Згідно з заявою очільника столиці, величезні кошти на ринку реклами перебувають у тіні, тому керівники Києва поставили собі за мету досягти того, аби гроші за розміщення рекламних носіїв надходили до столичного бюджету, а не повз нього (https://kievcity.gov.ua/news/17085.html).
Враховуючи суспільний інтерес до вказаної теми, наявність проблем на рекламному ринку столиці (серед основних – несправедливий розподіл надходжень та складна процедура отримання дозволів, яка призводить до виникнення корупційних схем), громадська організація «Публічний аудит» підтримує ініціативи мера щодо зміни системи управління комунальними підприємствами столиці та продовжує системне дослідження їх діяльності.
З огляду на вищезазначене, об’єктом дослідження є комунальне підприємство «Київреклама» (далі – Підприємство), яке створене, зокрема, з метою ведення господарської діяльності та надання послуг юридичним, фізичним особам у сфері зовнішньої реклами та реклами на транспорті комунальної власності міста Київ, впорядкування рекламної діяльності.
Аудитори провели аналіз діяльності Підприємства за останні роки, дослідили питання правових засад діяльності, навели можливі варіанти розвитку рекламної галузі столиці в розрізі підвищення надходжень до місцевого бюджету міста. При цьому використовувалась офіційна інформація, отримана від Підприємства відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації», з сайтів Київської міської державної адміністрації (https://kievcity.gov.ua), КП «Київреклама» (http://www.kievreklama.kiev.ua),
офіційного загальнодержавного веб-порталу державних закупівель (https://tender.me.gov.ua), ДП «Інформаційно-ресурсний центр» (http://irc.gov.ua/ua) та інших вільних інтернет-ресурсів.
Підприємство належить до комунальної власності територіальної громади м. Київ, вартість основних фондів становить 4,9 млн грн, штатна чисельність працівників – 110 осіб. Основні фінансові надходження – виконання функції з укладення договорів на право тимчасового користування місцями для розміщення рекламних засобів, які перебувають у комунальній власності територіальної громади міста.
На сьогодні КП «Київреклама» видало понад 17 тис. дозволів на розміщення об’єктів зовнішньої реклами, в тому числі – 500 інформаційних вивісок.
Дослідження окремих питань здійснення господарської діяльності
За наявною інформацією, опублікованою на сайті Київської міської державної адміністрації (далі – КМДА), від розміщення реклами в 2013 році загальні надходження становили близько 190 млн грн, бюджет Києва відповідно отримав 70 % – 133,5 млн грн (згідно з п. 22 рішення Київської міської ради від 8 лютого 2013 року № 3/9060 «Про бюджет міста Києва на 2013 рік»), у тому числі від розміщення зовнішньої реклами – 120 млн грн, а від реклами на транспорті – 13,5 млн грн, виконання плану (рішення про бюджет Києва на 2013 рік) надходжень від реклами у 2013 році становило 130%. За 9 місяців 2014 року Підприємство перерахувало до бюджету 125,8 млн грн, із них від реклами на транспорті – 17,3 млн грн. (у дослідженні використанні показники 9 місяців 2014 року, оскільки на час його закінчення дані щодо доходів міського бюджету за весь 2014 рік не оприлюднені).
Однак за вказаними цифрами приховано багато проблемних питань діяльності Підприємства, що засвідчують наведені нижче дані.
Із 1 січня 2014 року КМДА підвищила тарифи на розміщення рекламних конструкцій, у середньому – на 20%. За її прогнозами, нові тарифи дозволять підвищити надходження до бюджету Києва від розміщення реклами приблизно до 150 млн грн у рік. Як зазначалось, до бюджету міста за 9 місяців 2014 року перераховано 125,8 млн грн, із них від реклами на транспорті – 17,3 млн грн. Згідно з довідкою про виконання бюджету міста Київ на 01.10.2014, Підприємство виконало план за січень–вересень 2014 року на 132%. Однак при формуванні цього плану не враховано підвищення тарифів на розміщення реклами з 1 січня 2014 року. Тобто, його розроблено на підставі фактичних показників 2013 року – 132 млн грн, а з врахуванням підвищення тарифів планова сума надходжень мала бути встановлена в розмірі щонайменше 160 млн грн. До речі, план на 2012 рік передбачав ще більше – 162 млн грн (дані підрозділу внутрішнього аудиту КМДА). Таким чином, за рахунок заздалегідь заниженого плану штучно створюється економічний ефект діяльності Підприємства.
Крім того, відповідно до отриманої на запит ГО «Публічний аудит» інформації, Підприємство перерахувало до цільового фонду спеціального фонду місцевого бюджету в 2007 році 90 млн грн, у 2008-му – 101 млн грн, 2009-му – 42,5 млн грн, у 2010-му – 21,5 млн грн, у 2011-му – 82,8 млн грн, у 2012-му – 96,6 млн грн, у 2013-му – 119,9 млн грн.

