Система досудового слідства та її колізії

До 19 листопада 2017 року система органів розслідування в Україні виглядала таким чином:

  • слідчі органів Національної поліції розслідували всі загальнокримінальні злочини, крім тих, які віднесені до підслідності інших органів досудового розслідування (як правило, злочини проти особистості – вбивства, тілесні ушкодження; злочини проти власності — крадіжки, грабежі, розбої і т. д.);

  • слідчі органів безпеки — за ст. 109, 110, 110-2, 111, 112, 113, 114, 114-1, 201, 258-258-5, 265-1, 305, 328, 329, 330, 332-1, 333, 334, 359, 422, 436, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 446, 447 КК України (справи проти основ національної безпеки, деякі злочини у сфері господарської діяльності, контрабанда наркотичних засобів, злочини щодо встановленого порядку несення військової служби);

  • слідчі фіскальних органів — за ст. 204, 205, 205-1, 212, 212-1, 216, 218-1, 219 Кримінального кодексу України (фіктивне підприємництво, ухилення від сплати податків);

  • детективи НАБУ — досудове розслідування злочинів, передбачених статтями 191, 206-2, 209, 210, 211, 354, 364, 366-1, 368, 368-2, 369, 369-2, 410 Кримінального кодексу України (економічні, посадові злочини), вчинені вищим керівництвом держави (Президент, Прем’єр-міністр, міністри, глава НБУ, глава Антимонопольного комітету), депутатами місцевих рад, суддями (у тому числі Конституційного суду), держслужбовцями категорії «А» та ін.;

  • слідчі органів прокуратури (до створення Державного бюро розслідувань (далі — ДБР)) — загальнокримінальні злочини, скоєні вищим керівництвом держави (Президент, Прем’єр-міністр, міністри, глава НБУ, Антимонопольного комітету), співробітниками правоохоронних органів, держслужбовцями категорії «А» та ін.;

  • слідчі органів Державної кримінально-виконавчої служби України — щодо злочинів, скоєних на території або в приміщеннях ДКВСУ.

Крім того, згідно з Ч. 5 Ст. 218 КПК України керівнику органу прокуратури делегується право вирішувати суперечки про підслідності. Їх у кримінальному провадженні, яке може належати НАБУ, вирішує Генеральний прокурор або його заступник. Фактично, ця норма дозволяє у деяких випадках прокурорам доручати розслідування в іншому, ніж це передбачено Ст. 216 КПК України, порядку.

Закон України «Про державне бюро розслідувань» вступив у дію ще 1 березня 2016 року, і лише 16 листопада 2017 року завершився конкурс із відбору керівництва органу. Відповідно, штату для виконання покладених на орган завдань немає.

Згідно з прикінцевими положеннями КПК України, слідчі органів прокуратури з 20 листопада 2017 роки не можуть реєструвати нові кримінальні провадження і розслідують тільки існуючі справи. Їх повноваження тривають до закінчення розслідування справ, але не більше двох років (20 листопада 2019 року). До цієї дати має бути закінчено досудове слідство, якщо ж не встигають, дається ще 3 місяці на передачу справ слідчим ГБР. У військовій прокуратурі слідство також скасовується, залишається процесуальне керівництво; розслідування злочинів, скоєних військовослужбовцями, проводитиметься слідчими ГБР.

Через таку колізію немає законодавчого обґрунтування, що відбуватиметься з заявами про злочини, підслідні слідчим ДБР. Можливо, прокурори-процесуальні керівники вноситимуть такі заяви в ЄРДР за фактом вчинення злочину без вказівки особи, а підслідність визначатимуть за органами поліції або ж, керуючись наявними можливістями, самостійно проводитимуть процесуальні дії і залишатимуть такі провадження у себе.

Таким чином, згідно з редакцією Перехідних положень КПК станом на сьогодні, граничний термін повноважень слідчих органів прокуратури у справах, що знаходяться у них у провадженні, — 20 лютого 2020 року.

Із 20 листопада 2017 року система органів розслідування видозмінюється в частині переходу повноважень від слідчих прокуратури до слідчих ДБР. Ця інституція є центральним органом виконавчої влади, що здійснює правоохоронну діяльність із метою попередження, виявлення, припинення, розкриття і розслідування злочинів, віднесених до його компетенції (Ст. 1 ЗУ «Про ДБР»).

ДБР складається із центрального апарату і 7-ми територіальних управлінь, спеціальних підрозділів, навчальних закладів та науково-дослідних установ. У складі ДБР діють слідчі, оперативні та інші підрозділи. Гранична чисельність центрального апарату і територіальних управлінь — 1 500 осіб (Ст. 9 Закону).

Основним питанням залишається розподіл підслідності між НАБУ і ДБР, що можна побачити у таблиці:

Детективи НАБУ здійснюють досудове розслідування Слідчі ДБР здійснюють досудове розслідування
злочинів, чітко визначених КПК за такими статтями КК:

191 – «Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем»;

206-2 – «Протиправне заволодіння майном підприємства, установи, організації»;

209 – «Легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом»;

210 – «Нецільове використання бюджетних коштів, здійснення видатків бюджету чи надання кредитів із бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням»;

211 – «Видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону»;

354 – «Підкуп працівника підприємства, установи або організації»;

366-1 – «Декларування недостовірної інформації»;

368 «Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою»;

368-2 – «Незаконне збагачення»;

369 – «Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди посадовій особі»;

369-2 – «Зловживання впливом»;

410 – «Викрадення, привласнення, вимагання військовослужбовцем зброї, бойових припасів, вибухових або інших бойових речовин, засобів пересування, військової та спеціальної техніки чи іншого військового майна, а також заволодіння ними шляхом шахрайства або зловживання службовим становищем».

