Дослідження столичних проблем: стан мостів, шляхопроводів у столиці

Ввечері понеділка 27 лютого 2017 року в Києві частково обвалився міст на Шулявському шляхопроводі – важливій транспортній артерії міста.

123

Рис. 1 Шулявський міст 27.03.2017

Була зруйнована крайня залізобетонна балка та огорожа шляхопроводу. За даними ЗМІ, постраждав один із припаркованих під мостом легковиків. Рух через міст було обмежено, допоки його не буде обстежено.

Причини:

– Декілька пожеж на торгівельних майданчиках протягом останніх десяти років.
– Не проведення капітального ремонту протягом останніх трьох років.
– Брак фінансування для реконструкції, хоча висновок щодо необхідності проведення таких робіт був зроблений ще в 2007 році, потім підтверджений в 2013 році.
– Некомпетентність обслуговуючих організацій, якими не вживались заходи щодо збереження транспортної споруди.

Аналізом ситуації навколо вказаної події, та стану штучних споруд у столиці встановлено наступне.

На початку слід окремо вказати на деякі коментарі щодо інтерв’ю очільника столиці відразу після аварії, а саме чіпляння до фрази – «усталості» мосту.

Так, відповідно до розділу ІІІ ДБН В.2.3-6:2009 «Споруди транспорту. МОСТИ ТА ТРУБИ. ОБСТЕЖЕННЯ І ВИПРОБУВАННЯ» у будівельних нормах є термін втомленість, яке означає зниження фізико-механічних властивостей матеріалу конструкції внаслідок дії циклічних навантажень.

124Рис.2 Шулявський міст у 2011 році

Історія «Шулявського шляхопроводу»

Побудований в 1964 році, довжина становить 295 метрів, ширина – від 14 до 21 метра.

В ході реконструкції об’єкт планували розширити до 32 метрів, в результаті чого пропускна спроможність мосту повинна була збільшитися в два рази, але дотепер проект не реалізовано.

Так, згідно Розпорядження КМДА № 1470 від 09.08.2005 «Про реконструкцію естакади біля станції метро «Шулявська»  з метою збільшення пропускної спроможності, створення належних умов організації руху автомобільного транспорту та пішоходів, поновлення надійності і довговічності конструкцій естакади біля станції метро «Шулявська» визначено КК «Київавтодор» замовником реконструкції естакади біля станції метро «Шулявська», зобов’язано забезпечити розробку проекту до 31.12.2005.

Головне управління транспорту, зв’язку та інформатизації КМДА, як головного розпорядника коштів міського бюджету, зобов’язано здійснити фінансування робіт з розробки проекту реконструкції естакади біля станції метро «Шулявська» за рахунок коштів міського бюджету, передбачених на фінансування об’єктів будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних шляхів та шляхово-транспортних споруд на 2005 рік.

У 2006-2007 роках під мостом на ринку спалахнуло кілька пожеж. Найсильніша була в квітні 2007 року. Після пожежі заговорили про загрозу обвалення щляхопроводу. Тоді ж до нього поставили металеві підпори, виготовлені на заводі «Ленінська кузня». За розрахунками фахівців, такі конструкції мали тимчасовий характер і розраховувались на 5 років. Але, як бачимо, вони вистояли 10 років, проблема реконструкції не вирішувалась.

З’явилось нове Розпорядження КМДА, а саме № 1456 від 14.11.2007 «Про реконструкцію транспортної розв’язки на перетині проспекту Перемоги з вул. Гетьмана у Солом’янському та Шевченківському районах».

Мета реконструкції та сама, що і в 2005 році – збільшення пропускної спроможності, створення належних умов організації руху автомобільного транспорту та пішоходів, поновлення надійності та довговічності конструкцій естакади біля станції метро «Шулявська» у Солом’янському та Шевченківському районах.

Розробка проектно-кошторисної документації повинна була бути здійснена в 2007-2008 роках, і в тому ж 2008 році реконструкція повинна розпочатись.

