Дослідження столичних проблем: виконання програми «Турбота. Назустріч киянам» у 2016 році

У березні 2016 року міська рада затвердила міську цільову програму «Турбота. Назустріч киянам» на 2016–2018 роки з загальним бюджетом фінансування проекту понад 2,9 млрд грн.

Слід вказати, що відповідно до рішення Київської міської ради від 17 лютого 2011 року № 19/5406 діяла міська цільова програма «Турбота. Назустріч киянам» на 2011–2015 роки. Реалізацію заходів, передбачених вказаною міською цільовою програмою, було покладено на Департамент соціальної політики КМДА в межах асигнувань, які щороку передбачалися в бюджеті міста Києва за відповідними напрямами.

Відповідно до розподілу видатків бюджету міста Києва на 2016 рік, що затверджений рішенням Київської міської ради від 22.12.2015 № 61/61 «Про бюджет міста Києва на 2016 рік», Департаменту соціальної політики для забезпечення компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян було передбачено 649,2 млн грн, на соціальний захист ветеранів війни та праці –
139,5 млн грн.

Згідно з плановими обсягами фінансування на час затвердження програми в 2016 році передбачалося фінансування в розмірі 1,08 млрд грн.

Причини

  • Необхідність надання одноразової адресної соціальної матеріальної допомоги окремим категоріям соціально незахищених верств населення, учасникам антитерористичної операції, ветеранам війни, сім’ям загиблих учасників бойових дій та сім’ям загиблих військовослужбовців;
  • Потреба в підтримці інвалідів, ветеранів війни та праці, громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, вдів померлих учасників війни;
  • надання одноразової адресної матеріальної допомоги окремим категоріям малозабезпечених верств населення міста Києва та киянам, які опинилися в складних життєвих обставинах, а також сім’ям загиблих на виробництві;
  • необхідність забезпечення реалізації права на здобуття вищої освіти для дітей-інвалідів, дітей-сиріт та дітей із малозабезпечених родин;
  • потреба в забезпеченні компенсацій витрат КП «Київпастранс» та КП «Київський метрополітен» за пільговий проїзд міським пасажирським транспортом окремих категорій громадян, право безоплатного проїзду для яких встановлено рішеннями Київської міської ради.

Аналіз ситуації з фінансуванням заходів, передбачених міською цільовою програмою «Турбота. Назустріч киянам» протягом 2011–2015 рр.

2011 рік

Джерела фінансування Планові обсяги фінансування на 2012 рік Фактично профінансовано за 2012 рік % виконання
Всього 78716,1 57967,0 73,64
Державний бюджет 0 0 -
Міський бюджет 78716,1 57967,0 73,64
Інші джерела 0 0 -

2012 рік

Джерела фінансування Планові обсяги фінансування на 2013 рік Фактично профінансовано % виконання
Всього 475849,8 290625,1 61,1
Державний бюджет 0 0 -
Міський бюджет 475849,8 290625,1 61,1
Інші джерела 0 0 -

 2013 рік

Джерела фінансування Планові обсяги фінансування Фактично профінансовано % виконання
Всього 336384,5 251143,8 74,7
Державний бюджет 0 0 -
Міський бюджет 336384,5 251143,8 74,7
Інші джерела 0 0 -

2014 рік

Джерела фінансування Планові обсяги фінансування Фактично профінансовано % виконання
Всього 117182,0 55568,1 47,4
Державний бюджет 0 0 -
Міський бюджет 117182,0 55568,1 47,4
Інші джерела 0 0 -

2015 рік

Джерела фінансування Планові обсяги фінансування Фактично профінансовано % виконання
Всього 682267,44 633399,91 92,8
Державний бюджет 0 0 -
Міський бюджет 682267,44 633399,91 92,8
Інші джерела 0 0 -

 Планове ресурсне забезпечення Програми при затвердженні:

Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми у тому числі, за роками
2011 рік 2012 рік 2013 рік 2014 рік 2015 рік
всього, у тому числі (тис. грн) 76592,7 85372,0 92510,0 99855,0 461529,7
коштів бюджету м. Києва (тис. грн) 76592,7 85372,0 92510,0 99855,0 461529,7


Сума коштів, що була фактично виділена з міського бюджету на реалізацію програми протягом її дії

1

2

Наведені загальні показники свідчать про сталу тенденцію недофінансування цієї й інших міських програм.

Так, плановий фінансовий ресурс Програми за 2011–2015 роки становив 1 690 250,2 тис. грн, фактично профінансовано за 5 років – 1 286 724,9 тис. грн, що становить 76,1 % до планових призначень.

