Дослідження столичних проблем: стан дорожнього покриття навесні 2017 року

На початок 2015 року в Києві 90 % доріг потребували ремонту. Загальна протяжність доріг – 1600 км; деякі останній раз ремонтувалися ще 50–60 років тому. Протягом 2014 року було відремонтовано 14 вулиць, які перебували в найжахливішому стані. За 2015 рік відремонтовано близько 30 вулиць. У 2016 році капітальний ремонт відбувся на 50 вулицях Києва, також завершено поточний ремонт у 180 дворах столиці. Це величезний об’єм коштів – на ремонт протягом року витрачено більше 1 млрд грн із міського бюджету.

Незважаючи на такі величезні витрати, наприкінці лютого 2017 року з потеплінням поширились повідомлення про те, що 89,9 % вулиць і доріг Києва вимагають негайного ремонту. Причина – неконтрольований рух великовагового транспорту дорогами столиці, різке та часте зниження температури повітря, перевищення в декілька разів міжремонтних термінів виконання капітального ремонту (деякі ділянки вулично-дорожньої мережі міста не ремонтувалися останні 30 років).

Оскільки на ремонт доріг виділяються великі асигнування, а щовесни стан дорожнього полотна є дедалі гіршим, дуже гостро постає питання контролю якості виконання робіт, а відповідно, ефективності використання бюджетних коштів.

Спеціалісти КК «Київавтодор» доволі часто фіксують недоліки, які роблять підрядні організації під час ремонту столичних вулиць. Тому комунальній установі, а також КМДА необхідно здійснювати досить плідну претензійну роботу стосовно виконавців, накладати зобов’язання щодо переробки неякісних робіт за власний рахунок підрядників.

ПРИЧИНИ:

  • капітальний ремонт проведено тільки на одиницях вулиць;
  • продовження практики ямкового ремонту без проведення відновлення всього полотна, якого потребує більшість столичних доріг;
  • недодержання виконавцями вимог щодо якості робіт, заниження строків гарантійної експлуатації;
  • відсутність контролю за роботами, зокрема стягнення штрафних санкцій у випадку проведення неякісних робіт;
  • замовлення робіт у підприємств-«прокладок», які не виробляють відповідні товари, а тому не можуть забезпечити їх якість.

Загальна ситуація в столиці така: в задовільному стані дороги залишилися лише там, де вони були капітально відремонтовані влітку. Усі інші магістралі, у тому числі ті, де здійснювався ямковий ремонт, наразі в нових ямах, що утворилися після прибирання снігу.

Проте до якості доріг, зокрема покриття проїзної частини, застосовуються спеціальні вимоги – ДСТУ 3587-97, введені в дію наказом Держстандарту України від 31 липня 1997 року № 441.

Так, згідно з п. 3.1 покриття проїзної частини не повинно мати осідань, вибоїн, напливів чи інших деформацій, що утруднюють рух транспортних засобів.

Стан покриття проїзної частини та інших елементів дороги повинні перевірятися організаціями, які їх експлуатують, – щодекадно.

Гранично допустимі пошкодження площі покриття, а також терміни ліквідації з моменту їх виявлення повинні відповідати наведеним у таблиці нижче.

1

Відповідно до п. 3.1.2 гранична глибина окремих осідань, вибоїн не повинна перевищувати 4 см для доріг І–III категорій і груп А, Б вулиць і доріг населених пунктів.

У разі перевищення зазначених розмірів окремих осідань, ям, вибоїн, напливів терміни їх ліквідації не мають перевищувати зазначені в таблиці вище, тобто 5 діб.

Враховуючи викладені положення нормативних актів щодо якості дорожнього полотна, наявних пошкоджень, слід констатувати, що відповідними експлуатаційними організаціями не додержуються строки відновлення та ліквідації пошкоджень, що в свою чергу впливає на безпеку дорожнього руху.

І. Фінансування

Протягом останніх трьох років досягається постійне зростання видатків на транспорт та дорожнє господарство: з 664 млн грн у 2013 році до 2,5 млрд грн у 2016 році.

2

За інформацією КК «Київавтодор», загалом упродовж 2016 року проведено капітальний ремонт 188 міжквартальних проїздів та прибудинкових територій. Корпорація в минулому році  вперше за багато років у рамках виконання робіт із поточного ремонту вулично-дорожньої мережі суттєво збільшила об’єми робіт із середнього ремонту, який, на відміну від дрібного ремонту, виконується великими картами, внаслідок чого покращується технічний стан та подовжується термін експлуатації покриття вулиці чи дороги.