Передбачалось також генеральній проектній організації у складі проектно-кошторисної документації передбачити демонтаж та компенсацію за споруди та земельну ділянку, на якій вони знаходяться, які належать ВАТ «Більшовик».

Фінансування робіт з проектування та реконструкції транспортної розв’язки на перетині проспекту Перемоги з вул. Гетьмана у Солом’янському та Шевченківському районах передбачалось здійснити за рахунок коштів, передбачених Програмою соціально-економічного та культурного розвитку міста Києва на 2007 рік.

Проте, через відсутність фінансування з міського бюджету, роботи з реконструкції транспортної розв’язки Шулявський шляхопровід на перетині проспекту Перемоги з вул. Гетьмана у Солом’янському та Шевченківському районах м. Києва призупинено.

Солом’янська районна в місті Києві державна адміністрація листами від 17.02.2010 №1602/01, від 06.08.2010 №9851/01, від 06.02.2014 №108-1254/01 зверталась до Київської міської державної адміністрації з пропозицією передбачити кошти на фінансування робіт з реконструкції транспортної розв’язки Шулявський шляхопровід на перетині проспекту Перемоги з  вул. Гетьмана у Солом’янському та Шевченківському районах  м. Києва.

Останнє обстеження Шулявського шляхопроводу проводили у вересні-листопаді 2013 року ДП «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П.Шульгіна». Експертиза визнала Шулявський шляхопровід обмежено працездатним і таким, що вимагає реконструкції. «Шулявський шляхопровід не може функціонувати без конструкцій, які його підтримують, і вимагає проведення робіт з реконструкції», – говорилось у висновку експертів.

Нормативне регулювання обслуговування та відповідальні підрозділи

Відповідно до ст. 17 Закону України «Про автомобільні дороги» управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється  відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться.

Згідно з ст. 18 Закону складовими вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є, зокрема, штучні споруди, споруди дорожнього водовідводу, технічні засоби організації  дорожнього руху.

Згідно вимог вказаного Закону штучні споруди – інженерні споруди, призначені для руху транспортних засобів і пішоходів через природні та інші перешкоди, а також сталого функціонування автомобільної дороги (мости, шляхопроводи, естакади, віадуки, тунелі, наземні та підземні пішохідні переходи, наплавні мости та поромні переправи, розв’язки доріг, підпірні стінки, галереї, уловлювальні з’їзди, снігозахисні споруди, протилавинні і протисельові споруди тощо).

Відповідно до ст. 19 Закону основними обов’язками органів місцевого самоврядування у частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є, зокрема, організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів за встановленими для них будівельними нормами, державними стандартами та нормами.

Згідно до вимог п.3.16 ДБН В.2.3-6:2009 «Споруди транспорту. МОСТИ ТА ТРУБИ. ОБСТЕЖЕННЯ І ВИПРОБУВАННЯ» обстеження – процес отримання якісних та кількісних показників технічного стану моста або труби, елементів та конструкцій шляхом візуального огляду, інструментальних вимірювань в натурі та лабораторних досліджень. Обстеження є регламентною науково-технічною процедурою системи експлуатації транспортних споруд, метою якої є отримання геометричних, механічних та фізичних характеристик елементів і конструкцій, які вимагаються для технічної оцінки експлуатаційної придатності споруди.

Відповідно до п.3.17 Огляд – регламентна технічна процедура системи експлуатації, метою якої є оцінка технічного стану моста або визначення необхідності позапланового обстеження.

Згідно п. 4.2 експлуатаційні організації зобов’язані проводити планові обстеження споруд раз на 5 років, якщо інші строки не встановлені попереднім актом обстеження, або рекомендаціями, які є результатом аварії на мосту, раптового руйнування визначального елемента споруди чи будь-яких інших непередбачених подій, що суттєво погіршують технічний стан споруди.