Хоча слід зауважити, що за п’ять років існування програми навіть за умови невиконання планового направлення коштів, вдавалося збільшувати фінансування. Так, якщо порівняти 2014-й із 2015-м, то фінансування збільшилося в 11 разів.

Результати програми

  1. Надавалась одноразова адресна соціальна матеріальна допомога окремим категоріям соціально незахищених верств населення, ветеранам війни м. Києва.

Половина асигнувань всієї Програми – 654,5 млн грн – була спрямована на виплату матеріальної допомоги громадянам до свят та визначних дат; за п’ять років зазначену допомогу отримали 3,59 млн осіб.

  1. Забезпечено надання допомоги на поховання киян-учасників АТО та компенсацію витрат, пов’язаних із дорогим лікуванням.

Протягом 2014–2015 років допомогу отримали 305 осіб на загальну суму 1,9 млн грн.

  1. Надавалась матеріальна допомога киянам-учасникам АТО, членам сімей загиблих (померлих) киян під час проведення АТО.

Понад 20 тис. осіб зазначеної категорії отримали допомогу на загальну суму 70,6 млн грн.

  1. Забезпечено надання одноразової адресної матеріальної допомоги малозабезпеченим верствам населення м. Києва, які опинилися в складних життєвих обставинах.

Протягом дії Програми більше 45 осіб отримали допомогу на загальну суму 18,9 млн грн.

  1. Забезпечено надання допомоги виконавцю на поховання особи, яка не досягла пенсійного віку та на момент смерті не працювала, не перебувала на службі, не зареєстрована в Центрі зайнятості як безробітна.

Понад 6 тис. осіб отримали зазначену допомогу протягом дії Програми на суму 13,2 млн грн.

  1. Сприяння в забезпечені інвалідів, осіб похилого віку та жінок, які зазнали мастектомію, протезами, засобами пересування, реабілітації, засобами особистої гігієни (памперсами) та складного протезування.

Загалом різну допомогу отримали більше 18 тис. осіб на загальну суму 39 млн грн.

  1. Забезпечено оздоровлення ветеранів війни та праці, дітей війни та громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

За час дії підпрограми було придбано більше 1200 путівок, погашено кредит за осіб вказаної категорії на загальну суму 15,2 млн грн.

  1. Забезпечено проведення заходів із відзначення Дня вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у м. Києві та відзначенню річниць Чорнобильської катастрофи.

Понад 4 тис. осіб отримали матеріальну допомогу; на закупку продуктових наборів та погашення кредитів було спрямовано 4 млн грн.

  1. Забезпечено безкоштовним харчуванням та продуктовими наборами малозабезпечених одиноких громадян та інші верстви населення м. Києва.

Допомогу отримали понад 140 тис. осіб на загальну суму 17,3 млн грн.

10. Здійснювалась компенсація витрат щомісячної адресної безготівкової допомоги окремим категоріям соціально незахищених верств населення міста Києва за надані комунальні послуги.

Загальне фінансування вказаної підпрограми – 14 млн грн.

11. Забезпечено компенсацію витрат за пільговий проїзд окремих категорій громадян міським пасажирським транспортом відповідно до рішень Київської міської ради КП «Київпастранс» та КП «Київський метрополітен».

До 2015 року компенсація з міського бюджету не здійснювалася, у 2015 році компенсація виплачена за 854 тис. осіб на загальну суму 229,8 млн грн.

Слід зазначити, що використання коштів у цьому напрямі потребує детального контролю та перевірки підрозділами аудиту КМДА.

Так,  у Рішенні Рахункової палати України від 8 листопада 2016 року № 23-3 «Про результати аудиту ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію за пільговий проїзд і надання пільг з послуг зв’язку окремим категоріям громадян у 2015 році та аналізу фінансового забезпечення реалізації їх прав на зазначені пільги у 2016 році» зазначено, що КП «Київпастранс» для визначення коефіцієнта платних і безплатних пасажирів при розрахунках потреби в коштах субвенції на 2015 і 2016 роки застосовувалася Інструкція про порядок обліку пасажирів, що перевозяться громадським транспортом на маршрутах, затверджена наказом Мінстату від 27.05.96 № 150, яка вже втратила чинність. Натомість КП «Київський метрополітен» застосувало власну методику розрахунку потреби в коштах субвенції та обсягів компенсації витрат.

