Воєнний стан: які зміни особливий режим вносить у життя країни?

  1. Закон України «Про правовий режим воєнного часу» був ухвалений у травні 2015 року.

    Крім того, КМУ 7 листопада 2018 року затвердив Порядок евакуації окремих категорій громадян (засуджених та осіб, які перебувають під слідством) у разі введення воєнного стану (ВС) – це сталося лише за три роки після ухвалення спеціального закону. Порядок прийнято на виконання п. 19 ч. 1 Ст. 8 ЗУ «Про правовий режим воєнного часу», за два тижні до подій на Азовському морі 25 листопада.

Це вказує на те, що в Кабміні могли володіти певною інформацією щодо введення ВС.
  1. Указ про введення ВС ґрунтується, зокрема, на пунктах c) і d) Резолюції ООН від 1974 року (нею затверджено поняття агресії). Під «агресією» розуміється: блокування портів та атака морських суден держави; тимчасова окупація території (за пунктом a)). Тобто, по суті відповідно до зазначеного міжнародного документа вводить ВС можна було ще в лютому 2014 року.
  2. Згідно зі Ст. 83 Конституції України в разі оголошення указу Президента України про введення ВС в Україні або в окремих її місцевостях ВРУ збирається на засідання у дводенний строк без скликання.
ВРУ затверджує протягом двох днів із моменту звернення Президента України указ про введення ВС.
Згідно зі Ст. 190 Закону про регламент, ВРУ може ухвалити повністю, частково з рекомендаціями та/або застереженнями або відхилити проект закону про затвердження відповідного указу Президента України про введення ВС в Україні або в окремих її місцевостях. Якщо Рада затвердила законом відповідний указ Президента частково з рекомендаціями та/або застереженнями, чинними є положення відповідного указу Президента, затвердженого ВРУ. У разі відхилення парламентом законопроекту про затвердження відповідного указу Президента такий указ не набирає чинності.
За Ст. 157 Конституції України, в умовах ВС не можуть вноситися зміни до Конституції. Конституція прямо не забороняє здійснення виборів в умовах воєнного часу.
Відповідно до Ст. 19 Закону про режим воєнного стану також забороняється:
  • проведення виборів Президента України, ВРУ та органів місцевого самоврядування;
  • всеукраїнські та місцеві референдуми;
  • страйки, масові збори й акції.
Можливий варіант, що навіть за умови введення ВС Рада ухвалить постанову про призначення виборів президента на кінець березня (як того вимагає ЗУ «Про вибори Президента України») і ЦВК таки розпочне виборчий процес, адже згідно з законом про режим воєнного стану заборонені власне вибори, а не проходження виборчого процесу. Іншими словами, якщо ВС введуть, як анонсується, терміном на два місяці, до безпосереднього дня голосування ВС завершиться, що дозволить реалізувати вибори за планом.
  1. Відповідно до Ст. 5 Закону про режим воєнного часу пропозиції про введення ВС в Україні або в окремих її місцевостях на розгляд Президенту України подає Рада національної безпеки і оборони України (такі пропозиції РНБО передала вночі 27 листопада 2018 року).
  2. В указі Президента України про введення ВС зазначаються, зокрема:
  • обґрунтування необхідності введення ВС;
  • межі території, на які пошириться ВС, час його введення і строк;
  • вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини та громадянина, які тимчасово обмежуються у зв’язку з введенням ВС із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасових обмежень прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
За указом Президента від 26 листопада 2018 року на період ВС можуть бути обмежені права і свободи, гарантовані Ст. 30–34, 38, 39, 41–44, 53:
Стаття 30. Недоторканність житла.
Стаття 31. Таємниця телефонних розмов і листування.
Стаття 32. Втручання в особисте життя.
Стаття 33. Свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України.
Стаття 34. Право на свободу думки і слова.
Стаття 38. Право обирати і бути обраним.
Стаття 39. Право на мирні зібрання.
Стаття 41. Право власності.
Стаття 42. Право на підприємницьку діяльність.
Стаття 43. Право на працю.
Стаття 44. Право на страйк.
Стаття 53. Право на освіту.
Відповідно до ЗУ «Про правовий режим воєнного стану» серед обмежень на період ВС можуть бути (Ст. 8) такі:
  • впровадження трудової повинності для працездатних осіб, не залучених до роботи в оборонній та сфері забезпечення життєдіяльності населення;
  • використання потужностей і трудових ресурсів підприємств, установ й організацій усіх форм власності для потреб оборони;
  • примусове відчуження майна, що перебуває в приватній або комунальній власності, вилучення майна державних підприємств;
  • введення комендантської години;
  • встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян;
  • заборона проведення мирних зібрань, мітингів, походів і демонстрацій, інших масових заходів;
  • заборона діяльності політичних партій, громадських об’єднань;
  • обмеження стільникового зв’язку й телебачення, роботи мережі Інтернет;
  • вилучення у підприємств, окремих громадян телекомунікаційного обладнання, телевізійної техніки;
  • перевірка документів в осіб, а в разі потреби – огляд речей, транспортних засобів, багажу і вантажів, службових приміщень та житла громадян, за виключенням обмежень, встановлених Конституцією України.
У Конституції вказано, що не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку без вмотивованого рішення суду. З огляду на те, що Закон про режим ВС фактично залишає чинною теперішню судову систему і слідчих суддів, проникнути в житло правоохоронні або інші воєнізовані підрозділи зможуть все-таки лише за рішенням суду.
Також забороняється громадянам, які перебувають на військовому або спеціальному обліку в Міністерстві оборони України, Службі безпеки України або Службі зовнішньої розвідки України, змінювати місце проживання (місце знаходження) без дозволу військового комісара або керівника відповідного органу СБУ або СЗРУ.
  1. Відповідно до Ст. 26 ЗУ «Про правовий режим воєнного часу» правосуддя на території, де введено ВС, здійснюється тільки судами. На цій території діють суди, створені відповідно до Конституції України. Скорочення або прискорення будь-яких форм судочинства забороняється. Створення надзвичайних та особливих судів не допускається.
  2. ВС на всій території України або в окремих її місцевостях припиняється після закінчення терміну, на який він був введений.
До завершення терміну, на який було введено ВС, Президент України може ухвалити указ про скасування ВС на всій території України або в окремих її місцевостях, про що має бути негайно оголошено через ЗМІ.
У період ВС не можуть бути припинені повноваження Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, правоохоронних органів.
В умовах ВС не можуть бути обмежені такі права й свободи людини і громадянина:
  • на життя, повагу до гідності;
  • на звернення громадян;
  • на житло, на шлюб;
  • на захист прав у суді;
  • невиконання злочинних наказів;
  • презумпція невинності;
  • відмова від дачі показань щодо членів своєї сім’ї.
  1. У Ст. 22 Закону про воєнний стан визначено, що використання правового режиму ВС для захоплення влади й порушення прав і свобод громадян, прав і законних інтересів юридичних осіб є неприпустимим.