усіх інших злочинів, відповідальність за які передбачена не зазначеними в лівій колонці статтями КК.

 

Крім того, злочинів проти встановленого порядку несення військової служби (військові злочини), крім злочинів, передбачених статтею 422 Кримінального кодексу України («Розголошення відомостей військового характеру, що становлять державну таємницю, або втрата документів чи матеріалів, що містять такі відомості» відноситься до підслідності СБУ).

якщо такі злочини вчинені:
Президентом України, повноваження якого припинено, народним депутатом України, Прем’єр-міністром України, членом Кабінету Міністрів України, першим заступником та заступником міністра, членом Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Антимонопольного комітету України, Головою Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Головою Фонду державного майна України, його першим заступником та заступником, членом Центральної виборчої комісії, Головою Національного банку України, його першим заступником та заступником, членом Ради Національного банку України, Секретарем Ради національної безпеки і оборони України, його першим заступником та заступником, Постійним Представником Президента України в Автономній Республіці Крим, його першим заступником та заступником, радником або помічником Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України;

державним службовцем, посада якого належить до категорії “А”;

депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатом обласної ради, міської ради міст Києва та Севастополя, посадовою особою місцевого самоврядування, посаду якої віднесено до першої та другої категорій посад;

суддею, суддею Конституційного Суду України, присяжним (під час виконання ним обов’язків у суді), Головою, заступником Голови, членом, інспектором Вищої ради правосуддя, Головою, заступником Голови, членом, інспектором Вищої кваліфікаційної комісії суддів України;

прокурорами органів прокуратури, зазначеними у пунктах 1-4, 5-11 частини першої статті 15 Закону України “Про прокуратуру”;

особою вищого начальницького складу державної кримінально-виконавчої служби, органів та підрозділів цивільного захисту, вищого складу Національної поліції, посадовою особою митної служби, якій присвоєно спеціальне звання державного радника податкової та митної справи III рангу і вище, посадовою особою органів державної податкової служби, якій присвоєно спеціальне звання державного радника податкової та митної справи III рангу і вище;

військовослужбовцем вищого офіцерського складу Збройних Сил України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Національної гвардії України та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України;

керівником суб’єкта великого підприємництва, у статутному капіталі якого частка державної або комунальної власності перевищує 50 відсотків.

 

1) Президентом України, повноваження якого припинено, Прем’єр-міністром України, членом Кабінету Міністрів України, першим заступником та заступником міністра, членом Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Антимонопольного комітету України, Головою Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Головою Фонду державного майна України, його першим заступником та заступником, членом Центральної виборчої комісії, народним депутатом України, Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини, Директором Національного антикорупційного бюро України, Генеральним прокурором, його першим заступником та заступником, Головою Національного банку України, його першим заступником та заступником, Секретарем Ради національної безпеки і оборони України, його першим заступником та заступником, Постійним Представником Президента України в Автономній Республіці Крим, його першим заступником та заступником, радником або помічником Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України, суддею, працівником правоохоронного органу, особою, посада якої належить до категорії “А”;

2) службовими особами Національного антикорупційного бюро України, заступником Генерального прокурора – керівником Спеціалізованої антикорупційної прокуратури або іншими прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.

Якщо розмір предмета злочину або завданої ним шкоди в п’ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленої законом на час вчинення злочину (якщо злочин вчинено службовою особою державного органу, правоохоронного органу, військового формування, органу місцевого самоврядування, суб’єкта господарювання, у статутному капіталі якого частка державної або комунальної власності перевищує 50 відсотків).  


* Державні службовці, посада яких відноситься до категорії «А» (Ст. 6 ЗУ «Про державну службу») —
вищий корпус державної служби: Державний секретар КМУ (колишній керівник апарату) і його заступники, державні секретарі міністерств; керівники центральних органів виконавчої влади, які не є членами Кабінету Міністрів України, та їх заступники; керівники апаратів Конституційного Суду України, Верховного Суду, вищих спеціалізованих судів та їх заступники, керівники секретаріатів Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та їх заступники, Голова Державної судової адміністрації України та його заступники; керівники державної служби в інших державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України).

** Прокурори органів прокуратури, зазначені в пунктах 1-4, 5-11 ч. 1 Ст.  15 Закону України «Про прокуратуру» — Генеральний прокурор; перший заступник Генерального прокурора; заступник Генерального прокурора; заступник Генерального прокурора — Головний військовий прокурор; керівник підрозділу Генеральної прокуратури України (у тому числі перший заступник і заступник Головного військового прокурора, керівник, заступник керівника підрозділу Генеральної прокуратури України; прокурор Генеральної прокуратури України; керівник регіональної прокуратури, перший заступник і заступники, керівники підрозділів регіональної прокуратури).

Таким чином, детективи НАБУ розслідують економічні, посадові злочини, одержання неправомірної вигоди вищими керівниками держави, органів виконавчої влади та правоохоронних органів.

Слідчі ДБР розслідують загальнокримінальноі злочини вищих посадових осіб, злочини, вчинені середньою і молодшою ланкою правоохоронних органів. 

Згідно з новою редакцією КПК, прийнятою 03.10.2017 парламентом (проте до цих пір не підписаною Президентом — не вступила в законну силу), досудове розслідування у справах, в яких не було пред’явлено підозру, припиняється:

– через 6 місяців після реєстрації кримінального провадження — у справах невеликої та середньої тяжкості;

– через 12 місяців — у справах тяжкої і особливо тяжкої категорій.

Якщо проголосований Закон буде підписаний Президентом і вступить в силу, частина справ, які зараз знаходяться в ГПУ (у тому числі щодо злочинів, здійснених у січні-лютому 2014 при масових протестах) і за якими нікому не пред’явлено підозру — будуть закриті.