Проблемою в цьому напрямі також є те, що Кабінетом Міністрів України не затверджено окремого нормативного акта, що визначав би порядок надання компенсації перевізникам, які здійснюють пільгове перевезення пасажирів, у тому числі за регульованими тарифами, та відшкодування збитків від безплатних перевезень пільгових категорій громадян відповідно до вимог ст. 7 Закону України «Про транспорт».

Загалом левова частка асигнувань – 884,4 млн грн (69 % ) – припала на:

  • виплату матеріальної допомоги громадянам до свят та визначних дат;
  • компенсацію витрат за пільговий проїзд окремих категорій громадян міським пасажирським транспортом.

Таким чином, аналізом виконання Програми встановлена тенденція щорічного збільшення розміру матеріальних виплат та збільшення кількості осіб, яким потрібна допомога.

У цілому Програма має повністю соціальну спрямованість. Відповідно до останньої всесвітньої Доповіді ПРООН «Про стан людського розвитку» в Україні налічується 1,7 млн внутрішньо переміщених осіб, 2,8 млн людей із обмеженими можливостями, близько 60 % осіб живуть за межею бідності, яка визначається як фактичний прожитковий мінімум.

Через недолугу централізовану соціальну політику на захист столичної громади повинна вставати міська влада, тому з кожним роком Програма не втрачає своєї актуальності, а навпаки потребує розширення комплексу заходів для подальшого вирішення питань соціального характеру.

3

Тому в 2016 році було прийнято рішення продовжити дію Програми на новий термін.

Нова програма «Турбота. Назустріч киянам на 2016–2018 роки»

Рішенням Київської міської ради від 3 березня 2016 року № 116/116 затверджено нову міську цільову програму «Турбота. Назустріч киянам» на 20162018 роки.

Програма спрямована на розв’язання низки проблем, зокрема:

  • підтримку різних категорій громадян у соціальній галузі;
  • допомогу соціально незахищеним верствам населення міста Києва, непрацездатним особам, особам із обмеженими фізичними можливостями, тощо;
  • підвищення якості життя незаможних верств населення;
  • запобігання поглибленню бідності на підставі виконання соціальних зобов’язань Київської міської влади.

Мета Програми полягає в суттєвому підвищенні ефективності системи соціальної допомоги в Києві через посилення адресності при її наданні та шляхом включення додаткових заходів щодо соціальної підтримки громадян для забезпечення їм гідного існування, вирішення проблем матеріально-технічного, соціально-побутового, культурно-масового характеру, здійснення конкретних заходів, спрямованих на надання адресної підтримки незаможним верствам населення, надання соціально-правової, трудової та медичної реабілітації особам із обмеженими фізичними можливостями, залучення до співробітництва громадських організацій, поліпшення становища людей із різними вадами.

Планове фінансування на проведення загальноміських соціальних заходів:

Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання Програми

(тис. грн)

Роки Усього витрат на виконання Програми
2016 2017 2018
Обсяг ресурсів, усього, у тому числі 1082506,9 895765,4 957121,6 2935393,9
Бюджет м. Києва 1081821,3 894948,0 956251,1 2933020,4
Кошти інших джерел 685,6 817,4 870,5 2373,5

Реалізація окремих заходів Програми протягом 2016 року

Захід Планове фінансування,
тис. грн
Фактичне фінансування,
тис. грн
Результативні показники виконання
Забезпечення надання одноразової адресної соціальної матеріальної допомоги окремим категоріям соціально незахищених верств населення, ветеранам війни міста Києва 236218,5 230990,2 Допомогу одержали
424019 осіб
Надано щорічну матеріальну допомогу киянам – учасникам АТО, членам сімей загиблих (померлих) киян 93600,7 86306,1 Отримали матеріальну допомогу 21190 осіб
Забезпечено надання допомоги на поховання 5051,0 4232,2 Допомогу одержали
1735 осіб
Забезпечено інвалідів, осіб похилого віку та жінок, які зазнали мастектомію, протезами 50677,9 42710,4 Придбано засобів гігієни –
81,8 тис. од.,

засобів складного протезування – 95 од.,
засобів реабілітації та пересування – 1079 од.