Споруди, визначальні елементи яких знаходяться в п’ятому експлуатаційному стані, мають бути обстежені один раз на рік, якщо інші строки не встановлені попереднім актом обстеження.

Кінцевим результатом обстежень і\або випробувань є система даних, що дає змогу:

– виконати оцінку технічного стану споруди;

– визначити залишковий ресурс;

– скласти рекомендації з її подальшої експлуатації;

– скласти плани капітального ремонту, реконструкції чи будівництва нової споруди;

– скласти завдання на проект капітального ремонту, реконструкції або нового будівництва споруди.

Згідно п.5 спеціальні обстеження мостів призначаються:

– після дорожньо-транспортної пригоди чи іншої техногенної аварії, що завдала шкоди елементам моста з ознаками загрозливого руйнування визначального елемента споруди;

– з ознаками загрозливого руйнування елемента\елементів внаслідок стихійного лиха або інших непередбачених подій, що суттєво погіршують технічний стан споруди;

– в усіх інших випадках, коли попередніх обстежень недостатньо для прийняття рішення про технічний стан моста.

Для проведення наведеного набіру заходів у Києві функціонує спеціальне  Комунальне підприємство по ремонту і утриманню мостів і шляхів м. Києва «Київавтошляхміст», яке водить до структури КК «Київавтодор». Підприємство входить до сфери управління Департаменту транспортної інфраструктури КМДА.

Відповідно до Статуту Підприємства воно створено з метою забезпечення безпечного руху транспорту та пішоходів по закріпленій шляховій мережі і мостах.

Предметом діяльності підприємства, зокрема є :

виконання необхідного комплексу робіт із технічного нагляду, утримання та ремонту мостів, підземних пішохідних переходів, гідротехнічних та інших споруд;

– переробка старого асфальтобетону.

виконання ремонту шляхів іншим підприємствам та організаціям на основі договорів.

Відповідно до Розпорядження Голови КМДА № 258 від 25.04.2016 «Про внесення змін до розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 03 вересня 2014 року № 979 «Про Тимчасовий розподіл обов’язків між Київським міським головою, першим заступником голови Київської міської державної адміністрації, заступниками голови Київської міської державної адміністрації та керівником апарату виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)»» на заступника голови Київської міської державної адміністрації з питань здійснення самоврядних повноважень Сагайдака І.В. покладено забезпечення здійснення повноважень, зокрема з питань ефективного функціонування інфраструктури дорожньо-транспортного комплексу міста, проведення єдиної транспортної політики в питаннях розвитку підприємств транспорту різних форм власності.

Враховуючи наведенні вимоги законодавства та спеціальних нормативних документів, статутні завдання спеціалізованих дорожньо-експлуатаційних підприємств та наслідки у вигляді аварії на Шулявському шляхопроводі, діяльність обслуговуючих організації слід визнати невідповідною вимогам Закону України «Про автомобільні дороги», державним будівельним нормам щодо обслуговування мостів.

Фінансування організацій, відповідальних за транспортні споруди

Аналізом інформації щодо не неналежного фінансування потреб дорожньої інфраструктури, що в свою чергу зумовило аварію на Шулявському шляхопроводі, встановлено наступне.

Загальні витрати міського бюджету на обслуговуючий персонал вказаного напрямку щодо ремонту та обслуговування мостів у кількості 650 осіб (без врахування районних ШЕУ, які відповідають за стан доріг взагалі) становить близько 50 млн грн на рік.

За будівництво відповідає Департамент будівництва та житлового забезпечення: штат 87 осіб, фонд оплати праці у 2016 році – близько
3,5 млн грн.

Департамент транспортної інфраструктури: штат – 51 особа, фонд оплати праці – близько 864 тис грн.

Комунальна корпорація «Київавтодор»: штат – 70 працівників, фонд оплати праці у 2016 році – близько 9 млн грн.

Комунальне підприємство по ремонту і утриманню мостів і шляхів м. Києва «Київавтошляхміст»: штат – 250 працівників, фонд оплати праці у 2016 році – близько 17,1 млн грн.