Протягом минулого року проведено роботи з відновлення дорожнього покриття на 50-ти об’єктах середнього ремонту, зокрема на вул. Ярославів Вал, Золотоворітському проїзді, вул. Преображенській, вул. Старонаводницькій,
вул. Архітектора Вербицького, вул. Введенській, вул. Солом’янській,
пров. Тараса Шевченка, вул. Ісаакяна, вул. Костьольній, вул. Генерала Ватутіна, площі Великої Вітчизняної війни, бульварі Верховної Ради, вул. Робітничій та на інших об’єктах.

За плановими показниками, в столиці відремонтували 52 дороги. Це понад 200 км доріг, або 14 % від загальної протяжності, що вказує на хороший темп.

Для порівняння, у 2014 році відремонтували Амурську вулицю, Бориспільську, Бальзака, Стуса, Празьку, вулицю Народну, Тулузи. Загальна довжина всіх вулиць, на яких проводився ремонт, – 15 км.

У 2015 році було відремонтовано в рамках поточного ремонту 300 тис. кв. м доріг, у рамках капітальної реконструкції – 41 об’єкт, або 808 тис. кв. м дорожнього покриття. Тобто, близько 69 км від усієї протяжності доріг столиці.

3

Таким чином, вперше за багато років у Києві спостерігається позитивна динаміка ремонту доріг: із 2014 року темпи ремонту підвищилися майже в 13 разів. Більше того, вперше за 36 років проведено капітальний ремонт проспекту Перемоги.

За умови стабільного фінансування та збільшення обсягів робіт у заданій прогресії виконати ремонт на всіх ділянках можливо досить швидко – впродовж 3–4 років.

 ІІ. Якість та перевірка

Окрему увагу при таких обсягах ремонту необхідно приділяти якості. Проспект Перемоги робила турецька компанія і дала гарантію на покриття 5 років, в разі проблем за договором вони зобов’язані ремонтувати все за свій рахунок. Нові технології дозволяють стелити асфальт в різних погодних умовах, і тому в КК «Київавтодор» також дали на усі ділянки 5 років гарантії.

Збільшення строку гарантійної експлуатації

4

Крім того, ремонтування асфальтового покриття також впливає і на статистику дорожнього – транспортних пригод у столиці. Так, за даними управління Держстату у м. Києві з 2013 року по 2015 їх кількість зменшилась на 16 %.

5

До того ж, на поточний рік запланована глобальна реконструкція Кільцевої дороги. З огляду на темпи, які продемонстровано при ремонтуванні проспекту Перемоги, цілком реально, що окружна дорога незабаром також отримає нормальне покриття.

Проте, за умови наведеного, колосального фінансування необхідно не забувати про контроль за якістю робіт.

Так, за інформацією Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА в 2015 році при проведені позапланових аудитів були встановленні порушення у вигляді завищення вартості та обсягів виконаних будівельно-монтажних робіт у зазначених підрядників: ПП «Автомагістраль», ПП «Київшляхбуд», ПрАТ «Броварське шляхо-будівельне управління №50», проте їх знову допущено до участі у торгах у 2016 році.

Щодо закупівель матеріалів для ремонту (асфальтобетон) комунальне автотранспортне підприємство №273904 «Київавтодору» у травні поточного року за результатами тендеру замовило ТОВ «Будівельна компанія «Ескадор» (Одеса) асфальтобетону на 49,54 млн грн. Торік асфальт замовляли приблизно на 7-11% дешевше у ТОВ «СБМУ «Підряд» (м. Київ).

Власником одеської «БК «Ескадор» є вірґінський офшор «Лонгрідж Трейдінг Лімітед».

Таким чином, у торгах з ремонту асфальтового покриття та постачання компонентів для такого ремонту досить часто виграють фірми з офшорними власниками, хоча неодноразово говорилось, що такі поточні ремонти можуть проводити комунальні підприємства – шляхово-експлуатаційні управління районів, оскільки у них є наявна база, обладнання, досвід тощо. Гроші у такому випадку залишались би у межах бюджету столиці.

ІІІ. Що треба робити?

  1. Термінова ліквідація пошкоджень для безпеки водіїв

Стан та якість доріг у населеному пункті – пряма зона відповідальності дорожньо-експлуатаційних організацій підконтрольних міській владі. Ніяких відмовок щодо факторів бути не може:

  • неконтрольований рух вантажного транспорту – обмежуйте;
  • перепади температур – готуйте дорожнє покриття до зимового періоду за допомогою спеціальних засобів;
  • головніше – застосовуйте надані законом повноваження щодо контролю за якісним відновленням та ремонтом доріг. 