Поданий графік наочно демонструє: бюджет міста, що в 2008 році, що в 2013-му отримував приблизно однакову суму коштів. Проте 100 млн грн 2008 року на сьогодні рівноцінні приблизно 200-220 млн грн (про падіння вартості національної валюти детальніше: http://publicaudit.com.ua/reports-on-audit/doslidgennya-kursovuh-kolyvan/).
Оскільки на запит ГО «Публічний аудит» Підприємство не надало інформації щодо базового тарифу та зміни кількості рекламних площ, незалежні аудитори використовували інформацію, наявну на вільних інтернет-ресурсах.
Так, базовий тариф за розміщення рекламних носіїв змінювався спочатку в 2009 році (його було знижено у середньому на 30 %), потім же, в 2012 році, тарифи підняли в середньому на 20 %, у 2013-му – на 23 %.

Таким чином, із 2008 року масштабне змінення тарифу відбувалося тричі. Загалом на сьогодні різниця в тарифах, порівняно з 2008 роком, приблизно становить + 13 %.
Стосовно збільшення кількості рекламних площ необхідно зазначити: на запит незалежного аудиту було отримано відповідь управління з питань реклами КМДА, що таку інформацію надати неможливо з технічних причин, оскільки встановити площу рекламних засобів можливо тільки станом на сьогодні.
Однак, відповідно до загальнодоступної інформації, протягом 2010–2014 років кількість рекламних площ змінювалася з 22 тис. од. у 2010 році до 25 тис. од. у 2014 (на 12 %)(http://www.business.ua/articles/state_regulation/Na_blago_ustroystva-63671/).

Наведені дані свідчать про те, що надходження бюджету підвищилися не стільки від збільшення кількості рекламних площ (за даними компанії Doors Consulting останні три роки площа не змінювалась), а лише за рахунок збільшення тарифів на розміщення рекламних засобів.
Вірогідно, ввести реальний підрахунок рекламних площ та наповнювати бюджет міста від їх збільшення невигідно керівникам Підприємства, оскільки наразі грошові потоки від реклами можна спрямовувати повз бюджет столиці.
Поряд із цим бюджет міста також продовжує недоотримувати кошти від розміщення рекламних засобів.
Так, протягом 2014 року тарифи на рекламу не переглядались, хоча в нинішніх умовах це було б логічним кроком, оскільки всі оператори, які скеровують плату за рекламні площі до бюджету, розміщують рекламу на них безпосередньо зацікавлених рекламодавців, при чому тариф прив’язується до курсу іноземної валюти.
Таким чином, безпосередньо рекламодавці продовжують витрачати на рекламу кошти з урахуванням девальвації національної валюти, за рахунок курсових коливань оператори отримують додаткові кошти – бюджет міста залишається «поза грою».
З урахуванням вищезазначеного, чинний тариф ще влітку можна було наблизити до ринкового, збільшивши його на 50 %. Адже бюджет міста несе й без того непомірні витрати у вигляді оплати праці соціальним працівникам, необхідності купувати, наприклад, для важкохворих людей ліки, ціна на які підвищилася майже вдвічі через зниження національної валюти.
Вказане вже в 2014 році мало б надати додаткові кошти в сумі щонайменше 35 млн грн (планові надходження за ІІ півріччя 2014 року мають становити близько 70 млн грн).
Також бюджет міста втрачає кошти внаслідок відсутності належного контролю за розміщенням реклами без відповідних дозволів. Така реклама своєчасно не виявляється, тому не вживаються заходи з демонтажу, а перш за все не стягуються кошти за розміщення такої реклами. Як повідомляв мер Києва В. Кличко, майже третина рекламних щитів у місті незаконна (http://kyiv.comments.ua/news/2014/10/06/103108.html). Таким чином, бюджет недотримує близько 3,3 млн грн надходжень щомісяця або 40 млн грн на рік.

Окрім того, за інформацією підрозділу внутрішнього аудиту КМДА, Підприємство мало такий борг перед бюджетом міста з перерахуванням за минули рокі: у 2012 році – 83 млн грн, у 2013-му – 43 млн грн. Відповідь Підприємства на запит ГО «Публічний аудит» містить інформацію про борг за 2009–2010 роки в сумі 22 млн грн. Таким чином, на сьогодні заборгованість становить 20 % від усіх отриманих надходжень. Коштів від погашення вказаної заборгованості у 2014 році столиця досі не отримала.
До речі, щодо заробітних плат у КП «Київреклама»: вони найвищі серед усіх комунальних підприємств столиці, і це вже питання до структурних підрозділів КМДА, які погоджують фінансові плани та звіти.