КП «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них «Магістраль»: штат – 126 працівників, фонд оплати праці у 2016 році – близько 8,3 млн грн.

Комунальне підприємство «Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва» (забезпечення будівництва шляхово-транспортних споруд проектно-кошторисною документацією – надання вихідних даних для розробки проектно-кошторисної документації, підготовка завдання на проектування): штат – 51 працівник, фонд оплати праці у 2016 році – близько 4,5 млн грн.

Таким чином, за стан штучних споруд відповідають 4 профільні комунальні підприємства, 2 підрозділи КМДА, тому обмежуватись кадровими рішеннями тільки на чиновниках найвищого ґатунку не варто. Є нагальна необхідність провести службове розслідування щодо всього наведеного переліку посадових осіб наведених організацій та структурних підрозділів.

Обґрунтуванням вказаного висновку може слугувати наведений нижче графік.

125

Рис. 3

Так, протягом останніх трьох років досягнуто постійне зростання видатків на транспорт та дорожнє господарство: з 664 млн грн у 2013 році до 2,5 млрд грн у 2016 році.

Тобто, при рості доходів міського бюджету забезпечено якісний перерозподіл коштів на потреби дорожнього господарства, і саме наведені організації повинні забезпечувати його якісне, ефективне використання.

Крім того, у додатку № 6 «Перелік об’єктів, видатки на які будуть проводитися за рахунок коштів бюджету розвитку» до рішень Київської міської ради про бюджет Києва на 2016 та 2017 рік появились спеціальні розділ «РЕКОНСТРУКЦІЯ ТРАНСПОРТНОЇ РОЗВ’ЯЗКИ НА ПЕРЕТИНІ ПРОСП. ПЕРЕМОГИ З ВУЛ. ГЕТЬМАНА (ШУЛЯВСЬКИЙ ШЛЯХОПРОВІД)».

На реалізацію вказаного проекту вже другий рік виділяються кошти, тому перевірка цільового їх використання окреме завдання для Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА.

Які ще штучні споруди потребують ремонту та приблизно необхідні асигнування

Всього у Києві 170 об’єктів дорожньої інфраструктури – штучних споруд.

За інформацію КК «Київавтодор» навесні буде проведено ретельну перевірку вказаних об’єктів, на сьогодні можливо вказати, що аварійних мостів у Києві немає, а обмежено придатними для експлуатації є 10 споруд. Серед цих напевно є і шляхопровід на Проспекті перемоги в районі станції метро «Нивки»,

шляхопровід на проспекті Науки, де зараз продовжується реконструкція, розпочата в 2016 році, шляхопровід на перетині проспекту Перемоги та Повітрофлотського проспекту.

Про яку суму може йти мова. Відповідно рішення Київської міської ради від 12 грудня 2016 року № 554/1558 «Про бюджет Києва на 2017 рік» на реконструкцію Шулявського шляхопроводу необхідно 370 млн грн.

Якщо у такому ж стані і інші об’єкти, які обмежені до використання, то можливо казати про приблизну суму для реконструкції тільки цих об’єктів від 3 до 4 млрд грн.

Більш конкретну суму можливо визначити тільки після ретельного обстеження експертами кожного об’єкту окремо і складення кошторису на проведення реконструкції.

Безпека біля шляхопроводів

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про автомобільні дороги» об’єкти дорожнього сервісу – спеціально облаштовані місця для зупинки маршрутних транспортних засобів, майданчики для стоянки транспортних засобів, майданчики відпочинку, видові майданчики, автозаправні станції, пункти технічного обслуговування, мотелі, готелі, кемпінги, торговельні пункти (у тому числі малі архітектурні форми), автозаправні комплекси, складські комплекси, пункти медичної та технічно-евакуаційної допомоги, пункти миття транспортних засобів, пункти приймання їжі та питної води, автопавільйони, а також інші об’єкти, на яких здійснюється обслуговування учасників дорожнього руху та які розміщуються на землях дорожнього господарства або потребують їх використання для заїзду та виїзду на автомобільну дорогу.

