Дослідження столичних проблем: стан виконання міського бюджету за шість місяців 2017 року

У цьому дослідженні «Публічний аудит» проаналізував якість виконання міського бюджету Києва протягом І півріччя 2017 року та порівняв її з аналогічним періодом 2016 року.

Відповідно до рішення Київської міської ради «Про бюджет міста Києва  на 2017 рік» від 12.12.2016 № 554/1558 (зі змінами й доповненнями, внесеними рішеннями Київської міської ради від 09.02.2017 № 836/1840, від 25.04.2017 № 289/2511, від 25.05.2017 № 416/2638), дохідна частина бюджету Києва має становити в цьому році 41,2 млрд грн, у тому числі доходи загального фонду бюджету – 38,4 млрд грн, доходи спеціального фонду – 2,8 млрд грн, у тому числі бюджету розвитку – 605 млн грн.

Видаткова частина – 44,8 млрд грн, у тому числі видатки загального фонду – 31,4 млрд грн, видатки спеціального фонду – 13,4 млрд гривень.

Профіцит загального фонду – 7,05 млрд грн, дефіцит спеціального фонду бюджету – 10,6 млрд грн.

Аналіз ситуації щодо виконання бюджету в І півріччі 2017 року в порівнянні з плановими показниками та аналогічним періодом минулого року вказав на таке.

Так, за оперативними даними, станом на 1 липня 2017 року бюджет міста виконано на 103,2 % до відповідного плану на січень–червень. Приріст проти 2016 року становив 24 %. Фактичні надходження станом на 01.07.2017 – 22,6 млрд грн, тоді як у 2016 році вони становили 18,2 млрд грн.  

І. Позитивні зрушення

Фактичне виконання бюджету станом на 01.07.2017 року становить 103,2 % до плану на січень–червень поточного року. У свою чергу, отримані доходи бюджетом міста Києва у І півріччі 2017 року збільшилися на
4,4 млрд грн у порівнянні з аналогічним періодом 2016 року.

1

«Публічний аудит» проаналізував статті доходів бюджету та з’ясував, за рахунок чого отримано профіцит у 2017 році. Крім того, аудитори проаналізували показники дохідної частини бюджету.

Отже, по-перше, збільшилися податкові надходження:

2

Левову частку в податкових надходженнях має Податок на доходи, на прибуток та на збільшення ринкової власності.

Так, заплановано на І півріччя 2017 року – 7 999,6 млн грн, станом на 01.07.2017 фактичне виконання – 8 142,6 млн грн, у І півріччі 2016 – 6 303,1 млн грн.

Збільшення затверджених показників вдалося досягти завдяки змінам до Податкового кодексу України в 2016 році та підвищенню мінімальної заробітної плати до 3200 грн з 1 січня 2017 року.

3

Водночас збільшилися обсяги й місцевих податків, зокрема плата за землю: у середньому станом на 01.07.2017 ріст становив 3 % від плану на 6 місяців 2017 року до аналогічного періоду 2016 року – майже 4 %.

4

ІІ. Неподаткові надходження

Так, за І півріччя цього року завдяки вказаному виду надходжень бюджет отримав 1,97 млрд грн, тоді як у 2016 році ця сума становила 1,91 млрд грн, а план на 6 місяців 2017 року становив 1,13 млрд грн.

5

Майже 60 % від неподаткових надходжень становлять власні надходження бюджетних установ, але за І перше півріччя 2017 року цей показник проти аналогічного періоду минулого року помітно погіршився.

*Довідково: власні надходження бюджетних установ – кошти, отримані в установленому порядку бюджетними установами як плата за надання послуг, виконання робіт, гранти, дарунки та благодійні внески, а також кошти від реалізації продукції чи майна й іншої діяльності.

6

Із одного боку, план за надходженнями перевиконано на 33 %, а з другого – не досягнуто минулорічних показників (різниця 12 %). При затвердженні планових надходжень не були враховані попередні періоди, причому, «план» суттєво занижений.

Ще одним суттєвим джерелом неподаткових надходжень є адміністративні збори та платежі, але їх розміри встановлюються окремими законами та не залежать від місцевої влади, тому вплинути на їх розмір поки  що неможливо.

Проте в І півріччі цього року показник вказаних надходжень несуттєво, але покращився: план перевиконано на 13,5 %, проти минулого року спостерігається зростання на 2,5 %.

7

  1. Оренда комунального майна.

Як і раніше, продовжується падіння за показниками надходжень від орендної плати за користування цілісним майновим комплексом та іншим майном, що перебуває в комунальній власності. Так, за І півріччя 2017 року за цим джерелом надходжень отримано 37,5 млн грн при плані в 36,2 млн грн. За аналогічний період минулого року отримано 62,5 млн грн, тобто на 40 % більше коштів.

8

  1. Доходи від власності та підприємницької діяльності.

9

Левову частку у вказаному показнику займає частина чистого прибутку підприємств, що вилучається до бюджету (від 80 % до 90 %).

10

Так, раніше комунальні підприємства сплачували частину чистого прибутку (доходу) до бюджету Києва за нормативами, відповідно до видів економічної діяльності, які встановлювалися в окремому додатку до рішення про бюджет міста на відповідний рік. У рішенні Київської міської ради «Про бюджет міста Києва на 2017 рік» такий додаток відсутній. Крім того, і в загальному Додатку № 1 «Доходи бюджету міста Києва на 2017 рік» відсутній блок доходів «Частина чистого прибутку (доходу) комунальних унітарних підприємств та їх об’єднань, що вилучається до бюджету». Проте в Додатку № 1.1 «Індикативні показники по доходах загального фонду бюджету міста Києва на 2017 рік» такий вид доходів передбачено, зазначено планові надходження в сумі 15 млн грн.