Оскільки на даний час 90 % доріг столиці не відповідають вимогам ДСТУ 3587, нормативні терміни ремонту не додержуються, не виконується  зобов’язання щодо забезпечення зручних і безпечних умов руху, діяльність дорожньо-експлуатаційних організацій, користувачів дорожніх об’єктів та спеціалізованих служб організації дорожнього руху м. Києва слід визнати невідповідною вимогам Закону України «Про автомобільний транспорт», Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, виходячи з наступного.

Так, відповідно до ст. 19 Закону України «Про автомобільний транспорт» основними обов’язками органів  місцевого самоврядування  у частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є, зокрема, організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів за встановленими для них будівельними нормами, державними стандартами та нормами.

Згідно зі ст. 21 вказаного Закону органи місцевого самоврядування, що управляють функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, відповідають, зокрема, за:

- стан вулиць і доріг міст та інших населених пунктів відповідно до діючих норм, у тому числі щодо безпеки руху транспортних засобів і пішоходів;

– якість робіт з проектування, будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів.

Відповідно до п. 5 Постанови КМУ від 30 березня 1994 року № 198 «Про затвердження Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони» власники дорожніх об’єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації, користувачі дорожніх об’єктів та спеціалізовані служби організації дорожнього руху зобов’язані забезпечувати зручні і безпечні умови руху, сприяти збільшенню пропускної спроможності дорожніх об’єктів, запобігати травмуванню учасників дорожнього руху, пошкодженню транспортних засобів і дорожніх об’єктів, забрудненню навколишнього середовища.

Згідно п. 11 вказаної постанови власники дорожніх об’єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації зобов’язані, зокрема:

–   своєчасно і якісно виконувати експлуатаційні роботи відповідно до технічних правил з дотриманням норм і стандартів з безпеки руху;

–   постійно контролювати експлуатаційний стан усіх елементів дорожніх об’єктів та негайно усувати виявлені пошкодження чи інші перешкоди в дорожньому русі, а за неможливості це зробити – невідкладно позначити їх дорожніми знаками, сигнальними, огороджувальними і направляючими пристроями відповідно до діючих нормативів або припинити (обмежити) рух;

–   контролювати якість робіт, що виконуються підрядними організаціями.

Пункт 38 зазначеної Постанови наголошує, що основними вимогами до транспортно-експлуатаційного стану дорожніх об’єктів є відповідність контрольованих показників окремих їх елементів і об’єктів у цілому
ДСТУ 3587,
положення якого наводились на початку аналізу.

Порядок проведення ремонту доріг чітко регламентований Технічними правилами ремонту і утримання вулиць та доріг населених пунктів, затвердженими Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 54 від 14.02.2012 року.

Так, за повідомленням КК «Київавтодор», на минулому тижні роботи з ліквідації аварійно-небезпечних руйнувань дорожнього покриття проводились на просп. Соборності, вул. Новокостянтинівській, вул. Олени Теліги, Набережному шосе, вул. Олександра Архипенка, Кільцевій дорозі,
просп. Генерала Ватутіна, Броварському просп., на з’їзді з просп. Науки на
вул. Саперно-Слобідську, мосту Метро та інших ділянках вулично-дорожньої мережі.

Технологія дозволяє виконання ремонтних робіт в зимовий період при температурі від нуля градусів до мінімального значення, тобто в екстремальних умовах. Існує кілька груп матеріалів для аварійного ямкового ремонту: гарячі та холодні асфальтобетонні суміші, холодні органо-мінеральні та бітумо-мінеральні суміші спеціального складу, а також литі гарячі асфальтобетонні суміші.

Навесні ямковий аварійний ремонт виконують холодними й гарячими сумішами. Асфальтобетонні суміші можна застосовувати навіть при 15-тиградусному морозі, а деякі – й при -30 С.

Більше того, технологія також дозволяє видаляти вологу з ям, куди укладають суміш, тож роботи можна проводити через деякий час після дощу (мокрого снігу).

Гарантійний термін виконаного у такий спосіб аварійного ямкового ремонту становить 3-4 місяці.

Саме в таких роботах є негайна потреба у столиці, можливо говорити про те, що це тимчасові пломбування доріг до масштабних робіт наприкінці весни та влітку. Більше того, про наявність обов’язку проведення у тому числі і таких робіт, говорить наведений аналіз вимог законодавства.