Відповідно до п.3.13 ДБН В.2.3-4:2007 «Споруди транспорту. АВТОМОБІЛЬНІ ДОРОГИ» до мостових споруд відносяться мости, шляхопроводи, віадуки, естакади, акведуки.

Згідно п.15.1.7 забороняється розміщувати об’єкти дорожнього сервісу:

– ближче ніж 150 м від дорожніх розв’язок в одному рівні;

- ближче ніж 100 м від шляхопроводів та мостів, які не є елементами транспортної розв’язки в різних рівнях;

– ближче ніж 100 м від залізничних переїздів;

– на перехідно-швидкісних смугах;

– на пішохідних і велосипедних доріжках;

– на зупинках пасажирського транспорту;

- на штучних спорудах;

– на ділянках доріг з ухилом більше 40 ‰;

– в місцях, де коефіцієнт безпеки менше 0,8 або коефіцієнт аварійності більше 20.

До штучних споруд належать:

– Мостові споруди та тунелі

– Розв’язки доріг

– Снігозахисні споруди

Враховуючи наведені норми законодавства, при перевірках технічного стану мостів, щляхопроводів необхідно приділяти увагу не тільки безпосередньо якісним характеристикам матеріалів мосту/шляхопроводу, їх цільності, та і ситуації навколо цих інфраструктурних об’єктів.

Якщо скористатись панорамою на Яндекс картах, можливо побачити розташування об’єктів дорожнього сервісу в безпосередній близькості до штучних споруд.

126Рис. 4 Автозаправна станція біля шляхопроводу на перетині вулиць Олени Теліги та Новокостянтинівської

автзаправка1Рис. 5 Автозаправні станції біля розв’язки на проспекті Степана Бандери

Ураховуючи викладене, можливо зробити наступні висновки:

  • Обслуговуванням мостів/шляхопроводів у Києві займається щонайменше 650 осіб з щорічним фондом оплати праці близько 50 млн грн;
  • Обмеженість використанням Шулявського шляхопроводу існує вже понад 10 років;
  • При досягнутому за три роки збільшенню фінансування дорожнього господарства майже у 4 рази – з 664 млн грн до 2,4 млрд грн не профільними службами не вжито заходів щодо спрямування коштів на ремонт зазначеної споруди;
  • Виходячи з вимог нормативних документів щодо обов’язку належного обслуговування транспортних споруд, чиновниками вищого рівня такі приписи ігнорувались;
  • На капітальний ремонт щонайменше 10 штучних споруд необхідно бюджетного фінансування від 3 до 4 млрд грн;
  • Під час перевірок технічного стану мостів/шляхопроводів необхідно перевіряти законність розміщення об’єктів дорожнього сервісу біля них.

Рекомендації:

  1. Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту провести аудит фінансово-господарської діяльності КП «Київавтошляхміст» за період 2015-2016 років, оскільки остання перевірка проводилась ще в 2014 році.
  2. Юридичному управлінню, Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту провести службове розслідування щодо повноти вжитих заходів посадовими особами відповідних за стан шляхопроводів організаціями та підрозділами (КП «Київавтошляхміст», КК «Київавтодор», Департамент транспортної інфраструктури тощо).
  3. Департаменту фінансів, Департаменту транспортної інфраструктури переглянути бюджетні асигнування програм дорожнього господарства на 2017 рік з метою перерозподілу ресурсів і направлення коштів на початок реконструкції Шулявського шляхопроводу у найкоротшій термін.
  4. Департаменту транспортної інфраструктури, КК «Київавтодор» під час перевірок технічного стану штучних споруд особливу увагу приділити здійсненню господарської діяльності поряд з об’єктами на предмет відповідності діючого законодавству, за необхідності долучити представників ДСНС, Нацполіції.

 ГО «Публічний аудит»