Забезпечено надання соціальних послуг установами, закладами соціального захисту 65500,3 60201,4 Забезпечено належне функціонування установ
Забезпечено оздоровлення ветеранів війни та праці, інвалідів І та ІІ груп, дітей війни та громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи 9386,0 9318,4 Придбано 1401 путівку
Забезпечено оздоровлення дітей киян – учасників АТО 8110,0 8102,7 Придбано 863 путівки
Забезпечено оздоровлення дітей-інвалідів хворих на церебральний параліч з курсом реабілітації 2908,7 2888,3 Придбано 113 путівок
Забезпечено безкоштовним харчуванням та продуктовими наборами малозабезпечених одиноких громадян та інших верств населення міста Києва 7585,2 7458,2 Отримали проднабори
27449 осіб,
харчувалися 752 особи
Забезпечено надання комплексної соціально-психологічної допомоги киянам-учасникам АТО, членам їх сімей та членам сімей загиблих (померлих) киян, які брали участь у проведенні АТО 5262,4 4932,6 Отримали інформаційні
та соціальні послуги 67810 осіб
Забезпечено компенсацію витрат КП «Київпастранс» та КП «Київський метрополітен» за пільговий проїзд міським пасажирським транспортом окремих категорій громадян 578459,4 578459,4 Кількість громадян, які використали своє право на пільговий проїзд, –
883,7 тис. осіб

 Таким чином, у 2016 році заходи Програми за рахунок місцевого бюджету профінансовано в сумі 1 066 692,4 тис. грн, що становить 94,4 % від планових показників.

Усього план

(тис. грн)

Бюджет

м. Києва

(тис. грн)

Кошти

інших джерел

(тис. грн)

Усього факт

(тис. грн)

Бюджет

м. Києва

(тис. грн)

Кошти

інших джерел

(тис. грн)

Відхилення усього

(тис. грн)

Бюджет м. Києва

(тис. грн)

Інші

(тис. грн)

1130327,5 1129933,4 394,1 1066860,9 1066692,4 0,0 -63466,6 -63241,0 -225,6

4

З урахуванням загальних проблем недофінансування протягом багатьох років усіх міських цільових програм важливим є те, що нові передбачають реалізацію більшості заходів суто за рахунок коштів міського бюджету, а це має знизити ризики їх недофінансування.

Крім того, позитивним є те, що обсяги фінансування Програми в 2016 році майже співмірні з бюджетом попередньої програми за п’ять років – 1,2 млрд грн (2011–2015 рік) проти 1,06 млрд грн (за 2016 рік).

ВИСНОВКИ:

  • Протягом п’яти років, із 2011 по 2015 рр., у Києві діяла міська цільова програма «Турбота. Назустріч киянам», яка профінансована з міського бюджету на 75 % від плану.
  • Такі загальні показники вказують на сталу тенденцію щодо реалізації цієї та інших міських програм: недофінансування залишається нормою при наявних у міському бюджеті ресурсах.
  • Разом з тим за п’ять років існування програми навіть за умови невиконання планового спрямування коштів у 2015 році вдалося збільшити фінансування в 11 разів.
  • Левова частка асигнувань (884,4 млн грн) припала на:
  • виплату матеріальної допомоги громадянам до свят та визначних дат;
  • компенсацію витрат за пільговий проїзд окремих категорій громадян міським пасажирським транспортом.
  • Продовжено виплати малозабезпеченим мешканцям столиці, забезпечено харчуванням соціально незахищених громадян.
  • У 2016 році ухвалено нову Програму, яку вдалось профінансувати на 1,06 млрд грн, що становить 94,4 % від планових показників.
  • Загалом обсяги фінансування Програми в 2016 році майже співмірні з бюджетом попередньої програми за 5 років – 1,2 млрд грн (20112015 рр.) проти 1,06 млрд грн (за 2016 рік).

РЕКОМЕНДАЦІЇ:

  1. Перевірити ефективність використання коштів при фінансуванні програми в 2016 році (фактичні видатки – 1,06 млрд грн), особливу увагу приділити питанням:
  • правильності розрахунку КП «Київський метрополітен» та
    КП «Київпастранс» сум компенсації за пільговий проїзд громад;
  • закупівлі продуктів харчування та спеціальних засобів й обладнання;
  • реальності складених списків, фактичності надання реабілітаційних послуг та психологічної допомоги особам, зазначеним у звітах на компенсацію.
  1. Відповідно до підпункту «ґ» п. 3 ч. 1 Ст. 91 Бюджетного кодексу України, за яким до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян, розробити єдиний Порядок здійснення компенсації за надані послуги по пільговому проїзду окремих категорій громадян у м. Києві за рахунок коштів міського бюджету.
  2. Відстежувати реалізацію програми на 2016–2018 роки для оперативного вирішення питань щодо доцільності продовження тих чи інших заходів, включення додаткових заходів і завдань, уточнення показників, обсягів і джерел фінансування, переліку виконавців, строків виконання програми та окремих її завдань і заходів тощо.

ГО «Публічний аудит»