З метою надання практичної допомоги керівництву МВС України в реформуванні правоохоронної системи, зокрема Державної автомобільної інспекції, громадською організацією «Публічний аудит» проведено антикорупційний аналіз порядку реєстрації транспортних та запропоновані заходи по усуненню корупційних ризиків та збільшенню надходжень до державного бюджету

Основними нормативними документами, що регламентують порядок реєстрації транспортних засобів, є:

“Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів” затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 зі змінами та доповненнями;

“Інструкція про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них” затверджена Наказом МВС України від 11.08.2010 № 379 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 27.01.2011 за № 123/18861, зі змінами та доповненнями;

Наказ МВС України від 29.10.2007 № 432 “Про встановлення вартості номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів” зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26.11.2007 за № 1310/14577, зі змінами та доповненнями.

Проведеним аналізом норми зазначених керівних документів на предмет створення корупційних ризиків встановлено наступне.

Абзац другий пункту 3.16 Інструкції про порядок державної реєстрації транспортних засобів, затвердженої Наказом МВС України від 11.08.2010 № 379,  до 17.09.2012 року мав наступну редакцію:

“Свідоцтва про реєстрацію ТЗ, тимчасові реєстраційні талони та номерні знаки ТЗ видаються лише зі складу РЕП ДАІ, у якому проводиться реєстрація, та тільки в порядку зростання цифрових позначень (крім номерних знаків, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, які видаються відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 29.10.2007 N 432)”.

Цей же абзац другий пункту 3.16, але в редакції наказу від 17.09.2012 № 809 по сьогоднішній день має наступний вигляд:  “Свідоцтва про реєстрацію ТЗ, тимчасові реєстраційні талони та номерні знаки ТЗ видаються лише зі складу Центру, у якому проводиться реєстрація, та тільки в порядку зростання цифрових позначень (крім номерних знаків)”. Діюча редакція зазначеного пункту Інструкції дозволяє не видавати номерні знаки у порядку зростання та відкладати “красиві номери” для подальшої реалізації за додаткову плату. Фактично діюча редакція Інструкції узаконює корупційні прояви в реєстраційних підрозділах ДАІ, в частині продажу номерних знаків.

Також, Наказом МВС України від 29.10.2007 № 432 Про встановлення вартості номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів передбачена додаткова плата лише за 18 номерних знаків (0001-0009 та 1111-9999).

Решта номерних знаків має видаватись за вартістю 135 грн., не залежно від комбінації цифр, тобто АА0777АА, АА7000ВР та інші номерні знаки які користуються попитом не включені до Наказу МВС України від 29.10.2007 № 432.

Крім того, вартість номерних знаків передбачена Наказом МВС України від 29.10.2007 № 432 Про встановлення вартості номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів не відповідає їх фактичній ринковій вартості та потребує перегляду.

Пропозиції по усуненню корупційних ризиків:

  1. Переглянути вартість номерних знаків, встановлену наказом Міністерства внутрішніх справ України від 29.10.2007 № 432.
  2. Розширити перелік платних номерних знаків, встановлений наказом Міністерства внутрішніх справ України від 29.10.2007 № 432.
  3. Доповнити абзац другий пункту 3.16 Інструкції про порядок державної реєстрації транспортних засобів, затвердженої Наказом МВС України від 11.08.2010 № 379, після фрази крім номерних знаків, реченням: які видаються відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 29.10.2007 № 432”, що унеможливлює відкладання номерних знаків з метою їх подальшої реалізації за неофіційну винагороду.
  4. Запровадити прозорий механізм реалізації державних номерних знаків.

Економічний ефект від реалізації пропозицій

Додаткові надходження до державного бюджету в сумі понад 200 мільйонів гривень на рік.