Так, керівництво Підприємства при наявній заборгованості перед місцевим бюджетом приймало рішення про підвищення заробітної плати (середня заробітна плата керівників – близько 38 тис. грн/місяць, робітників – 14 тис. грн/місяць), яке на кінець 2013 року сягнуло 65 %, або 3 млн грн.

Вказані дії здійснені всупереч інтересам міста, оскільки в умовах дефіциту бюджету доцільніше було б погасити борг та перерахувати кошти до міського бюджету. Адже за його рахунок отримують заробітну плату, до прикладу, соціальні працівники. У цілому керівництво Підприємства, використовуючи своє монопольне становище на ринку реклами м. Київ, першочергово задовольняє власні потреби, а вже потім – міста.
Дослідження питання розподілу надходжень
Київською міською радою 22 вересня 2011 року прийнято рішення № 37/6253 «Про затвердження Порядку розміщення реклами в м. Києві» (надалі Порядок № 37/6253).
До прийняття Київською міською радою вказаного Порядку №37/6253 комунальні підприємства транспортної сфери міста самостійно акумулювали плату за розміщення реклами. До бюджету перераховувалось 80 % отриманих коштів, залишалось 20 % надходжень, які йшли на потреби підприємств.
На сьогодні підприємствам зостається 12,5 %, у 2013 році – 15%. Відсотки відрахувань встановлюються рішенням про затвердження бюджету на наступний рік, відсоток відрахувань постійно зростає (причина – наповнення бюджету).
Однак від зростання відсотку відрахувань не виграє ні бюджет, ні транспортні підприємства.
Так, у 2012 році було видано 60 погоджень на розміщення реклами на об’єктах КП «Київпастранс» та 36 погоджень на об’єктах КП «Київський метрополітен»; у 2013 році – 243 та 556 погоджень відповідно; за період із 1 січня по 3 грудня 2014 року – 177 погоджень на об’єктах КП «Київпастранс» та 557 погоджень на об’єктах КП «Київський метрополітен».
У 2013 році від реклами на транспорті бюджет отримав 13,5 млн грн, а це 70 % усіх отриманих коштів від реклами на транспорті (відповідно до п. 22 рішення Київської міської ради від 8 лютого 2013 року № 3/9060 «Про бюджет міста Києва на 2013 рік») – таким чином, усі надходження становили приблизно 19,3 млн грн.
У 2014 році, відповідно до п. 19 рішення Київської міської ради від 4 лютого 2014 року № 6/10152 «Про бюджет міста Києва на 2014 рік», 75 % від отриманих коштів перераховуються до бюджету, тобто за показниками минулого року йдеться про 14,4 млн грн. Для бюджету міста – це додаткові 0,9 млн грн (14,4 млн грн-13,5 млн грн), які для нього не суттєві та наразі не вирішують проблему його дефіциту, а для транспортного підприємства – це закуплені запчастини, які впливають на безпеку перевезень. Більше того, відповідно до рішення Київської міської ради від 09.10.2024 № 278/278,
КП «Київреклама» перераховує до бюджету 85 % усіх отриманих надходжень, але вказані дії не сприятимуть наповненню бюджету. Пропозиції реформування рекламної галузі міста Київ наведені в наступному розділі.
Доцільнішим кроком був би докорінний перегляд концепції розподілу надходжень.
Так, до жовтня 2014 року система розподілу коштів мала такий вигляд: 75 % отриманих коштів від зовнішньої реклами та реклами на транспорті перераховувалося до бюджету, 12,5 % коштів від реклами на транспорті – підприємствам транспорту, 25 % від зовнішньої реклами та 12,5 % від реклами на транспорті залишалося в Підприємства.

За 9 місяців 2014 року Підприємство перерахувало до міського бюджету 125,8 млн грн, із них від реклами на транспорті – 17,3 млн грн. Отже, загальні надходження за 9 місяців 2014 року становили: від зовнішньої реклами – 144,6 млн грн, від реклами на транспорті – 23 млн грн.
Таким чином, підприємствам транспорту було перераховано 2,8 млн грн, у той же час КП «Київреклама» за 9 місяців 2014 року залишило собі близько 21,6 млн грн. Після сплати податків, обов’язкових платежів, заробітної плати та інших витрат, у тому числі послуги з друкування соціальної реклами (за даними офіційного загальнодержавного веб-порталу державних закупівель протягом 9 місяців 2014 року було укладено один договір на суму 1,49 млн грн із ТОВ «Гранд Афіш Україна», в якій донедавна працював директор КП «Київреклама» Калініченко О. В.), частина вказаних коштів (близько 10 млн грн) залишиться, так би мовити, «для розвитку» Підприємства. Однак, як було вказано в попередніх дослідженнях ГО «Публічний аудит», ситуація з бюджетом столиці з наявними боргами досить плачевна (http://publicaudit.com.ua/reports-on-audit/doslingennya-stany-borgovyh-zabovyazan-mista-kieva/), тому всі можливі надходження повинні потрапляти до казни.