Дорожньо-експлуатаційним організаціям слід привести свою роботу у відповідність до вимог нормативних документів щодо якості дорожнього покриття, оскільки від цього, в першу чергу, залежить безпека руху, відповідно здоров’я водіїв.

Вказаного можливо добитись також при забезпеченні ефективного контролю за роботою під час ремонту, не виправляючи недоліки кожної весни.

  1. Контроль за якістю середнього ремонту

Дієвим та необхідним заходом є мотивована претензійна робота з боку замовників дорожніх робіт щодо усунення виявлених під час прийняття робіт порушень за рахунок підрядних організацій та стягнення штрафних санкцій за неналежне виконання умов договору. Наразі такий захід впливу фактично не застосовується, хоча він матиме найефективніший результат.

Відповідно до договорів між КК «Київавтодор» та виконавцями робіт з проведення поточних (середніх) ремонтів або послуг з поточного ремонту міжквартальних проїздів та прибудинкових територій, виконавці зобов’язані за власний рахунок усунути недоліки та дефекти, що були виявлені протягом гарантійного строку, загальний термін якого – 3 роки.

Так, у одному з проектів договорів на середній ремонт є Розділ 16, наступного змісту.

16. Гарантійний строк експлуатації об’єкта

16.1. Виконавець гарантує експлуатацію об’єкта протягом гарантійного строку, який становить на:

- влаштування тонкошарового покриття типу «Мультимак» – 3 роки

Перебіг гарантійних строків розпочинається з дня підписання Замовником Актів приймання виконаних будівельних робіт (ф. КБ-2в).

16.2. У разі виявлення впродовж гарантійного строку недоліків та дефектів, відповідальність за які несе Виконавець, Замовник зобов’язаний без затримки сповістити про це Виконавця і запросити його для складання відповідного Акта з визначенням у ньому термінів усунення виявлених недоліків та дефектів.

16.3. У разі відмови Виконавця від участі у складанні Акта, Замовник має право зробити це за участю третьої сторони і надати Акт для усунення недоліків і дефектів Виконавцю.

16.4. Виконавець зобов’язаний за власний рахунок усунути недоліки та дефекти, відповідальність за які він несе, що були виявлені протягом гарантійного строку, в терміни, визначені Замовником.

16.5. Гарантійний термін продовжується на час, упродовж якого об’єкт не міг використовуватися внаслідок усунення недоліків та дефектів, відповідальність за які несе Виконавець.

16.6. Якщо Виконавець не забезпечить усунення у визначені терміни виявлених недоліків та дефектів, відповідальність за які він несе, Замовник може зробити це сам або запросити іншого виконавця із компенсацією витрат на виконання цієї послуги за рахунок Виконавця.

Вибірковий аналіз договорів з закупівлі «Послуги щодо благоустрою території. Благоустрій доріг і шосе (Послуг з поточного ремонту міжквартальних проїздів та прибудинкових територій за адресою: вул. Ружинська, 10-12 в Шевченківському районі м. Києва)» вказує на те, що у підписаних договорах також є обов’язок виконавця робіт проводити протягом трирічного гарантійного строку усунення дефектів. У разі ухилення від таких робіт, замовник може здійснити усунення пошкоджень асфальту за власний кошт та вимагати компенсації витрат від виконавця за договором.

6

7

Основними положеннями договорів повинні також бути штрафні санкції:

  • особи, які здійснювали нагляд (контроль) та прийняли неякісні роботи, сплачують штраф у десяти/двадцяти кратному розмірі від суми, яку потрібно витратити на усунення дефектів;
  • виконавець робіт не тільки усуває дефекти за власний рахунок, а ще і сплачує штраф у десяти/двадцяти кратному розмірі від суми, яку потрібно витратити на усунення дефектів.

Враховуючи наведені положення договорів, КК «Київавтодор», районним ШЕУ необхідно під час ліквідації дефектів на дорожньому полотні визначати рівень відповідальності виконавців робіт (за умови замовлення робіт з усунення дефектів покриття протягом останніх двох років), складати відповідні акти та вживати заходи реагування до суб’єктів господарювання – виконавців робіт.

У свою чергу, представники КМДА (Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту, Департамент транспортної інфраструктури) повинні контролювати діяльність дорожньо-експлуатаційних організацій у вказаному питанні, оскільки збільшення фінансування дорожніх робіт у 4 рази на сьогодні не призвело до відповідного зростання якості дорожнього покриття.    

