зі збору плати за паркування транспортних засобів на всіх паркувальних майданчиках, що є причиною систематичного недоотримання коштів КП.

Тобто, якщо середня плата за денне паркування становить 7 грн, КП може щоденно отримувати надходжень близько 380 тис. грн (65 тис. місць × 7 грн), або 136 млн грн на рік. Це майже в 6 разів більше, ніж отримується на сьогодні.

співвідношення щорічних надх

Отже, надходження КП залежать від законного проведення діяльності на всіх майданчиках, повного відображення в звітності всього транспорту, що паркується, та передачі всіх отриманих коштів до каси, а відтак – до бюджету.

Дослідження інвестиційного проекту з будівництва паркінгів

У столиці вже декілька років діють інвестиційні проекти з будівництва паркінгів за низкою адрес.

Так, розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 04.04.2013 № 461 затверджено результати конкурсу щодо залучення інвестора до будівництва паркінгу з об’єктами транспортної інфраструктури та/або обслуговування населення на просп. Академіка Палладіна, 23 у Святошинському районі, переможцем визначено ТОВ «Паркінг-Київ».

Відповідно до техніко-економічних показників об’єкта інвестування, орієнтовна вартість будівництва становила 3 931 996,40 грн (без ПДВ), із них витрати на контрольно-пропускні пункти – 14 400,00 грн, асфальтне покриття – 3 240 000,00 грн, елементи благоустрою – 85 310,00 грн, механізований шлагбаум – 16 286,40 грн, тимчасові споруди для розміщення об’єктів транспортної інфраструктури – 576 000,00 грн.

Строк дії договору становив 5 років. Увесь цей строк інвестор мав здійснювати експлуатацію та управління паркувальним простором на об’єкті.

Приблизні розрахунки засвідчували привабливість зазначеного інвестування для приватної структури та втрати міста: паркінг розрахований на 500 машиномісць, вартість паркування – приблизно 15 грн на день для 1 авто (вказаний паркінг розрахований на машини з передмістя і розміщення їх на увесь робочий день). Інвестор мав право на отримання всієї виручки, що становить приблизно 7 500 тис. грн на день або  2 737 500 грн на рік, за весь час дії договору протягом 5 років Інвестор міг би отримати надходження в сумі близько 13 687 500 грн, що майже в 3,5 рази більше вкладених коштів, тобто доходність проекту перевищує 200 %.

Більше того, орієнтовна сума інвестицій також може бути завищена, оскільки середня вартість 1 кв. м асфальту з укладкою та підготовкою на той час становила 120 грн (із ПДВ), а враховуючи необхідність укладки асфальтовим покриттям площі 12 960 кв. м, ціна могла становити 1 244 160 грн (без ПДВ), різниця – 1 995 840 грн. Тобто, фактичні затрати на основний матеріал були б у два рази менші, ніж передбачені інвестиційним проектом, тому затрати Інвестора могли б становити приблизно 2 млн грн.

Таким чином, вкладаючи в проект 2 млн грн, Інвестор мав право на отримання близько 14 млн грн за 5 років – відповідно, ці кошти втрачало б комунальне підприємство.

45

Оскільки місту вкрай необхідні паркінги для отримання додаткових надходжень та розвантаження транспортної мережі, можна зробити висновок, що за умови отримання вищенаведених надходжень будівництво паркінгів можливе за рахунок коштів КП, без залучення сумнівних інвестиційних проектів.

З огляду в тому числі на вищевказане, наведений проект не реалізовано. Рішенням Київської міської ради № 691/1695 від 20 грудня 2016 року земельну ділянку по просп. Академіка Палладіна, 23 у Святошинському районі м. Києва передано комунальному підприємству «Київтранспарксервіс» для паркування автотранспорту, облаштування відкритої автостоянки з об’єктами транспортної інфраструктури та обслуговування населення.

Крім того, розпорядженнями КМДА № 645-648 від 26 травня 2014 року затверджені переможці інвестконкурсів із будівництва багаторівневого паркінгу з торгово-офісними центром (ТОЦ) на просп. Оболонському навпроти будинку № 20, а також підземного паркінгу з громадськими приміщеннями, гостьовою автостоянкою на просп. Академіка Глушкова, 1 (поблизу ст. м. «Виставковий центр»), а саме – ТОВ «СВП-груп». Переможцями в конкурсі з будівництва багаторівневих паркінгів із ТОЦ по проспекту Оболонському, 6, і на перетині вул. Бальзака і вул. Данькевича визнані ТОВ «Київ-Арт».

Проте станом на грудень 2016 року вказані проекти досі не реалізовані, строки інвестування порушуються, тому необхідно вивчити питання доцільності існування зазначених інвестиційних проектів, врахувавши наведені приклади того, що вони невигідні місту. 

За умови самостійного будівництва паркінгів КП «Київтранспарксервіс» надходження можуть становити близько 37 тис. грн на день, 1,1 млн грн на місяць та 13,5 млн грн на рік. Тобто, будівництво пяти паркінгів при прозорих витратах окупиться майже за рік.