Таким чином, у 2017 році продовжує стягуватися до місцевого бюджету частина чистого прибутку (доходу) комунальних підприємств та їх об’єднань.

Враховуючи вищезазначене, Департаменту комунального майна спільно з Департаментом внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА необхідно реалізовувати відповідні заходи щодо контролю за ефективністю витрат підприємств комунальної сфери у 2017 році, зокрема:

  • здійснити аналіз прибутків за попередні періоди підприємств;
  • визначити цільові суми прибутку на плановий період;
  • визначити основні пропорції розподілу прибутку на звітний період;
  • забезпечити контроль за корегуванням прибутку та розподілу коштів підзвітних підприємств.

Крім того, слід зауважити, що міський бюджет дотепер не отримав майже 500 млн грн субвенцій із державного бюджету на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення й постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання й водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.

Тобто, стала державна тенденція накопичувати борги за субвенціями з боку державних інституцій збереглась не тільки перед підприємствами ЖКГ, але й перед місцевими бюджетами.

11

ІІІ. Видаткова частина*

*(дані станом на 01.06.2017, оскільки на час написання дослідження інформація за видатками за І півріччя 2017 року КМДА не оприлюднена)
 
Видаткова частина бюджету міста станом на 01.06.2017 була виконана лише на 31,2 % від запланованого: використано лише 13,3 млрд грн. Дохідна частина за відповідний період становила 18,6 млрд грн.

Зазначимо, що це досить низький показник виконання видаткової частини бюджету, оскільки наявне виконання планових надходжень бюджету за доходами (навіть незначне перевиконання плану).

Планові видатки бюджету Києва за п’ять місяців поточного року в середньому мали б становити 17,7 млрд грн, тоді як фактичні – 13,3 млрд грн. За аналогічний період минулого року видатки сягали всього лише  9,1 млрд грн.

Таким чином, незважаючи на перевиконання видатків за показниками минулого року, цьогорічні затримки з фінансуванням наявні за всіма програмними класифікаціями.

12

За рахунок зростання обсягів загальних видатків спостерігається підвищення фінансування протягом п’яти місяців 2017 року в порівнянні з аналогічним періодом минулого року за такими сферами: освіта +2,3 млрд грн, охорона здоров’я + 0,4 млрд грн, транспорт та дорожнє господарство +0,3 млрд грн,  соціальний захист +0,9 млрд грн, ЖКГ+ 0,2 млрд грн.

13

ВИСНОВКИ

  • станом на 1 липня 2017 року бюджет міста перевиконано всього на 3,2 % у порівнянні з планом на відповідний період;
  • до аналогічного періоду минулого року протягом І півріччя дохідну частину перевиконано на 24 %;
  • дохідна частина бюджету за 6 місяців 2017 року збільшилася на 4,4 млрд грн (22,6 проти 18,2 млрд грн) у порівнянні з 2016 роком;
  • спостерігається ріст податкових надходжень, зокрема податку на доходи отримано на 1,8 млрд більше, ніж за 6 місяців 2016 року, – 8,1 млрд грн проти 6,3 млрд грн;
  • несуттєво підвищилися місцеві податки, зокрема плата за землю: станом на 01.07.2017 зростання становило 3 % від плану на 6 місяців 2017 року, до аналогічного періоду 2016 року – майже 4 %;
  • спостерігається низький показник виконання видаткової частини: на 01.06.2016 виконання становило лише 31,2 %;
  • зберігається тенденція щодо зменшення надходжень від орендної плати за користування комунальною власністю: за І півріччя 2017 року за цим джерелом надходжень отримано 37,5 млн грн, тоді як за аналогічний період минулого року отримано 62,5 млн грн (падіння на 40 %).

РЕКОМЕНДАЦІЇ

  1. Департаменту фінансів проаналізувати ситуацію щодо причин низького виконання видаткової частини бюджету, визначити основних розпорядників коштів, якими не забезпечено фактичного використання та фінансування цільових програм протягом І півріччя 2017 року, встановити контроль над ними та забезпечити щомісячне інформування й аналіз використання коштів протягом ІІ півріччя 2017 року для недопущення зривів виконання визначених бюджетом міста завдань.
  2. Департаменту комунальної власності спільно з Департаментом внутрішнього фінансового контролю та аудиту вжити відповідні заходи для ефективності розподілу прибутку підприємств комунальної сфери, передбачити їх цільове використання для подальшого покращення фінансового стану й результатів діяльності протягом року (модернізація, капітальний ремонт, реновація тощо).
  3. Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту, Департаменту комунальної власності проаналізувати причини зменшення надходжень від оренди комунального майна, звернути увагу на такі ризики:
  • можливе заниження вартості нерухомого майна;
  • проведення конкурсу та визначення переможця на право укладення договору оренди;
  • отримання дозволів на передачу в оренду нерухомого майна, погодження проекта договору оренди;
  • укладення договору, передача майна в оренду та контроль за дотриманням орендарем умов договору;
  • продовження, припинення договору оренди, повернення майна.