  1. Контроль під час проведення робіт

Влітку 2016 року з’явилась інформація, що відповідні дорожньо-експлуатаційні організації у столиці відмовляються від ямкового ремонту, скільки закуплене у 2015 році обладнання дозволяє заливати тріщини асфальтобетонного покриття, попереджаючи його руйнування та утворення ям.

Заливка швів дає змогу зберегти дорогу від ямкового ремонту на тривалий час, як наслідок, зекономити бюджетні кошти. Гарантія на таку заливку – 5 років.

Як було заначено вище, порядок проведення ремонту доріг чітко регламентований Технічними правилами ремонту і утримання вулиць та доріг населених пунктів, затвердженими Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 54 від 14.02.2012 року.

Розділ VI «Ремонт дорожніх одягів» регламентує, у тому числі, порядок закладання вибоїн, застосування матеріалів, їх якість, кількість тощо.

Враховуючи доволі часті випадки виконання неякісних робіт, які вже фіксувались представниками замовника (КК «Київавтодор», районні ШЕУ) на сьогодні є вкрай важливим забезпечувати участь/присутність під час ремонту асфальтового покриття представнику замовників, для оперативного реагування на випадки технологічного процесу.

У договорах на ремонт доріг слід напряму передбачати участь представників замовників, неухильність від виконання їх зауважень та усунення недоліків. Розрахунково-касові документи не підписуються, виплати за виконанні роботи не проводяться без «візи» Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту. 

Ураховуючи викладене, можливо зробити наступні висновки:

  • За три роки у столиці фінансування дорожнього господарства збільшилось майже у 4 рази – з 664 млн грн до 2,4 млрд грн;
  • Досягнуто вражаючої динаміки темпів ремонту асфальтового покриття: ріст у 13 разів – з 15 км у 2014 році до 200 км у 2016 році;
  • Вперше за 36 років проведено капітальний ремонт проспекту Перемоги – центральної дорожньої артерії столиці;
  • Проте на сьогодні кількість не переросла в якість, збільшення фінансування у 4 рази не відобразилась на пропорційний кількості якіснішого асфальтового покриття – до 90 % доріг не відповідають вимогам ДСТУ;
  • Договори на виконання ремонтних робіт не передбачають штрафних санкцій за настання гарантійних випадків для виконавців робіт, хоча це є самим дієвим інструментом у прагненні до виконання якісних робіт;
  • На початок 2017 року знов таки наявна оперативна необхідність усунення дефектів дорожнього покриття на багатьох ділянках;
  • Більше уваги приділяти гарантійному ремонту доріг, тобто моніторингу якості та усунення дефектів (вибоїн, ям) за кошти виконавців ремонтів у минулі періоди;
  • Необхідно забезпечити під час поточних ремонтів участь представника замовника для оперативного реагування на випадки недодержання технологічного процесу ремонту.

Рекомендації

  1. КК «Київавтодор», Комунальним підприємствам – районним ШЕУ по ремонту та утриманню автомобільних шляхів забезпечити оперативне усунення дефектів дорожнього покриття у відповідності до вимог нормативних актів, у тому числі з питань безпеки дорожнього руху.
  2. Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту перевірити проведені протягом 2016 року закупівлі КК «Київавтодор» на ремонт асфальтового покриття, проведені роботи на суму понад 1 млрд грн, у тому числі за рахунок досліджень якості використаних при проведенні ремонту матеріалів.
  3. Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту, Юридичному управлінню, КК «Київавтодор» перевірити якість виконаних робіт щодо ремонту асфальтового покриття, проведених підрядними організаціями протягом 2016 року, у випадку виявлення порушень підготувати мотивовані претензії щодо усунення порушень коштом підрядних організацій та стягнення штрафних санкцій за неналежне виконання умов договору.
  4. Юридичному управлінню, КК «Київавтодор» підготувати зміни до договорів з ремонту асфальтового покриття щодо накладення фінансових санкцій на виконавців робіт при виявленні дефектів протягом гарантійного строку.
  5. Юридичному управлінню, КК «Київавтодор» вирішити питання щодо недопущення у подальшому до виконання робіт підрядних організацій, які допускали порушення під час дії раніше укладених договорів.
  6. Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту забезпечити у подальшому перевірку укладених договорів, повноту виконаних робіт до здійснення фактичних розрахунків за ними.

ГО «Публічний аудит»