46

Джерела підвищення дохідності КП «Київтранспарксервіс»

  1. Денне паркування

1) усунення розбіжностей між рішеннями Київської міської ради від 30 грудня 2010 року № 573/5385 та від 23.06.2011 № 242/5629 в частині кількості машиномісць, закріплених за КП;

2) поширення контролю над всіма майданчиками з 90 тисячами машиномісць «Київтранспарксервісом»;

3) відповідальність керівника підприємства за недосягнення результатів;

4) широке інформування про можливості безготівкового розрахунку через мобільні додатки, встановлення відеоконтролю за кількістю припаркованого авто.

  1. Нічне паркування

У Києві фактична кількість машиномісць на майданчиках для нічного паркування авто вночі – 57 250. Місто отримує від нічного паркування 6,5 грн із паркомісця, тому приблизна сума тільки від нічного паркування – 135,8 млн грн на рік.

Нічне паркування може бути основним джерелом підвищення дохідності господарської діяльності КП «Київтранспарксервіс». Тому вбачається за необхідне самостійно здійснювати діяльність на майданчиках для нічного паркування.

47

Так, між комунальним підприємством та суб’єктом господарювання укладається договір про надання права на експлуатацію фіксованих місць паркування, відповідно до якого Підприємство надає СГД право на організацію та експлуатацію місць для платного паркування транспортних засобів та спеціальних місць для безкоштовного паркування на паркувальному майданчику. Згідно з договором плата становить 6,50 грн за одне місце для платного паркування за добу, тобто СГД перераховує 6,50 грн КП «Київтранспарксервіс» за кожну припарковану машину на ніч.

Як було вказано вище, на сьогодні в Києві декілька сотень майданчиків для нічного паркування на 57 тис. місць. Суб’єктами господарювання встановлено ціну за паркування, яку платить власник автомобіля, – у середньому йдеться про 15 грн на ніч.

Таким чином, якщо КП «Київтранспарксервіс» змінить практику передачі вказаних місць СГД та самостійно надаватиме послуги з нічного паркування за нинішньою вартістю 15 грн/ніч, то можливі надходження становитимуть 855 тис. грн на день, 25 млн грн на місяць та 307 млн грн на рік.

Якщо зробити тариф більш пільговим у розмірі 12 грн/ніч, то можливі надходження становитимуть 684 тис. грн на день, 20,5 млн грн на місяць,
246 млн грн у рік.

48

Задля досягнення наведених результатів, із метою виключення людського фактору та надходження всіх коштів до каси КП на майданчиках для нічного паркування необхідно встановити камери відеоспостереження та електронні лічильники машин на в’їзді (комплект для автоматизації парковки коштує близько 35 тис.  грн – це 20 днів її роботи), жодних інших додаткових витрат непотрібно, оскільки всі майданчики загалом огороджені.

3. Невраховані ділянки

Також відповідно до наявної інформації в столиці функціонує близько 190 паркувальних майданчиків на проїзній частині доріг без дозвільних документів на орієнтовну кількість машиномісць у розмірі 21 тис.

Якщо вказані майданчики передати КП «Київтранспарксервіс» шляхом внесення змін до рішення Київської міської ради від 23.06.2011 № 242/5629 про доповнення Переліку паркувальних майданчиків новими, була б можливість додатково отримувати приблизно 147 тис. грн у день (якщо брати до розрахунку середню вартість паркування у розмірі 7 грн), або 4,4 млн грн на місяць (52,9 млн грн у рік).

49

ВИСНОВКИ:

  • На сьогодні «Київтранспарксервіс» «проїдає» зароблені кошти, працює не для міста, а за останні чотири роки й взагалі почало акумулювати збитки, які досягли 5 млн грн.
  • КП апріорі не може бути збитковим. Від такого фінансового стану втрачає і бюджет, оскільки надходження від збору за паркування знизилися на 20 % протягом останніх трьох років.
  • Паркувальний бізнес у столиці дуже прибутковий, але внаслідок бездіяльності керівництва КП до бюджету не надходять кошти в сумі близько 365 млн грн у рік.
  • Тільки за рахунок нічного паркування бюджет міста може отримувати близько 200 млн грн у рік.
  • Інвестиційні проекти щодо будівництва паркінгів не запрацювали, хоча за рахунок цієї діяльності КП матиме додатково приблизно 13 млн грн у рік (це майже половина від його теперішніх фінансових результатів).

ПРОПОЗИЦІЇ:

  • Департаменту транспортної інфраструктури підготувати проведення нового прозорого конкурсу на посаду керівника «Київтранспарксервісу», у контракті визначити умови відповідальності, у тому числі фінансової, за недосягнення результатів.
  • Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту оперативно (щомісячно/щоквартально) перевіряти фінансову звітність КП, щоб вчасно реагувати на випадки неефективної діяльності.
  • Департаменту транспортної інфраструктури, КП «Київтранспарксервіс» підготувати рішення для переходу на самостійне здійснення діяльності на майданчиках для нічного паркування, розширення переліку таких майданчиків.
  • Департаменту суспільних комунікацій виконати широке інформування автомобілістів для популяризації сплати на паркування за допомогою електронних приладів.
  • Департаменту економіки та інвестицій, Юридичному управлінню, Департаменту фінансів переглянути дійсні інвестиційні договори щодо будівництва паркінгів. За умови невиконання зобов’язань інвесторами вирішити питання щодо їх розірвання та розробки проектів будівництва власними силами за кошти місцевого бюджету та «Київтранспарксервісу» задля здійснення діяльності на таких об’єктах комунальним підприємством.