Нижче «Публічний аудит» пропонує аналіз Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері.
-
Проектом пропонується внести зміни до ЗУ «Про основи національної безпеки». Проте в парламенті зареєстровано і незабаром, напевно, буде розглянуто законопроект «Про національну безпеку України» – передбачається, що з його ухваленням вищевказаний ЗУ «Про основи національної безпеки» втратить чинність.
Таким чином, поки зазначений проект розглянуть парламентарі, закону, в який пропонується внести зміни, вже не буде.
-
Проект передбачає внесення змін до ЗУ «Про боротьбу з тероризмом», зокрема, під визначення терміна «терористичний акт» запропоновано підвести кібератаки.
Дуже спірне ототожнення понять кібератаки й теракту, адже не завжди кібератаки здійснюються з тими ж цілями, що й теракти: створення загрози для життя і здоров’я людей, працездатності об’єктів критичної інфраструктури, залякування населення, провокації воєнного конфлікту і т. д. Часто кібератака є способом вчинення злочину проти власності: шахрайства, розкрадання, інших форм заволодіння чужими коштами, але не проти державності, національної безпеки, життя і здоров’я людей. А значить, не будь-яка кібератака повинна і може розслідуватися СБУ.
-
Також ЗУ «Про боротьбу з тероризмом» запропоновано доповнити поняттям «технологічний тероризм», під яким автори проекту розуміють злочини, що здійснюються з терористичними цілями, в тому числі за допомогою комп’ютерів, мережі Інтернет… і / або спрямовані на порушення громадської безпеки, залякування населення, провокації воєнного конфлікту, а також на реалізацію впливу на прийняття рішень органами влади і самоврядування, або задля залучення уваги до певних політичних, релігійних чи інших поглядів винного.
У принципі будь-яке дослідження, публікація, масові заходи, реклама громадського руху, політичного і / або громадського діяча виконуються саме з метою залучення уваги держави, його органів, громадськості, населення до певних поглядів, проблем; така діяльність може і повинна впливати на прийняття рішень органами влади (аналіз закону, опублікований в інтернеті, теоретично теж може вплинути на результати голосування парламентарів, які з цим аналізом ознайомилися).
Таким чином, поняття «технологічного тероризму» у проекті розмито, виписано юридично неграмотно, а отже, його наявність саме в такому вигляді зумовить можливість кримінального переслідування інакомислячих.
-
Дозволяється блокування сайтів в мережі Інтернет.