При всьому, 2,8 млн грн (із загальних 23 млн грн) від реклами на транспорті КП «Київреклама» залишає собі (завдяки Порядку №37/6253), нічого не вкладаючи у транспорт, а для підприємств транспорту вказані кошти, з урахуванням відсутності дотацій із бюджету, дуже необхідні.
Таку ж позицію висловлюють керівники транспортних підприємств (http://interfax.com.ua/news/economic/239406.html). Зокрема, директор
КП «Київський метрополітен» В. Брагінський під час прес-конференції 11.12.2024 заявив, що Метрополітен просить надати йому повноваження щодо розміщення реклами. Необхідно зазначити, що, до введення зазначеного Порядку №37/6253 у дію, за 2011 рік Метрополітен отримав від реклами 8,2 млн грн, тоді як за І півріччя 2014 року – лише 1,4 млн грн.
Дослідження шляхів реформування рекламної галузі
Поряд із КП «Київреклама» існують інші організації, які регулюють ринок реклами в столиці. Так, відповідно до положення про Управління з питань реклами Департаменту суспільних комунікацій КМДА, його функціями є:
- здійснення контролю за дотриманням порядку розміщення зовнішньої реклами та внесення пропозицій щодо їх зміни та/або доповнення в установленому порядку;
- регулювання діяльності у сфері розміщення зовнішньої реклами;
- контроль та облік зовнішньої реклами згідно з встановленим порядком її розміщення;
- координація заходів щодо впорядкування рекламної діяльності в галузі реклами та впровадження системного підходу до формування високоякісного зовнішнього дизайну м. Київ.
До основних функцій КП «Київблагоустрій» належить: демонтаж, перевезення та зберігання безгосподарчого майна (кіосків, павільйонів, гаражів, рекламоносіїв, залишків будівельних матеріалів, автомобілів та ін.) і самовільно розміщених об’єктів, що порушують правила благоустрою міста.
Тобто, у Києві наявні два суб’єкти – орган влади (Управління з питань реклами КМДА) та організація (КП «Київреклама»), які здійснюють, по суті, тотожні функції на рекламному ринку.
Витрати на утримання Управління реклами КМДА за 2013 рік становили близько 1,2 млн грн, у 2014-му – 1,3 млн грн; витрати на КП «Київреклама» –близько 10 млн грн. Загалом ідеться майже про 11,3 млн грн на дві організації, що в період оголошеної Урядом економії неприпустимо та може вважатись неефективним використанням публічних фінансів. До речі, понад місяць тому, коли керівництво міста зверталось до Голови Уряду за грошима для столиці, меру рекомендували вирішити питання щодо оптимізації апарату міської адміністрації та чисельності держслужбовців. Більше того, якщо на загальнодержавному рівні вважається за доцільне економити 1,2 млн грн (Доручення Прем’єр-міністра України №112 від 04.12.2024 щодо опрацювання пропозицій Мінфіну в частині економії державних коштів, зокрема обмеження розміру суддівської винагороди з моменту завершення повноважень до моменту звільнення судді, або скасування норми про забезпечення працівників дипломатичної служби предметами представницької екіпірування), то про столицю й мови немає і треба негайно робити рішучі кроки щодо оптимізації робочих місць.
Отже, можливим варіантом реформування рекламної галузі в столиці для максимального наповнення бюджету та заощадження його коштів є перегляд фінансових планів Підприємства та вирішення питання щодо доцільності існування окремого Управління з питань реклами, повернення функцій отримання плати за рекламу на транспорті підприємствам вказаної галузі.
ВИСНОВКИ
На сьогодні столиця має два органи, які опікуються питаннями реклами: комунальне підприємство та структурний підрозділ КМДА, які мають забезпечувати максимальне наповнення міського бюджету від розміщення реклами. Проте їх діяльність обходиться місту в понад 10 млн грн щороку, а результати роботи залишають бажати кращого.
Основними шляхами вирішення ситуації є:
- вжиття дієвих заходів, у тому числі цивільно-правового характеру, до розповсюджувачів нелегальної реклами; виведення її з тіні; встановлення обґрунтованих тарифів на розміщення рекламних носіїв; перегляд фінансових планів Підприємства. Як результат, бюджет міста отримає близько 110 млн грн. на рік додаткових надходжень;
- повернення функції акумулювання коштів від реклами на транспорті підприємствам вказаної галузі. Результат – близько 10 млн грн щороку на розвиток підприємств;
- вирішення питання щодо доцільності існування окремого Управління з питань реклами. Результат – оптимізація робочих місць та економія бюджетних коштів.
ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«ПУБЛІЧНИЙ АУДИТ»
