«Грудневі» правки до Податкового кодексу. Аналіз закону №6776-д

7 грудня парламент прийняв Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо збалансованості бюджетних надходжень в 2018 році» (законопроект 6776-д). У цій статті ознайомимося з основними та значущими для платників податків положеннями закону.

1.

Ставки місцевих податків, затверджені рішеннями органів самоврядування, будуть офіційно публікуватися на сайті ДФІ. Це стосується і нормативної грошової оцінки земель. Така інформація повинна бути опублікована до 15 липня (включно) поточного року.

При сплаті місцевих податків платники мають право використовувати інформацію про їх ставки, розміщену на сайті ДФІ, та не несуть відповідальності, якщо в цю інформацію закралася помилка.

З одного боку, уніфікований підхід до подачі інформації про ставки всіх місцевих податків на одному сайті (ДФІ) – зручний платникам. З іншого, платнику все одно для «підстраховки» доцільніше знаходити та зберігати собі копію рішення місцевої ради про затвердження ставок податків, щоб підтверджувати правильність їх розрахунків при сплаті (або «скрінити» інформацію з сайту ДФІ станом на певну дату, адже технологічно нескладно таку інформацію на сайті ДФІ змінити «заднім числом»).

2.

Великим платником податків вважатиметься юридична особа/постійне представництво нерезидента, дохід якої/якого за останні 4 квартали перевищує 50 млн євро або загальна сума податків і зборів до бюджету за той же період перевищила еквівалент 1 млн євро. Нагадаємо, зараз це 1 млрд грн і 20 млн грн грн відповідно. Тобто приналежність платника податків до категорії великих буде залежати від офіційного курсу гривні до євро.

3.

Змінено норму (п.21.3 ст.21) про відшкодування заподіяної незаконним рішенням, дією чи бездіяльністю посадових осіб контролюючих органів шкоди. Передбачено, що така шкода відшкодовується з держбюджету незалежно від провини посадової особи (що прийняла незаконне рішення або вчинила незаконну дію / бездіяльність) із подальшим стягненням державою зі «шкідника» у порядку регресу всієї суми шкоди.

На даний момент практика стягнення з податківців заподіяної платникам податків шкоди не є поширеною. Можливо, дана норма стимулюватиме фіскалів до дотримання закону хоча б у ситуаціях, коли їм самим правильність позиції платника очевидна, але спрацьовує принцип «ми приймаємо — ви оскаржуйте» (заснований на почутті безкарності за наслідки).

4.

Виключається пункт 74.2 статті 74 ПК України, відповідно до якого (зараз) у ЄРПН здійснюється постійний автоматизований моніторинг відповідності податкових накладних та розрахунків коригування (НН і РК, відповідно) критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для їх припинення. Цим покладено край злощасному блокуванню податкових накладних…, а точніше зроблена пауза для наступного раунду.

Не дарма ж було сказано про паузу в блокуванні: законом також унесено зміни до ст.201.16 НК України, який є зараз основою для припинення реєстрації ПН / РК і одночасно алгоритмом дії цього механізму: припинення – квитанція – пояснення – рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації – оскарження рішення.

Що змінено? Увесь (нині об’ємний) пункт 201.16 викладено в такій редакції: «реєстрація ПН / РК в ЄРПН може бути припинена в порядку і на підставах, встановлених Кабінетом Міністрів України».

Тобто, і порядок припинення реєстрації, і підстави для цього будуть визначатися урядом. Отже, поки КМУ їх не визначить, процедура блокування НН / РК працювати не буде. Але не думаю, що правильно сподіватися на повільність КМУ в цьому питанні, адже там, де мова йде про поповнення бюджету, оперативність служб у прийнятті актів і рішень стає завидною.

З приводу тих НН і РК, реєстрація яких вже припинена: вони реєструються в ЄРПН 02.01.2018 року, крім:

– тих, за якими станом на 01.12.2017 року не подано пояснення та документи у відповідність з п.п.201.16.2 п.201.16 ст.201;

– тих, за якими прийнято рішення про відмову в реєстрації і за якими станом на 01.12.2017 року не розпочато процедуру адміністративного або судового оскарження.

Ті ж накладні, реєстрація яких припинена після 01.12.2017 року, та щодо яких подано пояснення та копії документів, реєструються у порядку, що діє до набрання чинності цього закону, а в разі, якщо протягом 5-ти робочих днів не прийнято та / або не відправлено рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН / РК, такі ПН / РК реєструються на наступний робочий день після закінчення терміну для розгляду пояснень і документів.

Тому під скасування блокування потрапляють далеко не всі накладні та розрахунки коригування. Але головне те, що ця система, безсумнівно, повернеться в порядку, встановленому КМУ.

5.

Статтю 126 доповнено пунктом 126.3, згідно з яким, у разі, якщо фіскали не звернули фізичній особі податкове повідомлення-рішення з податку на майно в установлений термін, такий платник звільняється від відповідальності за несвоєчасну сплату податку.

Така норма десить популістська: адже і діючі правила пов’язують обов’язок по сплаті податку на майно (для фізосіб) із моментом отримання платником податків податкового повідомлення-рішення. Тобто поки воно не буде отримано, платник апріорі не може вважатися порушником термінів по сплаті податку.

Справедливою ​​б ця норма була, якби в ній було зазначено, що не відправлення контролюючим органом податкового повідомлення-рішення до 1 липня року, наступного за звітним, на адресу платника, звільняє такого платника від сплати податку за відповідний звітний рік.

Норму про звільнення фізособи від «відповідальності за прострочення» сплати місцевого податку, при несвоєчасній відправці податківцями рішення, слід оцінювати разом із доданим до НК України пп.266.10.3 п.266.10 ст.266 ПКУ, відповідно до якого податкове зобов’язання з податку на нерухоме майно може бути нараховано за роки в межах строків, встановлених п.102.1 ст.102 ПКУ, тобто за 3 роки. Це зроблено для того, щоб фіскали, які не встигають вчасно відправляти податкові повідомлення-рішення, робили це навздогін, а платники і не сподівалися, що «про них забули». Аналогічне нововведення передбачено і для плати за землю фізичними особами.

 

Яків Гольдарб, Goldarb. Advice